Hondaen Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Ønsker et eksempel på hvordan man beregner soloppgang og solnedgang. Gjerne for måne også.. Har lett endel på nettet men finner ikke et brukenes eksempel :-| mvh Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Vel, jeg benyttet engang en class-module som kunne gjøre akkurat dette i programmet YourTime, men jeg er nokså usikker på om den gav riktige resultater. Du kan laste ned modulen her.. Feilaktig utdata eller ei, således initialiserer man modulen: Sun.Latitude = 59.22 ' Breddegrader Sun.Longitude = 11.00 ' Lengdegrader Sun.Sommertid = True ' Sommertid? Sun.TimeZone = 1 ' Bruk nåværende dato Sun.cCurrentDate = Now ' Kalkuler soloppgang og solnedgang Sun.Calculate Deretter kan man få tidspunktene som følger: MsgBox "Solen går opp kl. " & Sun.SunRise & " og ned kl. " & Sun.SunSet, vbInformation, "Soloppgang og solnedgang" EDIT: Linket til feil modul. Endret 13. mars 2005 av aadnk Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 du kjenne vel ingen styrmenn eller kapteiner som kan hjelpe deg da ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 du kjenne vel ingen styrmenn eller kapteiner som kan hjelpe deg da ? Er vel mer flo og fjære de kan hjelpe med. Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 endrebjorsvik89 Skrevet 06/03/2005 : 00:27 Er vel mer flo og fjære de kan hjelpe med. nei de skal jo oså kunne beregne sol oppgang og nedgang dette vet eg fordi at eg jobber på båt selv Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Vel, jeg benyttet engang en class-module som kunne gjøre akkurat dette i programmet YourTime, men jeg er nokså usikker på om den gav riktige resultater. Du kan laste ned modulen her.. Feilaktig utdata eller ei, således initialiserer man modulen: Sun.Latitude = 59.22 ' Breddegrader Sun.Longitude = 11.00 ' Lengdegrader Sun.Sommertid = True ' Sommertid? Sun.TimeZone = 1 ' Bruk nåværende dato Sun.cCurrentDate = Now ' Kalkuler soloppgang og solnedgang Sun.Calculate Deretter kan man få tidspunktene som følger: MsgBox "Solen går opp kl. " & Sun.SunRise & " og ned kl. " & Sun.SunSet, vbInformation, "Soloppgang og solnedgang" Heisann! Dette så interessant ut! Får dessverre ikke koden din til å fungere. Har du prøvd denne her selv ? Takker for hjelp :-) mvh Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Beklager så meget. Jeg glemte rent at class-modulen jeg linket til ikke kan eksekveres utenfor Your Time-prosjektet mitt, idet det krever tilstedeværelsen av visse funksjoner og moduler for å fungere. Det er denne versjonen her du skal bruke: http://home.lyse.net/aadnk/Filer/clsSun.cls Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Hmm... får opp feilmelding selv med den nye class filen: "Object required" på Sun.Latitude = 59.22 ' Breddegrader ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg prøve det og fikk samme error. Den kommer ikke på grund av koden, men at ingen av oss husket å deklarere Sun Dim Sun As New clsSun Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Heh. Jeg trodde det var innlysende ... Nei, jeg burde kan hende være litt mer nøyaktig i mine besvarelser, men feiltakelsene blir i hvert fall oppklart. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Jah...............der funket det, eller sånn delvis. "Solen går opp kl 00.00.00 og ned klokken 00.00.00" ................? Skal ikke være enkelt Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 For meg høres dette ut som om du ikke initialiserer modulen før du henter informasjonen om tidspunkter ved solnedgang og soloppgang. Kjører du koden noenlunde slik: Dim Sun As New clsSun Sun.Latitude = 59.22 ' Breddegrader Sun.Longitude = 11# ' Lengdegrader Sun.Sommertid = True ' Sommertid? Sun.TimeZone = 1 ' Bruk nåværende dato Sun.cCurrentDate = Now ' Kalkuler soloppgang og solnedgang Sun.Calculate ' Returner tidspunkt for soloppgang og solnedgang MsgBox "Solen går opp kl. " & Sun.SunRise & " og ned kl. " & Sun.SunSet, vbInformation, "Soloppgang og solnedgang" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå