Gå til innhold

Skjermkort på Dell Inspirion 6000; Ok for spill?

hborgers

Anbefalte innlegg

Har Kjøpt en Dell Inspirion 6000. Skal primært brukes til enkle kontor oppgaver, så som Word, excel og surfing på nettet. :thumbup:

Men det jeg lurer på er hvilke typer spill fungerer best på denne iforhold til skjermkort, ram og prossesor? :hmm:

Intel® Graphics Media Accelerator 900TM integrert grafikk med opptil 128 MB delt systemminne, Intel® 915GM-brikkesett (med Intel® GMA 900TM integrert grafikk)

Intel® Celeron® M 350-Prosessor (1,30 GHz, 1 MB L2-cache, 400 MHz-systembuss).

512 MB RAM

Takker for evt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukandes. Det er definitivt mye bedre enn forgjengeren og kan spille de fleste* spill om man holder seg på moderate oppløsninger med lave instillinger. I et optimalt oppsett yter det vel omtrent som et GeForce FX 5200 eller et Geforce 3 Ti200. Merk dog at et slikt integrert system er avhengig av de andre komponentene i systemet. Å bruke en 533Mhz CPU gir 33% økt pikselytelse og dual channel minne vil mer enn doble båndbredden tigjengelig til grafikkbruk. Videre har ikke GMA900 vertexshadere i hardware så vertexytelsen vil skalere med CPU.

Her er noen benchmarks av et desktopsystem som bør gi en indikasjon på hvor god ytelsen kan bli på dette brikkesettet under optimale omstendigheter. Andre tester jeg har sett viser også tilsvarende resultater: Rundt 6000 i 3DMark 2001SE og 1500 i 3DMark03. Har ikke kommet over noen tester av bærbare hvor den integrerte grafikken er brukt, men jeg tipper at maksytelsen ikke vil ligge så mye lavere enn på at desktopsystem.

*Det ser ut til at Intels drivere ikke er helt på topp, så en del nyere ting nekter å kjøre eller har korrupt grafikk. Derfor 'de fleste'.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Integrert grafikk egner seg ikke til spilling, knapt nok til kontorarbeid. Jeg har opplevd at integrert grafikk har ført til at maskiner har "hakket" selv i utforskeren.

Der tar du nok noe feil kamerat! Ikke for å være påståelig altså ;)

Men jeg vil si at dagens integrerte løsninger m.t.p. skjermkort fungerer veldig bra, selv til "tung" kontorbruk. Selvfølgelig er det like viktig her med rette drivere som ellers.

Lenke til kommentar
Hei qwert! Hvilke spill mener du? Feks CS?

Hvilke spill... Tja... Har bare selv begrenset erfaring med en i915G-basert PC, men etter hva jeg har sett så kan det være nogenlunde brukandes opp til 1024x768, og opp til så nye spill som Jedi Academy (Open GL) og Far Cry (DirectX). I helt nye spill som Doom 3 og HL2 ser det ut som om det faller helt igjennom. CS vil nok kjøre helt greit, men jeg ville totalt utelukket GMA900 til noe annet en rekreasjonsspilling. Jeg mener: Til å å fyre opp noe slikt som GTA:Vice City e.l. for et par oppdrag i lunchen vil det nok virke utmerket, mens for de som spiller en online FPS for å vinne, hvor grafikkrespons i større grad påvirker resultatet, tror jeg jeg ville styrt unna, og heller lagt noen småkroner ekstra i en separat grafikkbrikke.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

:confused:

Hei igjen qwert!

Jeg er nå ikke helt inne den spilleverden med FPS on-line og klanbrødre og det som hører med. Du skriver

CS vil nok kjøre helt greit.

Hva vil dette si, vil det gå noe treigere eller hakkete? Kan leve med at det går treigt, men hvis det er fare for hakking så vil jeg se meg om etter andre løsninger!

Hva med feks Flysimulatorer? Krever de for mye 3D til at et slikt skjermkort takler det?

Lenke til kommentar

Jeg aner virkelig ikke. Spiller ikke CS selv, og det er så individuelt hva man oppfatter som flytende nok eller ikke i FPS-spill. Som du ser av linken over klarer den i overkant av 70 FPS i RTCW på et godt system. Kan nesten ikke si annet enn at denne ytelsen tisier at det vil yte 'greit nok' (i alle fall etter mine krav til kjapp moro). På den annen side så er det jo dem som synes at alt under kostant 90 FPS er for lavt i CS og det vil den jo åpenbart ikke klare. Mulig tallene for den ganske krevende nv15demo i Q3 er en god pekepinn på ytelsen i en CS-runde med mye action. Etter de benchmarks jeg har sett av HL 2 på GMA900 ville jeg i alle fall ikke satset på at CS:Source skulle være spillbart. Det tror jeg at jeg kan si ganske sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...