Gå til innhold

Flytte installerte programmer over til annen PC

Anbefalte innlegg

Var litt usikker når det gjelder postingen av denne tråden, da det ikke gjelder programmer eller windows generelt.

Jeg har da en gammel pc, med windows 98. Det er et par programmer som er installert på denne som jeg ikke har cd til.

Maskinen det er snakk om har sett sine bedre dager, så jeg tenkte jeg skulle bytte til en litt mer oppegående pc, med win98.

Jeg vil altså ha programmene som er installert på den gamle pc-en, over til den nye. Jeg tenkte på å bare klone harddisken, og sette den inn i den nye pc-en, men jeg regner med at det vil bli mye problemer pga. drivere osv. Jeg har ingen erfaring med akkurat dette :hmm:

Noen som har noe erfaring rundt dette? Evt. en annen løsning?

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det legale først. Lisensmessig kan det være tvilsomt. ... I hvert fall om du ikke sletter programmene fra den gamle maskinen samtidig.

Jeg har gjort det samme selv ved et par anledninger. da jeg gjort som følger:

• kopier katalogene som programmet ligger i.
  • prøv å starte programmet, det klager sannsynligvis på en manglede dll.
  • finn dllen (sannsynligvis i windows eller windows/system32) på den gamle maskinen og flytt den over til den nye
  • start programmet på nytt, det klager på en annen manglende dll.
  • Gjenta til det funker eller krasjer av andre grunner...
  • Om det ikke funker, let i registry om du finner programnavnet og kopier over info til den nye maskinen

Advarsel dette kan krasje maskinen! Både om du gjør noe feil (spesielt med registry) eller om du får lagt inn en dll som er inkompatibel med et eller et annet annet på den nye maskinen. Dersom du tar sjansen på å gjøre dette, gjør det rett etter at du har installert OS, så du ikke herper mer enn nødvendig, og ikke skyld på meg om noe går galt...

M.

Edit, rettet syntax-feil..

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Det spørs hvor omfattende programmene du skal flytte over er, men i mine øyne vil du få nok å gjøre, da det med Windows programmer som oftest ikke bare er nok å duplikere diret programmet ligger i. Mindre og små programmer kan det hende det går. Det enkleste og beste vil være å installere dem på nytt.

Trond

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det noen som har hørt om et program som heter Gohst i denne sammenhengen? Mener jeg gjorde dette for et par år siden, men hukommelsen er selvfølgelig dårlig... Satte da bare inn den nye HD som slave i maskinen, og programmet ordnet det slik at hele den gamle HD ble klonet over på den nye HD uten problemer.

Lenke til kommentar

1 : Programmet du tenker på heter Norton Ghost

2 : Å klone en harddisk for så å sette det inn i en ikke identisk maskin, vel, i beste fall, så vil du få en treg, usannsynlig dårlig maskin. I mine øyne, en MEGET dårlig ide.

Dette er ett program for å lage en standard-cd/oppsett tillaget EN maskintype med ETT oppsett.

Her er hva jeg foreslår : Installer windows på den nye maskina, ta vare på den gamle harddisken (med programmene på) så kan du flytte over programmene HVIS det viser seg at du faktisk får bruk for dem.

Hvis dette er lovlig lisensiert programvare, så er det ikke værre enn at du tar kontakt med plassen der denne var kjøpt/anskaffet og ber om å få den tilsendt på nytt. Noe jeg har gjort ved ett par anledninger. Såfremst du har en key, så er dette ingen problemer.

Som en så fint sa, windows driter i om du laster ned programvaren dems fra en ulovlig FTP, såfremst du har betalt for cd-key'en. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå begynner det å nærme seg en måned siden, og jeg har løst problemet :)

Ang. ghost, det er helt riktig som lock-aze sa, dette er ingen god løsning dersom pc-ene ikke er helt like.

Jeg brukte løsningen til mysjkin, det fungerte faktisk ganske bra. Grunnen til at jeg ikke kunne laste de ned, er at programmene det er snakk om er vanskelige å få tak i på nettet (gamle programmer) ;)

Lenke til kommentar

Ghost fungerer faktisk meget bra til ULIKE PC'er også. XP ordner som oftest automatisk opp i den ulike hardwaren. Klone intel->intel og amd->amd går bra, men ikke fra amd->intel f.eks grunnet den grunnleggende forskjellen mellom de systemene.

Jeg ghoster en del mellom ulike maskintyper, og det funker bra. Ihvertfall med XP.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Ghost fungerer faktisk meget bra til ULIKE PC'er også. XP ordner som oftest automatisk opp i den ulike hardwaren. Klone intel->intel og amd->amd går bra, men ikke fra amd->intel f.eks grunnet den grunnleggende forskjellen mellom de systemene.

Jeg ghoster en del mellom ulike maskintyper, og det funker bra. Ihvertfall med XP.

Mvh

Kjetil

Vel, det er ikke min erfaring iallefall. Det blir jo som å putte en harddisk fra en pc til en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...