Gå til innhold

Pipelyder og svart skjerm

tango82

Anbefalte innlegg

Hei

for omtrent en 2 måneder bestemte jeg meg for å kjøpe et nytt skjermkort.Var i den tiden i militæret og hadde svært lite penger,men valget falt uansett på MSI GeForce4 mx420 til omtrent 1000,- fra komplett data.Fra før hadde jeg et ATI RAGE 128 og et Voodoo2 12mb kort som fungerte sånn noenlunde bra.

Men,siden 1000,- var ganske lite å betale for et geforce4 kort slo jeg til.Kan vel nevne at jeg har en gammel p3450,128ram pc fra nidaros-data,hatt den i omtrent 3 år.

Men,for å komme til problemet.Når jeg var hjemme på perm i mai bestemte jeg meg for å teste dette nye kortet.Jeg tok ut den gamle ATI RAGE kortet fra AGP-slotten,samt voodoo2'en fra PCI.Avinstalerte også alle drivere til de nevnte kort.Jeg puttet i det nye

geforce4 kortet korrekt inn i AGP slotten,slo på maskina...men skjermen forble svart!Det kom også et langt pip,fulgt av etpar korte.

Ble ganske frustrert og gikk igang med å lirke og prøve å sette kortet i på nytt.Da,med et slo skjermen seg på og alt virket normalt!Ble jo hoppende glad og gikk igang med å installere drivere etc.Men,når maskinda skulle restartes var det fremdeles svart skjerm og pipelyder.

Gikk på nytt igang med å lirke og kødde og etter mange restarter kom den endelig på igjen.Nå fungerte kortet som det skulle i windows(win98se)og jeg spilte en runde serious sam og var veldi fornøyd.

....men,ved neste restart var det svart skjerm igjen og pipelyder,og nå var det rett og slett umulig å få kortet til å fungere igjen!Jeg byttet tilbake til det gamel ATI RAGE kortet og da var det ingen problemer igjen! Ble til at jeg tok ut geforce4 kortet og lot ATI RAge kortet være i maskinen...

Og nå kommer det store spørsmålet:

HVA I ALLE HELVETER ER GALT?

...takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mange forestillinger om hva som er galt, men se over kontaktene på skjermkortet (pinnene som skal ned i AGP-slotten). Prøv å rens med f.eks rødsprit over hele rekken av pinner. Men forsikre deg om at kortet er helt tørt! før du setter det på plass igjenn.

Det at kortet ikke fungerer etter en reboot, tolkes av meg at det er noe galt med ett kontrollsignal til skjermen (eller helst fra skjermen). En pip sekvens bestående av (- * *) indikerer problemer med monitoren, men det varierer ut fra hvilken BIOS du har.

Likte forresten signaturen din....

Redigering:

Om du bruker rødsprit, bør du for sikkerhetskyld etterskylle med litt vann (bare på pinnene, selvsagt) etter på. Vet ikke om det blir rest-stoffer av rødsprit, det er jo blandet ut med så mye rart.....

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-06-23 16:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...