Gå til innhold

Athlon XP 2100 vs P4 2,22

Benders

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på dette selv. Og har derfor lest litt fram og tilbake om dem begge.

Eller, XP2100 er såpass nytt, at det ikke er mye skrevet om den enda. Imidlertid tror jeg at P4-2.2(6)? cpuen lar seg klokke lettere en xp21.

Det jeg er mest i tvil på er hovedkortene som skal følge med pentium cpu'n. Om jeg skal nevne eksempler, AbitTH7-II, asusP4B533-V,Asus P4T533-C eller MSI MS-6545. Likte egenskapen om autmoatisk sjekking av BIOS update (sistnevnte MSI MS-6545).

Men tror at asus p4b eller p4t er de beste kortene her. Alt etter hva man vil ha av minnetype (RD eller DDR) I og med (etter tips fra et tidligere svar av MrA|) Ville jeg tro at jeg går for P4B, og kjøper meg Corsair minne.

I hovedsak ville jeg bare fortelle deg at selv har jeg vært AMD patriot til de grader. Men nå vil jeg se bort i fra priser, og gå for det som har mest muligheter og best ytelse. Det er helt klart at både Teknologi og egenskaper utvikler seg fortere for Intel, som har flere støttespillere rundt seg. Dvs. hovedkort produsenter, chipset utviklere osv. Har lest veldig mye skryt av I850(x) settet, og gleder meg til å få fatt på det. :smile:

For all del, AMD har ikke gitt meg problemer, og er mer en bra nok til det meste av bruk innen data. Jeg prøver derimot å se mer objektivt på emnet CPU, for å slippe tvangstanker om AMD, som jeg kanskje hadde før ;P

Jeg sier bare lykke til med jakten på et fint oppsett :smile:

Mvh

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 12:30, Benders skrev:

Hva er raskest av disse? Pentium systemet blir litt billigere og støyer jo en del mindre. Men blir det raskere?

Vær så snill, det er ingen her på forumet som har testet to slike systemer opp mot hverandre direkte. Stikk inn på anandtech eller tomshardware, der har de kanskje gjort det...

Lenke til kommentar

Hvem er det som tør å postå at AMD bråker?

Dette er jo bare tull. Dere legger penger i råå skjermkort, HDD osv. men ingen tenker på at isteden å kjøpe en jalla vifte fra Komplett til 150 kr kan man kjøpe en vifte fra f.eks. Microplex. Prisen er mnst dobbel så dyr men effekten er bedre og støy er mindre..

Jeg har AMD selv. T-Birg 1,1 Pcen bråker ikke mer enn 20 db og CPU temp. er på grund 30 grader. (Bruker luft kjøling ikke noe vannkjøling)

Så slutt å si at AMD bråker. Skaff deg bedre vifte isteden!

Lenke til kommentar

Jeg har vært innom de samme tankene i det siste. Var selv ihuga AMD fan inntil nylig, da jeg virkelig oppdaget potensialet til Intel. Intel har jo alltid levert topp-ytende komponenter, prosessorer såvel som hovedkort, men i de siste par-tre årene i hovedsak til ferdig-PC-produsenter som Dell eller Siemens Nixdorf, og har en mye bedre løsning på prosessorkjernens varmeproblem enn AMD har. Så der er vel egentlig hovedgrunnen for å velge Intel; Mindre varmeutvikling resulterer i høyere overklokkingsmuligheter. Og selv om Intels produkter har minket drastisk i pris i det siste, ligger de ennå hakket for høyt i pris for oss med dårlig økonomi.

Så vil du ha mest ytelse per megahertz og lavest pris, går du for et AMD oppsett, da de er raskest i spill på samme frekvens som Intel (dvs. en AMD Athlon XP2000+ 1.8ghz slår en Intel P4 1.8ghz både i flyttallsoperasjoner og spill)... Men har du litt bedre råd og krever mindre støy, pluss muligheten til å overklokke mer (samt du slipper å legge inn de irriterende patchene fra VIA hele veien (velger du hovedkort med VIA brikkesett, må det patcher til for å få systemet til å fungere optimalt, med Intel slipper du dette problemet)), er Intel løsningen...

Håper jeg har gjort det *LITT* lettere for deg å velge... :smile: :smile: :smile:

MVH ChriZno

-T-Bird AXIA 1.2 @ 1.3 m/TaiSol CGK762

-Asus A7V-133 RAID r1.05

-1280MB PC133 SDRAM CL3-3-3

-2x IBM 75GXP 45GB

-Gainward GF3 TI/460 64MB DDR 3.8ns

-Windows2000 Pro SP-1

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-06-25 08:20 ]

Lenke til kommentar

Takk for alle innlegg!

Hadde i utgangspunktet tenkt til å gå for amd systemet, men etter å ha lest diverse innlegg og utallige nettsider, begynner jeg å lure på om jeg ikke skal gå for intel. Noen som har et bra hovedkort å anbefale? Vil gjerne ha mulighet for raid og usb2. Vil intel systemet være like godt på spilling som amd systemet? Er det rdram eller ddr som er best til et slikt bruk?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 08:19, ChriZno skrev:

Jeg har vært innom de samme tankene i det siste. Var selv ihuga AMD fan inntil nylig, da jeg virkelig oppdaget potensialet til Intel. Intel har jo alltid levert topp-ytende komponenter, prosessorer såvel som hovedkort, men i de siste par-tre årene i hovedsak til ferdig-PC-produsenter som Dell eller Siemens Nixdorf, og har en mye bedre løsning på prosessorkjernens varmeproblem enn AMD har. Så der er vel egentlig hovedgrunnen for å velge Intel; Mindre varmeutvikling resulterer i høyere overklokkingsmuligheter. Og selv om Intels produkter har minket drastisk i pris i det siste, ligger de ennå hakket for høyt i pris for oss med dårlig økonomi.

Så vil du ha mest ytelse per megahertz og lavest pris, går du for et AMD oppsett, da de er raskest i spill på samme frekvens som Intel (dvs. en AMD Athlon XP2000+ 1.8ghz slår en Intel P4 1.8ghz både i flyttallsoperasjoner og spill)... Men har du litt bedre råd og krever mindre støy, pluss muligheten til å overklokke mer (samt du slipper å legge inn de irriterende patchene fra VIA hele veien (velger du hovedkort med VIA brikkesett, må det patcher til for å få systemet til å fungere optimalt, med Intel slipper du dette problemet)), er Intel løsningen...

Håper jeg har gjort det *LITT* lettere for deg å velge... :smile: :smile: :smile:

MVH ChriZno

Vet ikke du at det finnes andre chipset til amd enn via?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg om SiS sitt chipset (*urk*) men jeg velgte å ikke nevne det av to grunner:

-SiS er søppel, og jeg ville ikke tatt i det med tang

-Jeg tok bare et eksempel, følte ikke jeg trengte å utdype ENDA mer

Men ellers har du jo forskjellene mellom produsentene som bruker samme brikkesett... har selv installert endel MSI hovedkort til kompiser og kunder, bare problemer med dem... Asus derimot, ALDRI et problem, faktisk det motsatte; VELDIG positive ytelsesøkninger og topp stabilitet... Asus er jo tross alt markedslederen når det gjelder hovedkort og da... hakk i hæl er Abit (som sagt har jeg ingen erfaring med dem selv, men velger heller et Abit enn MSI, Tyan, Shuttle, Chaintec + alt det andre juggelet som er på markedet)

PS! Sterke meninger, ja. Men meninger har vi alle! Dette er min! :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 02:15, Kjetil Lura skrev:

sub1343

Du har sis,men er det så mye bedre da?

Kjetil

Jeg må bare si meg storfornøyd med mitt hk, det har litt mindre ytelse enn via sitt nyeste men det er ikke merkbart (kun på benchmarks ca:5prosent på sandra 2002).

Det er utrolig stabilt og jeg slepper og leite etter de siste driverene og patcher hele tiden.

Har hatt et par via baserte hk men jeg liker det jeg har nå mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...