Gå til innhold

ATI radeon 9800 XT er det et bra kort ?

lasus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til dere som sier at 512MB ram er for lite...Ja, 512mb ram er for lite i krevende spill, men ikke i 3Dmark05. En kamerat av meg har 9800pro og 512mb ram og scorer 2500 3Dmarks.

Til trådstarter: Har du oppdatert skjermkort- og chipsetdrivere?

nei har ikke oppdatert ein ting ,men heilae denne veka så skal jeg på et dataparty så jeg rekner med at jeg får gjort det da!! men når jeg oppdaterer drivere for ram,kossen gjør jeg det får jeg vet ikke hva slags ram jeg har,ekker skal eg opne dataen og se hva som står på ram`en ,for ramen står vel ikke oppgitt ka sort det er inn på datamaskinen,berre kor mykje det er!

Det er ikke ati men medion radeon 9800 xt ,men jeg rekner med at det er det samme? det er det samme skjermkortet som den første coop maskinen har , den har ein litt annerledes vifte enn ati sin ,den er stor omringet av sånn kjøleribbe eller ka nå enn det er ? Men kan jeg bruke windows update til å oppdatere drivere ? for når jeg setter inn ein ny ting i maskinen min kan jeg få spørsmål om å enten å bruke cd eller windows update.

Lenke til kommentar

Du oppdaterer ikke ram-drivere, det er umulig.

Det du må gjøre først er å avinnstallere skjermkortdrivere i det innebygde kontrollpanelet i windows. Deretter går du inn på ATI sine hjemmesider og laster ned den nyeste catalyst-driveren.

Til slutt klikker du deg inn på produsenten av hovedkortet ditt sine hjemmesider, og innstallerer de nyeste hovedkortdriverne.

Du kan også laste ned et program som heter "Ad-Aware SE Personal" og se om den finner rusk og rask på maskinen din. Når alt dette er gjort kan du kjøre 3dmark05 igjen, og du vil sannsynligvis få en mye bedre score.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg så at skjermkortet hadde 128 MB RAM, var at du hadde forvekslet 9800 XT med 9600 XT. 9800 XT kommer kun med 256 MB RAM. Når du i tillegg skriver at klokkehastigheten er 500/600, så er det ikke noen tvil lenger: du HAR et 9600 XT.

Normal score for et 9600 XT med 128 MB RAM er omtrent 1500 poeng i 3DMark 05, men på Futuremark sine sider så har jeg sett de som har hatt under 1000 poeng for et 9600 XT (mener jeg å huske).

Har du 512 MB DDR RAM eller SD RAM i PC´en din? 3DMark 05 skal være veldig uavhengig av PC´en generelt, men det kan jo være at det er omstendigheter her som vi ikke kan avklare uten videre, og som er årsaken til at du får en relativt lav score. Men 2500 poeng i 3DMark 05 kommer du ikke til å få med det skjermkortet.

Lenke til kommentar

lasus: jeg bare påpeker at du ikke har et 9800 XT kort. Hvorfor det står "9800 XXL" vet ikke jeg, men Radeon 9800 XT har 412 MHz på GPU, med 8 pipelines (og ikke 4), og 365 MHz DDR RAM - som kan skrives som 730 MHz, pga "DDR"-betegnelsen - med 256-bit minne (og ikke 128-bit).

Hvis du laster ned et program som heter "ATITool", så vil du kunne finne den type informasjon under "Settings". Link:

http://www.techpowerup.com/atitool/

Jeg tipper du har 4 pipelines og 128-bit minne, slik 9600 XT har.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
lasus: jeg bare påpeker at du ikke har et 9800 XT kort. Hvorfor det står "9800 XXL" vet ikke jeg, men Radeon 9800 XT har 412 MHz på GPU, med 8 pipelines (og ikke 4), og 365 MHz DDR RAM - som kan skrives som 730 MHz, pga "DDR"-betegnelsen - med 256-bit minne (og ikke 128-bit).

Hvis du laster ned et program som heter "ATITool", så vil du kunne finne den type informasjon under "Settings". Link:

http://www.techpowerup.com/atitool/

Jeg tipper du har 4 pipelines og 128-bit minne, slik 9600 XT har.

ja eg får skjekke da !!!eg gir tilbakemelding utover dagen om ka svar eg fekk!!

Lenke til kommentar
9800 XT kommer kun med 256 MB RAM. Når du i tillegg skriver at klokkehastigheten er 500/600, så er det ikke noen tvil lenger: du HAR et 9600 XT.

du må tenke litt mer før du poster. de overdriver noe kraftig noen ganger!

kortet han har er 9800xxl altså et 9800pro kort med 9800xt kjærne, noe jeg regner med du kunne tenkt deg selv, uten å begynne å påstå at han har et helt annet kort...

jeg bare påpeker at du ikke har et 9800 XT kort

nei det er ikke det du gjorde, du påsto at han hadde et helt annet kort!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

headcleaver: han har altså et 9800 Pro kort, med en 9800 XT kjerne, og 8 pipelines, 256-bit minne, 500 MHz frekvens på GPU som standard, og 600 (300) MHz frekvens på minnet som standard...?

Jeg HAR tenkt litt, headcleaver, og konklusjonen er klinkende klar: enten så har han en totalt absurd 9800 XT, klokket opp på GPU, og ned på minnet, eller så er betegnelsen som dukker opp på skjermen hans FEIL.

Men vi får se hva han finner ut av. Så får vi samtidig se om jeg overdriver - eller ikke.

:p

Og forresten: hvis han ikke har et 9800 XT, så MÅ han jo ha et helt annet kort... vil du ikke si deg enig i det? Det kalles logikk, og det er attpåtil logikk på et veldig enkelt nivå ;)

Lenke til kommentar
Men uansett fyren har jo et 9800XT med 128 MB whf, fins det også?

Nei, han har et Radeon 9800XXL kort som så vidt jeg vet er det samme som 9800Pro, men med R360 kjerne.

3DMark05 resultatet eller klokke hastighet rapporteringen til rivatuner stemmer dog ikke helt overens med dette..

Lenke til kommentar
headcleaver: han har altså et 9800 Pro kort, med en 9800 XT kjerne, og 8 pipelines, 256-bit minne, 500 MHz frekvens på GPU som standard, og 600 (300) MHz frekvens på minnet som standard...?

Må si jeg lo godt av denne posten :)

lasus, vil forresten anbefale deg å a) skrive bokmål, b) ikke bruke "!!!"

:)

Lenke til kommentar

Altså 9800xxl er et 9800pro kort med "xt kjerne" og 128mb ram. Det var dette grafikkortet som kom med den første coop prix pcen.¨

Alle som har problemer med å forstå det kan lese de trådene som var om den coop pcen. Søk på forumet, ikke ødelegg denne tråden med helt feil informasjon.

Og en ting til: Hvordan kan det komme opp feil info på skjermen hans? Det er da en teit ting å påstå.

Ontopic: Mulighet nr1: hvis du formaterer pcen din og legger inn windows på nytt sammen med alle de nyeste driverne får du sikkert høyere score i 3dmarks.

Mulighet 2: Bare avinstaler den gamle driverne til grafikkortet. Dette gjør du på legg til/fjern programmer. Så later du ned de nyeste driverne fra Ati (ja det er de driverne du skal bruke selv om det står medion på grafikkortet ditt.) og legger inn disse driverne. Da får du garantert bedre ytelse. Gjorde dette selv for en kompis og han merket masse forskjell.

Mulighet 3: siden du sier at det alldrig har lagget i noen spill virker det jo som du er ganske fornøyd med pcen din. Da er det kansej ike noe vits i å begynne å gjøre noe som helst?

Vennliug hilsen

2bi :D

Ps. 9800xxl = bedre enn 9800pro - dårligere enn 9800xt - lett å fårstå !

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

Jeg HAR tenkt litt, headcleaver, og konklusjonen er klinkende klar: enten så har han en totalt absurd 9800 XT, klokket opp på GPU, og ned på minnet, eller så er betegnelsen som dukker opp på skjermen hans FEIL.

Men vi får se hva han finner ut av. Så får vi samtidig se om jeg overdriver - eller ikke.

:p

Og forresten: hvis han ikke har et 9800 XT, så MÅ han jo ha et helt annet kort... vil du ikke si deg enig i det? Det kalles logikk, og det er attpåtil logikk på et veldig enkelt nivå ;)

"Den vise innrømmer feil og lærer av dem, dåren fortsetter å være påståelig og feile".

Les MistaPi sin post...

Ja, det er et "absurd" R360 kjernes-basert kort... Hvorfor? Ring Medion...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...