audun1 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hei. Har problemer med at æøå ikke vises som det skal. Isteden kommer det firkanter og fulane vet hva. Må datasenteret oppdatere noe eller hva kan det være. Gjelder også html. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Virker som det er instillingene til serveren. Send en mail til webhotellet ditt. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Høres ut som et charset-problem. Prøv å bytt ut æøå med æ ø å Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Det skal ikke være nødvendig, bedre hvis det rettes på serveren. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 HHuumm serveren ligger i san diego i USA så hva skal jeg kalle det til de ? noen som vet det hhe eller skal jeg bare kalle det "charset" problem ? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 De bytter neppe, bytt webhotell. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Det er en dedikert server jeg har. Kansje det er noe jeg kan gjøre Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 En ting... Hvilke kodin greie er det vi bruker i Norge. Serveren står på UT8 men skal ikke den stå på en iso greie? I så fall hvilken hehe Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 En ting... Hvilke kodin greie er det vi bruker i Norge. Serveren står på UT8 men skal ikke den stå på en iso greie? I så fall hvilken hehe Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 UTF-8 skal jo fungere bra med ÆØÅ. Prøv å lag ein ny PHP-fil, og så vel du i PHP-editoren din at den skal bruke UTF-8. Skriv ÆØÅ og lagre fila. Last opp, sjekk. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1 litt OT, men hvorfor er det ingen slik standard på hva som er anbefalt å bruke i norge? alle tjener jo på standardisering... Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1 Mener bestemt at det du sier her er feil. Ikke direkte, for Norge har ikke noe spesielt tegnsett, men norden har tegnsettet ISO-8859-10, som har med noen flere nordiske tegn enn ISO-8859-1. ISO-8859-1 tror jeg mangler særnordiske tegn som ä og ö. UTF-8 har jeg forsøkt med flere ganger, men dette tegnsettet tror jeg ikke har nordiske tegn i det hele tatt, alle Æ-er, Ø-er og Å-er blir iallefall ødelagte når jeg forsøker å sende en header med det tegnsettet til klienten og jeg ikke har brukt entitiene å etc. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1 Mener bestemt at det du sier her er feil. Ikke direkte, for Norge har ikke noe spesielt tegnsett, men norden har tegnsettet ISO-8859-10, som har med noen flere nordiske tegn enn ISO-8859-1. ISO-8859-1 tror jeg mangler særnordiske tegn som ä og ö. UTF-8 har jeg forsøkt med flere ganger, men dette tegnsettet tror jeg ikke har nordiske tegn i det hele tatt, alle Æ-er, Ø-er og Å-er blir iallefall ødelagte når jeg forsøker å sende en header med det tegnsettet til klienten og jeg ikke har brukt entitiene å etc. iso-8859-1 støtter både ö og ä, men det er godt mulig 8859-10 støtter enda flere nordiske tegn. UTF-8 krever at man bruker "entitetene" (å osv.), ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå