Tors bror Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Trenger litt assistanse i forbindelse med en webside. Har ikke så enorm erfaring med CSS spesielt eller webdesign generelt, og støter stadig på problemer. Noe av problemene dukker opp i og med at sidene kodes ved hjelp av notepad og Edit CSS-ekstensjonen til Firefox (fantastisk sak forresten), når man da etterpå sjekker i Opera og IE er det alltid noe som ikke stemmer. Sånn går det vel når browserne følger ulike standarder og jeg selv ikke har god nok oversikt oversikt over posisjonering sånn at jeg må flikke koden i ustyrlige retninger for å få plassert elementene der jeg vil. Det trengs ikke tilbakemelding på selve layouten. Jeg har tenkt å gjøre endringer (liker ikke hvit tekst mot svart bakgrunn), men det får jeg ta i en egen post, nå gjelder det å få strukturen riktig. Her ligger testversjonen av sidene. Problem 1: Containerene mine "wrapper" og "innhold" har det med å ikke nå over alt de skal (særlig i følge Firefox), noe man lett ser ved f.eks å sette synlig border. Vil tro det er et eller annet feil i koden som de andre browserne godtar, men som Firefox har ryggrad nok til å ikke overse. Dette gir seg tydeligst utslag i at bakgrunnen (svart) har store hvite hull i Firefox, mens den er som den skal i IE og Opera (hos meg). Visstnok havner teksten langt nede på siden og ikke sidestilt med bildet i siste IE på Windows 98. Problem 2: I Firefox på Safari så wrapper visstnok menyen, sånn at "kontakt" havner under "konserter" Det gjør den ikke i de andre nettleserene jeg har testet i (IE 6, Firefox, Opera for Windows, Safari). Har fått høre at den gjør det på IE6 under Windows 98 også. Litt vanskelig å gardere seg mot (uten å bruke bilde i stedet for tekst) så lenge jeg ikke selv kan teste det ut i (det virker som det skal her i gården). Mobbing av koden bør være unødvendig, den er et lappeteppe og jeg verken er eller skal bli programmerer. Ryddig og semantisk uovertruffen kode er ikke førsteprioritet nå. First things first. Menykoden (Listamatic) og de runde hjørnene er tatt annenstedsfra og grunnen til at sistnevnte ikke vises skikkelig i Firefox og Opera har vel sammenheng med problem 1 over, vil jeg tippe. Spør ikke om kodeskriving eller intense anstrengelser, men jeg vil tro at erfarne fjellfolk med enkelhet kan spotte åpenbare feil som gjør at det krøller seg til og kanskje komme med et og annet hint. Endret 21. februar 2005 av Tors bror Lenke til kommentar
N* Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 kommer ikke inn på siden jeg. men det første problemet ditt høres ut som det kan løses ved å legge en <hr style="height: 1px; overflow: hidden; visibility: hidden; clear:both" /> i bunnen av elementet som ikke strekker seg så langt det skal (Polecats ide). Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Hva kan jeg si? Wow! Det reparerte effektivt feilen med ufullstendig container (selv om det ser ut som en hack..) Takk skal du ha, hvorfor du ikke kom inn på sidene må gudene vite. Endret 21. februar 2005 av Tors bror Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Etter å ha fått tilgang til IE på Windows 98 fant jeg ut hva det andre hovedproblemet var. Den versjonen av IE takler merkelig nok ikke "em" på rett måte, så byttet til "px i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå