Gå til innhold

Får ikke Fedora til å formatere disketter

olais

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle formatere med fat32 da jeg skal legge inn en jpg-fil på disketten som senere skal leses i Windows. Hvordan gjør jeg det?

Prøvde mke2fs bare for å teste, men det virket ikke. Ble bare feilmalding.

Man mke2fs ga "en million" options som jeg ikke fattet mye av.

Trodde at det enkelt skulle gå an å formatere bare ved å gå inn i menyen i Fedora der det står "formatering av diskett", men den gang ei,..så enkelt skal det ikke være i Linux.

Endret av olais
Lenke til kommentar
Trodde at det enkelt  skulle gå an å formatere bare ved å gå inn i menyen i Fedora der det står "formatering av diskett",  men den gang ei,..så enkelt skal det ikke være i Linux.

Den holdningen der er litt søk.Typisk eksempel på at man muligens burde latt unga styre med datamaskinene, og at man selv burde holdt seg til penn og papir.

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar
Trodde at det enkelt  skulle gå an å formatere bare ved å gå inn i menyen i Fedora der det står "formatering av diskett",  men den gang ei,..så enkelt skal det ikke være i Linux.

Den holdningen der er litt søk.Typisk eksempel på at man muligens burde latt unga styre med datamaskinene, og at man selv burde holdt seg til penn og papir.

Nei, for all del. Hvis det står i et GUI i Linux at man kan formatere disketter der, så må man jo ikke tro at det faktisk er mulig.

Til olais: Dessverre er en del GUI-saker i Linux bugete og full av feil, det har jeg erfart også. Windows er faktisk bedre på det området der.

Lenke til kommentar

zyp: Når jeg kjører det mkfs kommandoen i root kommer deet bare "command not found"

Gimper: Ja, den må jo ha vært montert, for den begynte jo iallefall å jobbe, altså, den reagerte i det minste.

Dell_Inspiron: Alt er vel ikke perfekt nei, men man får vel være liit tålmodig, og trøste seg med at ting blir bedre etter hvert.

Lenke til kommentar

Dersom eit program heiter "formatering av diskett" skulle ein tru at ein kunne bruke programmet til sitt foremål.

At olais her blir litt skuffa har eg full forståelse for, men dessverre er det slik at GUI ikkje i alle tilfelle er godt nok implementert med operativsystemet og det er som Dell påpeikte ein svakheit linux har, men den har blir mindre den siste tida.

Påstanden om at du bør holde deg til penn og papir er latterlig.

Lenke til kommentar
zyp:  Når jeg kjører det mkfs kommandoen i root kommer deet bare "command not found"

Prøv /sbin/mkfs eller /usr/sbin/mkfs.

Gimper: Ja, den må jo ha vært montert, for den begynte jo iallefall å jobbe, altså, den reagerte i det minste.

Montert betyr at du har den liggende tilgjengelig i en mappe. Derimot skal en diskett ikke være montert når du skal formatere den.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

For det første så heter operativsystemet GNU.

Tro det eller ei, GNU er faktisk laget av eksperter, for eksperter, for å bruke det forventes det at man setter seg inn i dokumentasjonen eller lærer hvordan man bruker det på andre vis. Det finnes såklart gui for å gjøre ting (som å formatere en diskett) enklere for deg, men dette henger litt etter siden gui'et er avhengig av at hovedprogrammet fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Logget ut, og logget så inn igjen. Prøvde så på nytt å formatere fra menyen (GUI).

Av en eller annen merkelig grunn fungerte det denne gangen.

Eneste forskjellen var at jeg denne gangen ikke hadde noen andre programmer kjørende samtidig. Første gangene jeg prøvde hadde jeg 3 forskjellige andre programmer oppe, om nå det hadde noen innvirkning på det hele....

Men takk for tipsene alle sammen :)

Lenke til kommentar
Vel, nå er vel noe av ideen med Fedora at den skal være brukervennlig (eller rettere sagt, nybegynnervennlig).

Det var ideen med Windows også ;)

Men der klages det også veldig, dersom det ikke er det :p . Selv om årsaken til dårligere brukervennlighet og funksjonalitet kommer av husets fjortenåring som laster ned spyware, dialere og virus sånn helt "plutselig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...