Gå til innhold

Installasjon av XP fjernet GRUB-bootloaderen

TMH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken distro?

Generell prosedyre:

Start opp med installcden til distroen, men gå på rescue mode eller lignende slik at du får opp en konsoll.

Start grub ved å skrive: grub

Velg din bootpartisjon ved å skrive: root (hd0,2) # Må endres til hva /boot er i ditt tilfelle.

Installer grub på mbr ved å skrive: setup (hd0)

Edit: Det står i GRUB-artikkelen på Linuxguiden også.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet å starte både FC3 og XP ved hjelp av kommandolinjen til GRUB, men faller bare ut til SH'et igjen etter å ha skrevet boot.

Er det noen mulighet for å få GRUB tilbake på hd0 med /boot/grub/grub.conf igjen? alle GRUB-filene ligger i /boot/grub/

Lenke til kommentar
Har du prøvd det jeg skrev i den forrige posten?

Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne.

Ikke hvis du chrooter inn til Fedora på disken. Da vil grub bruke din vanlige grub-konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Nei, for da må jeg konfigruere alle bootene selv? Det er 4 stk. XP, FC3, FC3-nyeste kjerne, og FC3-nest nyeste kjerne.

Ikke hvis du chrooter inn til Fedora på disken. Da vil grub bruke din vanlige grub-konfigurasjon.

Beklager å spørre, men hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Beklager å spørre, men hvordan gjør jeg det?

Mens du er i rescue mode monterer du Fedora-partisjonen på vanlig måte med mount. Så skriver du "chroot /mappe", der mappe er mappen som Fedora-partisjonen er montert i. Nå er du inne i Fedora Core 3, og kan følge zyps guide fra punkt to til fire, eller starte X med "startx" og konfigurere derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...