rullestolmisbruker Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei! Har kjøpt meg en ny Western Digital HD (200GB). Fra før av har jeg to Seagate Barracuda, 200GB på hver. Alle er 7200rpm og S-ATA. Jeg lurer på en ting. Bios'en (eller noe annet som jeg ikke har peiling på), gjør så Seagate diskene blir sett på som vanlige ATA disker, man trenger ingen drivere eller noe som helst til disse. Western Digital disken er annerledes. Jeg tenkte å sette opp RAID (software) i windows. Men da sliter jeg litt... For C: disken er på den ene Seagate disken. Så jeg må raid'e Seagate og Western Digital. Men i SATARAID softwaren som fulgte med hovedkortet finnes bare Western Digital HD'en. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
enl Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hvis det er en ekstern RAID-kontroller du bruker, må alle diskene du skal bruke RAID på, være tilkoblet kontrolleren. Disker som er koblet til PC'ens S-ATA-kontroller vil ikke dukke opp i RAID-kontrollerens BIOS. S-ATA diskene er også ATA-disker, men bruker en annen tilkobling, og støtter raskere overføringsmodi. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Du MÅ ha 2 identiske disker for å kunne raide disse... Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Man MÅ ikke ha to identiske disker for og sette opp i raid, men det er og foretrekke. det virker som om du har satt segate disken på kontroleren til cipsettet ditt (siden den ikke trenger noen drivere). Mens den anndre sitter på raid kontroleren din (siden den trenger drivere). hvis det er en s-ata kontakt likv ved den som du bruker til western disken din så sett segate på den også, da tror jeg du er et hakk nermere en løsning. Lenke til kommentar
rullestolmisbruker Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 På hovedkortet er det 6 S-ATA porter. Og hovedkortet har integrert S-ATA kontroller. Portene er satt opp i par. Port 1 og 2... 3,4...5,6... Nå står Seagate på 1og2 og Western på 3.. Kan det ha noe å si, eller er det helt umulig?? Hovedkort: Epox Kan det være en større mulighet å sette Western-disken som boot/OS-disk også RAID'e de to andre? Men jeg finner jo fortsatt ikke disse i SATARAID softwaren... Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) så du har TO segate disker og EN western. Da ville jeg ha sett litt i bruksanvisningne til hovedkortet ditt, kansje det forklarer bedre. Men, det virker som om du har koblet segate diskene på cipset kontroleren, mens du har koblet western dsiken din på raid kontroleren. jeg ville satt segate diskene dine på port 3 og 4 mens jeg ville satt western disken på port 1. føler meg tvunget til og påpeke av hvis du IKKE har raid fra før av må du formatere de diskene du skal sette opp i raid. lykke til Edit: glemte og spørre om hvilken cipsett du har Endret 21. februar 2005 av Brusfantomet Lenke til kommentar
rullestolmisbruker Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 tuusen takk for raske svar!! satte OS-disken til port 1 nå, mens de to andre på 3 og 4... funka suuupert!! ...thx brothas.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå