Greez Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hei! Jeg syns den blåe søylen som loader under oppstart av xp tar alt for lang tid.Tar ca 40-50sek før den blir ferdig. Og windows går veldig tregt. Når jeg f.eks kopierer ting lokalt fra en annen datamaskin til min så bruker cpu 100% ytelse. Og alt går vanvittig tregt. Jeg har installert alt av drivere osv.Pc'n er helt ny og jeg har formatert den 2 ganger allerede og får samme problem uansett. Spec: Amd 64 3500+ sokkel 939 Corsair TwinX-3200xl-1024 Asus A8V-E Deluxe Ocz modstream 520w Powercolor x800xt Trenger hjelp fort! Takker veldig for kloke svar (venligst flyt tråden vis den er postet feil) Endret 21. februar 2005 av Greez Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Sett etter om Hard-diskene/IDE-kontrolleren kjører i PIO-modus? Lenke til kommentar
Greez Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Nope..ska se etter imorgen. Hva er forestn PIO modus? Lenke til kommentar
Greez Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg glemte å nevne at jeg kjører s-ata harddisker. Jeg har heller ikke installert s-ata drivere under windows installasjonen, men det skal jo ikke behøves heller. Jeg har prøvd nesten alt nå. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
sim Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Prøv og installer s-ata-driverene, da. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Har ingen s-ata drivere, og det står ikke i manualen i hk'et at det skal være nødvendig med s-ata drivere. Jeg bruker det heller ikke på de andre pc'ene mine.Alle andre pc'ene mine har det funket fint uten driverne. Så det må være noe annet. Pc'en er jo stabil osv. Men vanvittig treg til å starte opp. Under loading av windows osv.(den blåe søyelen) Lenke til kommentar
Greez Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Men hva er det egentli som blir lastet inn i windows når den blåe søylen loader. Og kan det være VIA sine chipsett drivere som gjør til dette problemet? Har installert dem som lå på cd'en, men har ikke prøvd å oppgradere.Skal det nå. Men det skal jo egentli ikke være nødvendig. Takker veldig for hjelp Må få fikset denne pc'n snarest Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg har prøvd nesten alt nå. Noen som har noen tips? Lettere å gi tips når du har fortalt hva du har gjort. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg glemte å nevne at jeg kjører s-ata harddisker. Jeg har heller ikke installert s-ata drivere under windows installasjonen, men det skal jo ikke behøves heller. Jo det er klart du må det, ellers vil ikke Windows finne de. Om ikke de retter driverene er installet ved (F6 ved starten av Windows installasjonen) så vil muligens Windows søke etter drivere osv for enheten og derfor ta lang tid å starte. Når den søylen går så søker Windows etter PnP (plug & play) enheter som er tilkoblet maskinen (også annen maskinvare). VIA driverene har vel ikke drivere for S-ATA kontrolleren din vel? Tror de kommer separat. Altså på disketten som fulgte med hovedkortet, ellers ligger de på en cd som fulgte med. Da må du kopiere driverene til en diskett og bruke de ved Windows installasjonen. Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Min og er treg under loading. Sempron2400 512mb ram og kjører OS på en WD raptor hdd ,har alle drivere ,men like vel går det tregt.det er oppført 33 prosesser og bruker ca 200mb minne men en gang eg kommer inn i xp. Er mangen som har dette problemet vist nok Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Å sette diskene til cable select hjelper en del hos noen disker (ikke S-ATA siden de ikke har jumpere og er cb som standard). Og angående posten over så bruker XP så mye minne den kan få, men gir fra seg om det blir nødvendig. Det er normalt at XP bruker ca. halvparten av minnet, spesielt ved standard instillinger. Det er ikke akkurat et problem. Det finnes en rekke tweaker for dette, spesielt XP sitt *.dll problem. At XP ikke frigjør minnet til *.dll filer om applikasjoner blir lukket. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Men s-ata drivere er jo integrert i xp og jeg bruker ikke det på noen av de andre pc'ene mine. Men du kan ha rett i at det er et VIA kort og det ikke har s-ata drivere. Så de må installeres separat. Jeg så i hovedkort esken nettop. Det er ingen cd eller diskett der hvor det er s-ata eller raid drivere. Bare drivers and utilites cd'en og den er det ikke s-ata drivere på. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 S-ATA drivere er ikke integrert i XP. Iallefall ikke for alle produsenter, bare generelle. Rart at det ikke fulgte med drivere... Har du sjekket i bios om S-ATA er valgt osv som oppstartenheter og er aktivert som IDE. Er ikke erfaren med nyere hovedkort. De skal ha noe mer avanserte instillinger for S-ATA. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Alt ser helt greit ut i bios. S-ata står som ide og ikke raid. Men det me oppstart greier skal jeg sjekke ut senere, men det skal jo ikke ha noen betydning når jeg får til å bruke disken. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Flere som har noen tips..Jeg sitter helt fast. Kan det være no galt me hk'et eller harddisken\ s-ata kablen Takker for de som har svart Lenke til kommentar
Greez Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Har også funnet ut at flere programmer krasjer etter en stund. Cpu tempen er normal og alt ser bra ut bortsett fra problemene. Jeg har gått tom for ideer om hva det kan være. Så jeg trenger hjelp. Håper jeg får noen klokke svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå