Gå til innhold

ATI radeon 9800 XT er det et bra kort ?

lasus

Anbefalte innlegg

ExcaliBuR: du har ikke et sitat som omhandler de som har rett, og fortsetter å være påståelig og ha rett? Jeg bare lurer...

Nei, sitatet omhandler de som er påståelige og hvor "dumme" de virker i motsetning til de som først er ydmyke og innrømmer at det de sa er feil.

Det har blitt konstatert for lenge siden at et Radeon9800XXL kort er en R360 "kjerne" på et R350 PCB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at jeg har lest posten til lasus feil (på første side):

"nei trur ikke det !!! men ka er det som er normalt då?

Menn ka e vanlig hastighet på dette kortet med 128 mb minne og 256 bit ( i mhz på minne og cpu)

for eg har et overklokkings programm der det står på 500 mhz på cpu og 600 på minne ,som jeg stilte det ned til for det var det jeg trudde var normalt ,programmet heter riva tuner"

Det var altså ikke 500/600 som var standard? Men han kan ikke ha stilt det NED til 500 MHz på GPU, for standard for 9800 XXL er 391 (og 340 på minnet). Han har altså muligens en overopphetet GPU, og et underklokket minne. Det kan jo forklare den lave scoren i 3DMark 05! :!:

EDIT: ExcaliBuR: jeg kan ha rett, selv om jeg er påståelig... Den eneste på forumet som jeg uten videre ville ha tatt lærdom fra i dette tilfellet er lasus, som sitter med det skjermkortet som er grunnlag for diskusjonen. Neste gang skal jeg bøye meg ydmykt i støvet for deg, dersom du viser meg mine feil. Å slenge fra seg et sitat, som et seriøst innlegg i en diskusjon, er egentlig ikke så seriøst.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Du har forskjellige BIOS revisjoner som styrer bl.a hastigheter på kortet. Denne kan ha blitt "oppgradert", eller kanskje lasus overklokker uten selv å være klar over det? Han sa han hadde stilt på ting i RivaTuner...

Me uansett så er det en R360 kjerne... hvis ikke så har medion nettopp innført en ny kjerne og kallt det også Radeon9800XXL noe jeg tviler på.

kan hende RivaTuner ikke støtter radeon9800XXL signatures også... og ikke klarer å bestemme hastighetene... (Jeg bruker ikke dette programmet selv, så jeg skal ikke si noe for sikkert, personlig bruker jeg "ATi Tray Tools").

=)

Edit2: Til emacoolit...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
hvis han ikke har et 9800 XT, så MÅ han jo ha et helt annet kort... vil du ikke si deg enig i det?

leste du posten min i det hele tatt?

jeg kan quote meg selv:

kortet han har er 9800xxl altså et 9800pro kort med 9800xt kjærne

så nei! han har ikke et helt annet kort! han har et nedklokka 9800xt kort, med 9800pro mengden ram!

jeg kan quote det som sto på sida exalibur linka til og. det bekrefter at det jeg sier er riktig!

What is R9800XXL? The answer, R9800XXL is actually a new breed of R9800Pro, with R360 core, i.e. R9800XT core.

så nei han har ikke et 9600xt kort! du må ikke trekke beslutninger så fryktelig fort!

å når han sier han har et 9800xt kort med 128mb ram, er det ikke noe logikk i at det automatisk er et 9600xt kort...

Lenke til kommentar

Det er vel allerede stadfestet men coop maskinen kom med et 9800 xxl som altså (som flere har sagt) er et 9800 Pro med (r360) xt kjerne. Det jeg gjerne vil legge til er at 9800 xt faktisk ble laget med 128MB ram men jeg har aldri sett dette bli solgt i norge. Sjekk sapphire sine specs på 9800xt.

Lenke til kommentar

Jeg har kun skumlest igjennom denne posten, og tror jeg vet hva problemet er.

Jeg har selv ett 9800 Pro kort med 128 mb (mildt klokket), med en CPU på 2.8GHz/533FSB som jeg har klokket til 3.0 GHz. og 1024 mb PC2100 RAM. Altså en ikke så altfor kraftig maskin når det kommer til minne.

Jeg kjørte igjennom 3Dmark 05 og fikk 2087. Når jeg satte på de innstillingene jeg bruker i spill, så fikk jeg litt over 700.

Det du ikke har gjort er å slå av alle innstillinger på hovedkortet, slik at disse står på minimum. Dette kjør du.

