humty Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei ! Sitter å leser litt på de forskjellige avanserte modusene på Canon 300d, og under A-DEP moduset har manualen forklart det slik : "Press the depth-of-field preview button to stop down to the current aperture setting". Kan noen forklare dette på norsk til meg? Hva betyr egentlig "stop down" her? Takker så mye for svar! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 For at søkerbildet skal være så lyst som mulig så bruker kameraet maksimal blenderåpning før bildet blir tatt. Problemet er at man ikke kan se hvor stor dybdeskarpheta er. Så den knappen setter blenderen til det samme verdi som bildet vil bli tatt på sånn at du får se nøyaktig den dybdeskarpheta som bildet vil få. Lenke til kommentar
foton Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Når du til vanlig kikker i søkeren er objektivet alltid helt åpent, dette fordi autofokusen trenger alt det lyset det kan få for å fungere best mulig. Dersom du f.eks. velger blender 16, så vil kameraet blende ned, eller det som kalles "stop down" rett før du tar bildet. Hvis du ønsker å blende ned linsen og se resultatet i søkeren, så kan du trykke "depth of field preview button", og da ser du skarpheten på den blenderen du har valgt, men bildet i søkeren blir da veldig ofte mørkere, men det påvirker ikke bildet da lukkertiden kompenserer for det. Så "stop down" betyr å lukke blenderen til den blenderverdien du har satt for eksponeringen. Vanligvis snakkkes det om at objektiver er litt uskarpe "wide open", men at de blir skarpe "stopped down". Det betyr at ved full blenderåpning, f.eks. 2.8 så er det litt uskarpt, men blendet ned til f.eks. 5.6 så er det skarpt. Lenke til kommentar
humty Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Aha! Da skjønte jeg ganske mye mer ja. Det var jo en ganske fin funksjon jeg aldri har vært klar over. Tusen takk for to informative svar! Mvh, Kjetil Lenke til kommentar
ruva Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Må henge meg litt på denne... Når er det vi har bruk for dette? Alt jeg merker er at bildet blir litt mørkere i søkeren. Kan jeg se noen forskjell? Ser ikke noen forskjell på bilder tatt med eller uten.. Noen forslag til hvordan jeg skal bruke dette? Har et Canon EOS 20D Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 NÅr du kikker gjennom søkeren til vanlig, så er objektivet på største blenderåpning. Dette gir mest lys, men samtidig minste dybdeskaprhet. Ved å trykke på neblendingsknappen, så får du den blenderåpning som er valgt. Dette gir mørkere søker, men samtidig ser du den dybdeskaprheten som du vil få når du knipser selve bildet. Dette er en fin funksjon for å sjekke om alt du vil ha skaprt i motivet er skarpt. For eksempel når du har to motiv, der det ene er nærmere enn det andre. Eller når du tar landskapsbilder og vil sjekke om forgrunnen også er skarp. Enkleste måten å se effekten er å finne et teleobjektiv. Fokuser på noe relativt nærme, med en bakgrunn som er mye lengre bak. Velg en blenderåpning som er merkbart lavere enn maks blenderåpning. For eksempel 16. Trykk så på nedblendingsknappen mens du ovbserverer bakgrunnen. Lenke til kommentar
finnaudun Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg kan slutte meg til forklaringen din JBlack. Ellers er en god bok om fotografisk teknikk å anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå