Gå til innhold

linux install


Anbefalte innlegg

her er hva jeg planlegger å gjøre: jeg har windows xp og skal fjerne det, brenner det viktigste og laster ned resten når jeg får lagt inn linux. jeg har tenkt til å fjerne ntfs partisjonen og opprette en fat32 partisjon.

 

etter det så skal jeg legge inn windows 98 og opprette 1 swap og 1 ext3 partisjon som jeg legger inn mandrake 8.2 på .blir dette et bra oppsett når jeg skal kjøre linux.

 

hører mye om dual boot med win98/mandrake

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


kennedyairport skrev (2002-06-23 03:36):


etter det så skal jeg legge inn windows 98 og opprette 1 swap og 1 ext3 partisjon som jeg legger inn mandrake 8.2 på .blir dette et bra oppsett når jeg skal kjøre linux.


hører mye om dual boot med win98/mandrake


 

Det går vel greit. men opprett flere ext3 partisjoner.

 

en /, en /home er minimum. les litt om partisjonering før du begynner.

Lenke til kommentar

Quote:


the_ruthless skrev (2002-06-23 03:42):

Tror det er viktigere å få lære om filsystemet til Linux, enn å lære om partisjonering. Partisjoneringa er lett, mens det å forstå Linux-filsystemet er verre. (Jeg fatter det ikke, men finner fram til /mnt, såvidt...)



 

filsystemet kommer du fort inn i, men du har rett i at det er viktig å lese om filsystemet også, før en installerer. men det går jo under partisjonering da, på en måte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-23 05:51, kennedyairport skrev:

trenger jeg virkelig 2 ext3 partisjoner . holder det ikke med 1 stor ext3 partisjon ?


 

joda, går helt fint, men det _kan_ være litt greit med flere partisjoner (det er subjektivt! jeg har én).

 

hvis man er bekymret for sikkerheten.... man er da stadig et lysår foran win9x :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...