Gå til innhold

Mye eller lite RAM?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv et NYERE operativsystem, kanskje?? Du kan ikke forvente at shit som ble brukt den gang 32MB RAM var konge, er bra. Bare det å bytte til WinMe vil gi deg bedre utnyttelse av RAM.

(Ja, jeg har faktisk en maskin der WinMe funker fantastisk. Og den har 640MB RAM. Samme maskin med Win98SE var BSOD-Helvete. Eneste BSOD'en jeg har hatt med WinMe, siste installasjonen min (som er et halvt år gammel), var da søstra mi tok ut CD'en til spillet "Guttorm og rommet med det rare i" mens det var i gang. (Gammelt drittspill, for Win3.1))

Ellers kan det tenkes at Win2k er enda bedre. Og generell Linux.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 11:53, loadmaster skrev:

Stemmer det at Win98SE ikke utnytter all ram som ligger i maskinen? Hva skal jeg da med 512brikke eller mer i min maskin. Er det noen opprativsystemer som er bedre en andre for utnyttelse av RAM?

Noen med erfaring på dette?

Loadmaster.

loadmaster

Du kan bruke mer enn 512 mb ram i et Win98 oppsett, og for den saks skyld utnytte alt minne - men du må i så fall redigere Win.ini (mener å huske at det var i den filen den settingen var) slik at Win98 faktisk klarer å utnytte mengden minne.

En annen side av denne saken som flere burde merke seg, er at på enkelte maskiner (avhengig av Bios-oppsett), så kan man oppleve helt merkelige installasjons/skjermkortproblemer om man kjører 512 mb eller mer.

Søk på MS sin web side, du finner relevant informasjon om dette og andre minneproblemer i Win98 - om enn kanskje som vanlig på MS sin side, litt bortgjemt.

Du får selvsagt også software som foretar de nødvendige redigeringer av Win9x registeret slik at OS´et gjør nytte av mer enn 512 mb. Cachemaster er et slikt program. Faktisk et veldig bra program til flere formål. For det er et faktum at både i Win98, Win ME, Win2000 og XP så gjør MS oss den "bjørnetjenesten" å sette default settings til noe som skal virke for alle, men som langt i fra er optimalt med tanke på hastighet. Så for såkalte "tweakere" er det mye å hente her :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 12:43, Kjetil Lura skrev:

loadmaster

Du kan bruke mere ram i win 9x,men du må til microsoft å hente en fix for dette problemet,og om eg ikke husker feil så gjelder det for alle os med 9x,win 2k/xp/nt4 har ikke dette problemet.

Kjetil

------------------

Det som skal føyes til i system.ini under (vcache) er:

MinFileCache=65536

MaxFileCache=65536

Lenke til kommentar

For de fleste maskiner er 640MB er grense i Windows 9x/Me. Hva som er den nøyaktige grensen avhenger av skjermkortet og bios-oppsett. Det er hvor mye "AGP-apearture size" du benytter som gjør at maks minne varierer. Hvis du setter dette tallet i bios til 256MB så må Windows addresere 256MB mer minne et det som fysisk sitter i maskinen. Settes dette tallet veldig lavt så kan du ha mye ram.

Er ikke sikker på dette tallet, men tror grensen for minne ligger på 768MB. Rett gjerne opp dette tallet hvis det er feil:) Denne grensen er da en sum av det du har som fysisk minne, og det som er satt som "AGP-apearture size".

Dette kan selvfølgelig tweakes i REGEDIT, som nevnt tidligere.

Både Windows 2000 og XP sluker flere gigabyte uten problem. Med sluker så mener jeg at de bruker all ram til det som er nødvendig. Driver jeg med veldig mye kopiering, så brukes på det meste ca 850MB til filcache. Rett etter oppstart så er ca 800MB ledig, 100MB filcache og 100MB i bruk. PS! Dette er ca tall. Jeg har 1GB ram. Har vurdert å sette inn 1GB til hvis prisene blir like lave som de engang var:)

Trenger jeg 1GB ram til? Svaret er foreøpig nei, men kanskje snart:-)

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-06-26 12:44, Kjetil Lura skrev:

Pronto

det er letter å gå til microsoft å laste ned en fix,å redigere i system er ikke helt ufarlikt du må vite hva du gjør.

Kjetil

------------

Enig i det, har du linken til den fixen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...