Gå til innhold

Kan støv lage kortslutning i komponenter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig støv nei (altså tøyfibre osv.), men jeg hører rykter om at blant anet kattehår i visse tilfeller kan lede noe strøm dersom du er utrolig uheldig.

men nei, i de aller aller aller fleste tilfeller, så vil ikke støv kunne føre til en kortslutning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ei bikkje her som ikke røyter mye men lit! den er langhåret å jeg sitter med åpent kabbinett! er det kanskje ikke så lurt?? den står på gulve men hunden kommer aldri i nærheten av den men den er jo overalt ellers i huset så den mister jo en del hår etterhvert! vil jo helst ikke at pc`en min skal gå kaputt.... :no:

Lenke til kommentar
Vanlig støv nei (altså tøyfibre osv.), men jeg hører rykter om at blant anet kattehår i visse tilfeller kan lede noe strøm dersom du er utrolig uheldig.

men nei, i de aller aller aller fleste tilfeller, så vil ikke støv kunne føre til en kortslutning.

-Stigma

Jeg er enig med dette innlegget.

Jeg vil bare legge til at spesielt støv som er ladet med statisk elektrisitet ikke leder strøm. Tvert i mot. Det isolerer strøm, og det er derfor strømmen ikke vandrer av gårde fra disse støvpartiklene.

Det eneste støvet jeg kommer på som kan kortslutte noe er metallstøv. F.eks hvsi du harPC'n stående ved siden av en dreiebenk uten avtrekk så kan små metallstøv suges in gjennom viftene og sakte legge seg som snø over komponentene. Med litt uflaks så kortslutter dette noe. Men nå er metallstøv en skjeldenhet i de fleste hjem så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det.

Lenke til kommentar
Det eneste støvet jeg kommer på som kan kortslutte noe er metallstøv. F.eks hvsi du harPC'n stående ved siden av en dreiebenk uten avtrekk så kan små metallstøv suges in gjennom viftene og sakte legge seg som snø over komponentene. Med litt uflaks så kortslutter dette noe. Men nå er metallstøv en skjeldenhet i de fleste hjem så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det.

Hehe...nei har nok ikke no dreiebenk liggende i stua...:p

Men det var jo egentlig godt å vite da jeg har sykt mye kaldere pc med sidedøra av enn på...:)

Takker for svar... :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan støv lage kortslutning i komponenter??

Støv er jo ofte fylt med statisk elektrisitet å vis et HK er overfylt med støv så kan jo ikke det være noe bra?! vet at støv gjør at mange komponenter blir varme men kan det ikke også lage kortslutning???

Om det kan kortslutte noe tror jeg nok ikke, men jeg har vært borti mystiske problemer som har vært forårsaket av krypspenninger som skyldtes støv.

Vi hadde en maskin på jobben, en printserver som over lengre tid oppførte seg skikkelig snodig, masse rare feil som ingen fant ut av før en skrudde opp maskinen. Hovedkortet var dekt av en halv centimeters støvlag. Etter at maskinen ble blåst rein for støv så forsvant alle feil og maskinen oppførte seg slik den var ment å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...