Høyreklikk på skrivebordet (bakgrunnsbildet når du først har startet maskinen). Vel egenskaper. Vel så innstillinger oppe til høyre, og så avansert nederst til venstre. Så velger du 3D i blant valgene øverst. På Denne siden drar du en velger oppe på midten helt over til ytelse (ta vekk egendefinerte innstillinger hvis det står en v der)

Kjør så 3D mark 05 igjen. Slå gjerne av virus programm, MSN osv og alle programmer du ikke virkelig trenger, alt hjelper)

Lenke til kommentar

d var liten scora ja... med tanke på meg som har xp2400 512mb ddr 333 å 9800pro har 2200 poeng i 05 utn noe form for klokking!

kan d ikke stå på noe antialising eller noe sånt i windows til deg da som drar ned mye?

angående 3dm03 så har jeg 6200 poeng i standar tillstand! vet ikke halt hva som er normalt jeg da men!

Lenke til kommentar

ExcaliBuR:

jeg viser til min forrige post, som klart viser at jeg INNRØMMER at jeg ble forvirret av at lasus skrev at skjermkortet hadde frekvensene 500/600, som kun 9600 XT har. Det var først når jeg leste posten på nytt at jeg så at han selv hadde klokket det til 500/600, noe som er veldig underlig for et 9800 XT-kort. Grunnlaget for min feil er altså at Rivatuner viser at skjermkortet hans har frekvenser som ligger høyere enn 500/600, som han skriver at han klokket skjermkortet NED til. Når han da i tillegg får i underkant av 1000 poeng i 3DMark 05, så er det ingenting som tyder på at han har et 9800 XT-kort, annet en at driveren som er installert sier at det er et 9800 XXL-kort. Det kunne jo like gjerne være feil som alt annet som er feil av de dataene han har oppgitt.

Men det er jo rørende å se hvor mye dere stoler på deler av informasjonen, og lett avviser alt annet. Det var JEG som rådet lasus til å installere ATITool for å finne ut antall pipelines, og bit for minnet. Jeg er ikke interessert i å HA rett. Jeg er interessert i at alle til slutt skal FÅ rett. Ikke ta det til inntekt for dere sjøl at jeg bidrar til å avklare misforståelser.

:)

headcleaver: han har et kort som ligner på 9800 XT, altså er det ikke et helt annet kort. Men dersom han hadde hatt et et helt annet kort en 9800 XT, så ville han ikke hatt et 9800 XT (mener ikke du også det?). Ikke bland sammen dine poster med min logikk. Jeg angrep ikke dine argumenter, jeg bare understreket klarheten i min logikk. Jeg tok feil, men logikken min er enkel og likefram allikevel, og det kan du ikke bestride. Men dette forumet dreier seg ikke om retorikk og diskusjon, det dreier seg om å vise alle andre hvor mye man kan. Jeg glemte det. Beklager så mye ;)

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Forresten, Ar´Kritz: hvis problemet er en overopphetet GPU, så er det ikke et driver-problem, men et OC-problem. 9800 XXL skal kjøre på 391 MHz på GPU, og 340 (dvs 680) MHz på minnet.

lasus: avinstaller Rivatuner, det vil fjerne alle feil instillinger. For sikkerhets skyld: gå inn i ATITool etter en omstart, og trykk på "Default". Gå inn i Catalyst, og sett Direct3D-instillinger til "Default" (eller tilsvarende). Kjør deretter 3DMark 05 på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i å HA rett fra første stund, hvis ikke jeg har det, så kan jeg lære av feilene jeg selv evt. skriver/begår. Jeg personlig prøve rå være ydmyk hvis noen påpeker at jeg har feil, da betyr det at jeg trenger å lese mer om temaet og sette meg mer inn i sakene.

Du sa det var forvirrende, det gjorde på en måte jeg også (Det er forvirrende med Radeon9800 serien pr. dags dato med alle rev. som finnes fra forskjellige fabrikanter).

emacoolit? ;)

var ment som humorsitisk, beklager hvis du tok det ille opp, men som jeg sa i min aller første post, hvor jeg refererte til MistaPi sin post.

Jeg antar at hele "diskusjonen" er basert på misforståelser.

Jeg beklager hvis du følte deg såret av noe av det jeg skrev på noen som helst måte, det var ikke meningen.

Mitt mål på dette forumet er å "spre" det jeg kan og det jeg vet, det er bl.a derfor jeg ikke svarer folk med GeForce kort bl.a da jeg selv ikke har erfaring med det personlig. (Eneste erfaringa er at GFTi4600 kort med bildekvalitetsammenligning med et BBA R200 kort).

Jeg tror jeg trenger en ferie fra dette.

On Topic:

Lasus, som veldig mange har påpekt skal jeg bare repetere igjen: Oppdater dine drivere... (Hvis det stemmer med ATi Tool).

Chipsettdrivere? Etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...