TMH Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Jeg har det problemet at en ny installasjon av XP skrev over/deaktiverte GRUB-bootloaderen min. Nå kommer jeg bare inn i XP. Hvordan får jeg tilbake GRUB'en, og hvordan setter jeg den opp igjen? Takk! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hvilken distro? Generell prosedyre: Start opp med installcden til distroen, men gå på rescue mode eller lignende slik at du får opp en konsoll. Start grub ved å skrive: grub Velg din bootpartisjon ved å skrive: root (hd0,2) # Må endres til hva /boot er i ditt tilfelle. Installer grub på mbr ved å skrive: setup (hd0) Edit: Det står i GRUB-artikkelen på Linuxguiden også. Endret 20. februar 2005 av zyp Lenke til kommentar
TMH Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg har nå testet å starte både FC3 og XP ved hjelp av kommandolinjen til GRUB, men faller bare ut til SH'et igjen etter å ha skrevet boot. Er det noen mulighet for å få GRUB tilbake på hd0 med /boot/grub/grub.conf igjen? alle GRUB-filene ligger i /boot/grub/ Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Start opp med Fedora-CD'en. Når du har kommet til det aller første skjermbildet, der du normalt bare hadde trykket enter for å starte installasjonsprogrammet, skriv inn "linux rescue" og trykk enter. Følg så instruksene i zyps post over. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten? Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten? Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne. Ikke hvis du chrooter inn til Fedora på disken. Da vil grub bruke din vanlige grub-konfigurasjon. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten? Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne. Ikke hvis du chrooter inn til Fedora på disken. Da vil grub bruke din vanlige grub-konfigurasjon. Beklager å spørre, men hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten? Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne. Ikke hvis du chrooter inn til Fedora på disken. Da vil grub bruke din vanlige grub-konfigurasjon. Beklager å spørre, men hvordan gjør jeg det? Mens du er i rescue mode monterer du Fedora-partisjonen på vanlig måte med mount. Så skriver du "chroot /mappe", der mappe er mappen som Fedora-partisjonen er montert i. Nå er du inne i Fedora Core 3, og kan følge zyps guide fra punkt to til fire, eller starte X med "startx" og konfigurere derfra. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Du trenger ikke chroote, GRUB laster konfigurasjonen under boot. Ikke slik som LILO som laster den under installasjon. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Glem det! Takk for hjelpen! Endret 21. februar 2005 av TMH Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Skrev du setup (hd0) eller setup (hd0,0)? Det skal være setup (hd0) for å legge det på MBR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå