Gå til innhold

Harddisken lager rare lyder !?

Anbefalte innlegg

Ein av harddiskane mine begynner av og til å lage noken merkelige lyder. Veit ikkje åssen av dei som lager lyden dessverre. Lyden er litt vanskelig å forklare, men det kan nesten høyrest ut som ein bil med sånn turbo greie som girer. Berre svakere og litt lysere lyd. Veit egentlig ikkje korleis eg skal forklare det men den lager altså en merkelig lyd. alle harddiskane fungerer som dei skal stort sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det klikkelyder da? Høres mer ut som disken heller spinner opp i hastighet og så senker seg igjen... Eller tar jeg feil.

Har man klikkelyder så "Backup for som F" som nevnt. Er det derimot at den spinner opp og ned etter som den brukes så trenger ikke det å bety så mye, men ville for sikkerhetskyld tatt backup go så funnet ut hvilken disk det er for å feilsøke den mer. Kan være ingen ting, kan være gåen disk.

Kan også bruke "stetoskop" teknikken til å feilsøke etter lyder i disker da. Sett en lang 30cm+ skrutrekker inn i en av hard diskene og så sett håndtaket inn mot øret. Sett så til neste disk og så neste, finn ut hvilken som har de kraftigste klikke eller suselydene. :) Brukt dette mange ganger selv jeg, fungerer etter litt "øving".

Lenke til kommentar

holder på å ta backup.

Lyden er litt vanskelig å forklare. Det er ikkje direkte klikke lyder men heller ikkje at den spinner. Veit ikkje kor mangen som har sett The fast and the furious (eller 2'ern for den del) men når bilene der girer så kommer det en spesiell "pshsssss" lyd. Harddisken lager noen lyder som kan minne om det samme.

Har funnet harddisken som lager lyden. Er en 1 år gammel 120GB Western Digital. Trodde da diskene holdt lenger enn det :(

Endret av Zinet1987
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...