Kristian2 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Jeg er 22 år gammel og har bytta e-brev-konto litt for ofte. Av en eller annen rar grunn, ser det ikke ut til å ta slutt. Så da er det kanskje en idé, med et domene, og så bare la det peke til den til en hver tid foretrukkne kontoen? Det ideelle ville da vært "[email protected]", men etternavnet mitt er i henda på navn.no. Hvis jeg registerer meg der, så er jeg bundet til de for all fremtid? Det er jo ikke bra... Hvordan kan jeg stå mest mulig fritt, og samtidig ha en e-brevadresse "for resten av livet" ? mvh Kristian edit: huffda, retta noen av skrivefleiene Endret 21. februar 2005 av Kristian2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 på www.tk kan du registrere domene gratis, der kan du også videresende eposten din fra domene.tk til den du vil ha, dette kan du endre så ofte du vil... Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 hm, denne tråden taler imot .tk-domene: http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=380475 Jeg tror jeg ønsker å eie domenet selv, dersom det er mulig. Selv om det kanskje koster litt. Men dette veit jeg faktisk minimalt om... Det bør kanskje være en mulighet for å ha en internettside på samme domenet...? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 hm, denne tråden taler imot .tk-domene:http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=380475 Jeg tror jeg ønsker å eie domenet selv, dersom det er mulig. Selv om det kanskje koster litt. Men dette veit jeg faktisk minimalt om... Det bør kanskje være en mulighet for å ha en internettside på samme domenet...? Hvis du ikke MÅ ha ett .no domene, så ville jeg gått for godaddy.com De har en e-mail tjeneste for kun $19.95 pr år + ett domene til $8.95 pr år, altså $ 28,9 pr år ( ca 190 kroner pr år ). For dette får du domene + 5 hovedkontoer ( POP kontoer ) + 1 GB lagringsplass. Det finnes andre muligheter, men de gir ofte ikke så mye lagringsplass. Trenger du ikke så mye plass, har de en pakke med 25 MB og 1 hovedkonto for $9.95 pr år. Men det kan bli i minste laget. Skal du ha hjemmesider også, kan du i prinsippet ha disse hvor som helst ( der prisen er lavest f.eks ). Du trenger bare å oppdatere DNS instillingene for domenet, og dette kan du gjøre enkelt som fy hos godaddy.com Så du trenger IKKE å ha hjemmesidene dine hos godaddy.com. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Og, hvis jeg plutselig om to år finner et bedre alternativ, kan jeg bare ta med meg adressen og gå? Slik at jeg til enhver tid kan benytte meg av det tilbudet jeg synes er best. Når jeg skaffer meg et domene kan jeg bruker dette til både elektroniske brev og Internettsider. (Ordet Internett på norsk skrives med stor i, snålt...) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Og, hvis jeg plutselig om to år finner et bedre alternativ, kan jeg bare ta med meg adressen og gå? Slik at jeg til enhver tid kan benytte meg av det tilbudet jeg synes er best. Når jeg skaffer meg et domene kan jeg bruker dette til både elektroniske brev og Internettsider. (Ordet Internett på norsk skrives med stor i, snålt...) Jeg har byttet webhotell ganske ofte. Men har hatt domenene mine på ett sted. Om du registrerer domenet for la oss si 5 år hos godaddy, er det INGEN hindring i å flytte domenet til noen andre etter la oss si 6 måneder, eller to år for den saks skyld. Med ett eget domene, står du helt fritt til å velge den tilbyderen du selv vil ha, ut i fra pris osv. Men jeg anbefaler deg faktisk å ha selve domenet hos f.eks godaddy.com og webhotellet ett annet sted. Jeg liker i alle fall å ha full kontroll over domenet, og på den måten kunne velge webhotell hvor enn jeg vil, uten at de får kontroll over domenet og domene instillingene. Jeg har ikke webhotell hos godaddy.com, kun domener og mail tjenester. Endret 21. februar 2005 av myhken2 Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Ok, men da gjenstår det å finne et bra sted å ha domenet. Samt få ut fingeren og bestemme seg for om jeg tar skrittet eller ikke. Dere ser ingen betenkeligheter med å ha det i utlandet? I norge har forbrukerene gode rettigheter. I teorien er det få steder jeg står så sterkt som hos en norsk tilbyder, og de gir også ut .net, org eller .name adresser. www.name.no har stjelt etternavnet mitt . Så da er det umulig for meg å ha www.etternavn.no som en adresse? Ettersom de tilbyr flere med samme etternavn å ha e-brevadresse på det domenet. Men www.etternavn.net og www.etternavn.name er mulig siden de ikke er registrert (.com er også registrert). Er jo ebrevadresse jeg først og fremst tenker på, men hadde ikke gjort noe med internettadresse heller... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Ok, men da gjenstår det å finne et bra sted å ha domenet. Samt få ut fingeren og bestemme seg for om jeg tar skrittet eller ikke. Dere ser ingen betenkeligheter med å ha det i utlandet? I norge har forbrukerene gode rettigheter. I teorien er det få steder jeg står så sterkt som hos en norsk tilbyder, og de gir også ut .net, org eller .name adresser. www.name.no har stjelt etternavnet mitt . Så da er det umulig for meg å ha www.etternavn.no som en adresse? Ettersom de tilbyr flere med samme etternavn å ha e-brevadresse på det domenet. Men www.etternavn.net og www.etternavn.name er mulig siden de ikke er registrert (.com er også registrert). Er jo ebrevadresse jeg først og fremst tenker på, men hadde ikke gjort noe med internettadresse heller... godaddy.com tilbyr .net adresser til $8.95 pr år. Det gjør ingen ting å ha selve domenet i utlandet. Du kan fint ha domenet ditt hos godaddy og så hjemmesidene dine på en server i Norge. Internett er bygd opp rundt ( er det 9 server parker ) som styrer IP adressene og DNS. Ett domene er bare en tekst i stedenfor IP adressen som består av tall. Alle DNS serverene i verden synkroniseres, slik at når noen skriver http://www.etternavn.net så finner DNS serverene ut hvilken IP adresse det navnet hører til, og sender deg dit. ( som en moderne telefon sentral ) Kanskje litt for enkelt forklart, men det er noe slikt som skjer..... Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Takk for hjelpa. Vi får se hva det blir til.. (det er selvsagt liv å komme med mer i denne tråden hvis man vil.. jeg sjekker sikkert innom et par genger til) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå