Gå til innhold

Hvorfor går IDE-kontrolleren i PIO-mode?

Anbefalte innlegg

Hei på dere. Jeg sitter nå her med et hovedkort som i disse dager er et år gammelt. Det er fra Asus og jeg har nå fått et veldig merkelig problem.

Jeg pleier å se DVD-filmer på DVD-brenneren min (bor på knøttliten studenthybel, har ikke plass til fjensyn og DVD-spiller). Plutselig en dag klarte den ikke å spille lyden skikkelige, det hakket og hørtes svært så fælt ut. Etter å ha sjekket maskinen for virus og spyware, så vel som å kjørte et par benchetester på resten av systemet fikk jeg tips om å se om den sto i Pio-mode. Det gjorde den. Jeg satte det tilbake i DMA if possible, og det funket for en stund.

Så begynte den å tøyse i dag og. Da gikk det ikke bare å velge sett i DMA om mulig, jeg måtte faktisk avinnstallere IDE-kontrolleren som var integrert på hovedkortet. Da funket det igjen. ET par timer senere begynte maskinen min å kødde seg igjen, og satt tilbake kontrolleren i PIO-mode.

Dette er et nForce2 chipset. Er det noen som har erfaringer med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skyldes oftest at du bruker plater med dårlig lesbarhet.

Når windows merker lesefeil o.l vil windows automatisk gå ned til PIO modus.

Tja, nå var det jo en original DVD jeg brukte da, som fikk det til å tøyse, men jeg skal holde det friskt i minnet. Takk skal du ha.

Kan også skyldes IDE-kabelen. Test med en annen kabel hvis du har!

Takk. Skal sjekke det om jeg ser det samme på neste DVD jeg setter inn i. Har nemlig sett samme DVDen (den inneholdt en serie) de gangene dette har hendt.

Kanskje en oppgradering av brikkesettdrivere hadde hjulpet?

Det er mulig. Synes bare at det var noe rart at det først skjedde nå, når jeg har brukt DVD-brenneren min i et halvt år. Men ok. Tar dine ord til ettertanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...