Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer ikke på nett med Netgear WGT624

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Jeg bor på Romsås i Oslo og her oppe har borettslagene en spesial avtale med Smartcall. Alle leilighetene har nettverkskontakt. Så vi kan kjøpe pakker av smartcall med opp til 8 mbit internett og 10 mbit lokal nettverk. Så når jeg bestillte dette fra smartcall fikk jeg bare en ledning i posten så var jeg i gang (ikke noe ruter). Jeg satt ledningen i kontakten og alt virker fint. Får kontakt med både lokal nettet og internett. Men så har jeg nå kjøpt meg en trådløs ruter Netgear WGT624. Men det som er problemet er at når jeg kobler opp denne så virker ikke internett eller lokal nettverk. Da kobler jeg en ledning fra veggkontakten til internett utgangen i rutern. Det som står i manualen da er at internett lampen skal lyse, men det gjør den ikke. Noen som vet hvorfor eller hvordan jeg skal få ordnet det? Har også prøvd å koble fra veggen til port 1-4 på rutern uten at lampe 1-4 begynner å lyse heller. Det er ihvertfall liv i rutern fordi jeg har koblet en xbox inn på den og fra den kan jeg se på filmer osv som ligger på dataen. men ikke noe internett. Please hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke skrive hva slags router du har og spørre om de kan fortelle deg hva du må/bør konfigurere. Spørsmålet er vel i grunn om du skal bruke PPPoE eller DHCP (Dynamisk/automatisk tildelt adresse). Eller om du bør bruke den som et rent aksesspunkt, dvs. koble en av lan-portene til Smartcall-kontakten.

Har ikke Netgear selv, men regner med at denne har mulighet for:

- PPPoE (hvor du trenger et brukernavn/passord for oppkoblingen) eller

- DHCP (Dynamisk/automatisk tildeling av IP) eller

- Fast/Statisk IP (som du neppe har hvis du ikke har bestilt det spesielt).

En siste mulighet er å ikke bruker Router-delen, men kun bruke den som et akesspunkt, men da går du selvfølgelig glipp av brannmurfunksjonaliteten.

Ser på Smartcall-web'en at det står at det er "ethernet" i leilighetene på Romsås. Hvis du ikke har fått noe info fra Smartcall eller ikke måtte installere noe på PCen annet enn å koble til nettverkskabel tyder det på at du har en ethernet-linje og IP-adresse tildelt vha DHCP. Får du ofisielle eller private adresse når du kobler opp med PCen direkte? Private adresser begynner tyisk på 10 eller 192. Ikke oppgi hele ip-adressen din her på forumet (eller andre steder på web'en) forresten, i hvertfall ikke det siste tallet.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Hvis jeg kobler meg via ledningen til internett og jeg kommer på nett begynner ipen min med 67 og hvis jeg prøver å komme meg på nett via ruteren får jeg 192 og da kommer jeg selvfølgelig ikke på nett. Har mailet smartcall nå.

Dette med IP-ene er da helt normalt når du bruker en slik router.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra smartcall:

Hei,

Det du trenger å stille din router inn på, er Dynamisk ip-

adresse/motta innstillinger automatisk.

Vår DHCP server tildeler denne informasjonen automatisk, så det er

ikke noe som må settes manuelt for at din internett linje skal fungere.

Med vennlig hilsen

Smartcall ASA

Kundeservice

Men det er jo det rutern er stilt inn på. Er det ikke litt rart det ikke virker da? Eller kan det være at jeg trenger en annen nettverkskabel enn den som følger med?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lys på internet-lampen kan det virke som om du ikke har link. Det kan f.eks. være en feil på kabelen eller at den er feil type, selv om det meste av nyere nettverksutstyr normalt skal sense om det er krysset kabel eller ikke. Det kan jo være feil med routeren også.

Forsøk først med en annen kabel (som du vet er i orden) hvis du har. Har du prøvd å koble PCen direkte til Smartcall-nettet med kablen som fulgte med routeren? Hvis ikke prøv det for å se om det virker. Hvis det virker har du vel sannsynligvis en vanlig kabel, forsøk i så fall å koble opp routeren med krysset kabel. Gjør evt. også en test med å koble kabelen fra Smartcall-kontakten til en av LAN-portene på routeren for å se om du får link (på LAN-porten) da.

Adressen (192...) du får når du kobler opp via routeren er helt normalt i og med at du får "uofisielle" adresser på LAN-siden av routeren. Internet-interfacet på routeren får da 67... adressen og det er denne adressen som er "synlig" for Web-servere o.l. du kobler deg mot.

Se også denne http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101209.asp

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har løst problemet. Gikk på biltema og kjøpte en switch til 250 kr og brukte den imellom. Nå får jeg signal og alt fungerer.

P.S! Anbefaler ingen å kjøpe denne ruteren ettersom den ikke takler torrenter. Den krasjer så fort den prøver å koble seg opp mot mange porter...

Lenke til kommentar
Har løst problemet. Gikk på biltema og kjøpte en switch til 250 kr og brukte den imellom. Nå får jeg signal og alt fungerer.

P.S! Anbefaler ingen å kjøpe denne ruteren ettersom den ikke takler torrenter. Den krasjer så fort den prøver å koble seg opp mot mange porter...

Du trengte ikke den switchen. Ring til kundeservice for Netgear tlf 80012500 og de sender deg en nettverkskabel med omvendt polaritet.

Både Netgear og D-Link kan ha dette problemet. Spesielt ved bruk mot Telenor ADSL modemet Alcatel Speedtouch Home. Da hjelper det enten med spesialkabel, eller ved å sette en switch eller hub i mellom modem og router, slik nå du har gjort. Du har ikke modem da, men du får vel signalet fra en sentral router/modem. Switchen løste problemet, og da vil etter all sansynelighet kabelen også fikse det.

Kabelen må ikke forveksles med en krysset kabel. Man kan også lage en slik selv etter oppskrift herfra: RJ45 Reverse Polarity Cable

Jeg har ingen problem med denne routeren og den har glimrende trådløsegenskaper. Med torrents har også flere routere problemer. Jeg har ingen erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...