The Terminator Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har koblet opp min Telenor ADSL 704/128 gjennom ADSL modemet (Thomson Speedtouch 510i) i et år nå uten problemer. Jeg kobler til manuelt gjennom en Telenor-designet tilkoblingsvindu med brukernavn og passord. I dag fikk jeg en trådløs router som jeg skal koble til den stasjonåre PCen gjennom kabel og den bærbare gjennom det trådløse nettverket. Problemet oppstår når jeg kobler linjen om routeren (dvs fra modem til WAN og fra LAN1 til PCen hvis man bruker "inngangsterminologi"), jeg får ikke lenger koblet til internett! Har prøvd diverse konfigureringsalternativer på routeren, både PPPoE hvor jeg har lagt inn brukernavn og passord fra ISP og uten PPPoE (-uten noe-). Hver gang står det bare at jeg ikke kan koble til nett. Må legge til at jeg har en verson av modemet som er levert før mars 2004, dvs at det ikke har innebygget router og at jeg HAR koblet alle kabler riktig, alle lys som skal lyse lyser. Tre telefoner til Telenor 05000 og tre telefoner til www.telefonselskapet.no har ikke løst problemet, de på telenor mener det skal fungere med PPPoE mens de på tlfselsk mener det skal fungere uten. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Skal ikke den(510i) settes i bridget mode ved Wlan ? Lenke til kommentar
spurv Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hvis modemet er i såkalt Bridge (dvs føre mars 04), så skal du bare inn i sparklan ruteren 192.168.2.1 og bruke setupwizard. Velge dsl/adsl -> PPPoE -> Username [email protected] (dvs, hele eposten). Så kjører du den testen på siste siden. Skjer det ikke noe, bare prikker som kommer, så får du resette spaklanen(holde inne reset hullet med en penn i 10 sekunder ca). Funker det fortsatt ikke, så får du teste med "none" istede for PPPoE, og se om testen lykkes da. Lenke til kommentar
The Terminator Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Har prøvd alle disse alternativene, uten suksess, MEN nå jeg nå i min villrede koblet ADSL modemet til den ene LAN ingangen ("LAN1" dvs den ene utgangen til LAN) og den stasjonære til LAN2....SÅ fungerte det! Noe av det merkeligste jeg har vært borte i... MEN det er bare det at nå får jeg kun koblet til enten den bærbare trådløst eller den stasjonære gjennom ledningen...ikke begge samtidig...! Dette er helt på jordet spør dere meg, noen tips?? Lenke til kommentar
The Terminator Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 En fjerde teleofn til suppert endte med en person som faktisk hadde peiling... Problemet er løst. Det var telenor sine "manuell oppkobling" instillinger som blokkerte, alt er fjernet og jeg kommer automatisk på nett 24/7 uten tilkobling manuelt. Vips så var alt som det skulle. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Du må sette opp DNS adressa i routeren tror jeg.. Hos meg er det sånn at jeg går inn i oppsettet til "WAN", og der finner jeg forskjellige valg. Sånn satt jeg det for at det skulle fungere uten og bruke lan1, lan2 osv: Connection type: DHCP Client or Fixed ip Wan IP: Spesify IP (eller "finn ip automatisk.. velg spesify ip) IP Adress: 10.0.0.10 Subnet Mask: 255.255.255.0 Default Gateway: 10.0.0.138 De 3 siste er oppsett jeg fikk over telefon fra telenor.. Det er nok ikke helt likt oppsett på routeren din som på min, men noen lunde det samme burde det nå vel være (dette står altså står dette under WAN i instillingene) Lykke til EDIT: Woops litt for seint Endret 21. februar 2005 av e321 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå