Gå til innhold

Treg HD -Windows kjører kun PIO mode

Anbefalte innlegg

Hallo

Har slitt med at maskinen er veldig treg i et par mnd etter at jeg la inn XP på ny. Da jeg kjørte SiSoftSandra2005 var ytelsen på 2mB/s :no: . Fant deretter ut ved hjelp av en post her at jeg skulle sjekke DMA modus i windows.

Windows kjører da altså i PIO modus, hvordan endrer jeg dette til DMA. HD kan kjøre UltraDMA-5.

Jeg har kontrollert HW med kabler osv, ser helt fint ut... :innocent:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig det er disabled i BIOS

Takker for svar xoop :thumbup:

Det står noe om DMA i manualen til HK, men de feltene er fjernet i Bios. Jeg har den siste Bios versjonen 3.7. Oppsjonen som er tatt vekk heter:

DMA Channel 0/1/3/4/5/6/7

kan det hete noe annet? :hmm:

Lenke til kommentar

Enkelte harddisker har også en elektronikkfeil, eller utvikler en, sånn at de plutselig kjører i kun PIO mode. Sinnsvakt irriterende. Hendte med min søster sin harddisk. Hadde kjørt perfekt i mange måneder for harddisk plutseli ble sinnsykt treg og begynte å "miste" data. Anbefaler deg å redde det du kan, å kjøre en retur på disken, vist du ikke kan finne noen feil på innstillingene av maskinen that is...

Lenke til kommentar
hadde samme problem med cdbrennern min.. bare avinstallerte IDEkontroller driverene jeg, og restarta, så de kom igjen.. da funka det fint.

prøver en avinstallering av IDE driver, om det ikke hjelper får jeg ta en diagnose test av HD som Seagate anbefaler før retur...

Takker for svar :w00t:

Lenke til kommentar
hadde samme problem med cdbrennern min.. bare avinstallerte IDEkontroller driverene jeg, og restarta, så de kom igjen.. da funka det fint.

prøver en avinstallering av IDE driver, om det ikke hjelper får jeg ta en diagnose test av HD som Seagate anbefaler før retur...

Takker for svar :w00t:

Jepp, spurv :thumbup: tok en avinstallering på ata driverne, og reboot = alt i orden :dribble:

Nå ble det mer fart i desktoppen ja :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...