pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hei. Jeg driver og lager meg noen rutiner for sikkerhetskopiering. Har tilgjenelig både Ghost, Nero Backup, og XP-sikkerhetskopiering. Kjører 74 GB Raptorer i raid 0, så jeg har latt meg fortelle at det da er særlig lurt å ha backup Det jeg har laget er et system der jeg har et ghost image av hele maskinen, med alle programmer, spill, innstillinger, Outlook- kontakter og absolutt alt! satt opp perfekt før jeg lagde imaget. Så booter jeg bare fra den vanlige disken (ikke raid) som jeg har en Win med Ghost på, og "restorer" raidet derfra, vips formatert og ca 8 timers innstalasjonsarbeide gjort unna på 14 min (Ghost er genialt...) Det jeg derimot ikke er så begeistret for med Ghost 9, er at det i likhet med NIS 04 sluker mye resurser og legger til en del prosesser. Dette har jeg forstått at er mye pga muligheten for å slippe dos rutiner ved backup av C: (som jeg uansett ikke benytter meg av). Får heller ikke til og ta backup av "løse" mapper. Så jeg har nå valgt og ikke bruke det til daglig backup. Prøvde så litt med Nero, hvor jeg kunne velge kun de de mapper jeg ønsket. Den brukte også midre resurser. Men jeg fikk litt problemer med og restore et helt mappetre, måtte ta for meg hver enkelt fil og restore... Mulig det skyldes at jeg har gjort noe feil altså, vet ikke helt Det jeg da har endt opp med at jeg har lyst og forsøke, er rett og slett og bruke XP's egen backup rutine. Har ikke brukt den før, men det er vel sannsynligvis det som vil kreve minst, og likevel duge til det jeg trenger. Ser at jeg der kan velge mapper osv. Det jeg altså er på jakt etter, er og kunne ta jevnlig backup av "mine dokumenter", samt alle brev i Outlook. Dette må være på en slik måte at jeg etter og har restoret med Ghost, (som da blir med tom "mine dokumenter") bare kan kjøre en eller annen restore-rutine som gjenskaper hele mine dokumenter, med undermapper, samt brev i Outlook. Det som da er spørsmålet er hvor brevene i fra Outlook (Office 2003 versionen!!) egentlig lagres. (prøver og legge med et bilde av det jeg har funnet), er litt i tvil om dette kan være riktig, de filene jeg finner i dokuments and settings- x - x -Outlook er bare på 1 og 3 Kb, så det kan jo ikke være alle brevene..?? Evnt om noen vet om en måte og automatisere den rutinen med og eksportere under fil menyen i Outlook, det er jo det jeg har gjort hitil, men har da gjort det manuelt med jevne mellomrom. Om det kan automatiseres ville det vært perfekt. Ja, ble vist litt mye dette, men håper jeg fikk gjort det klart hva jeg ønsker? Endret 20. februar 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Du vil finne outlook's data her : C:\Documents and Settings\brukernavn\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook (en fil som ender på .pst) Hvis du bruker den innebygde backup funksjonen vil du kunne ta backup av dette uten å måtte eksportere til filen hver gang du skal ta backup. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Postfila i Outlook heter (som standard) outlook.pst og ligger i C:\Documents and settings\ditt_brukernavn\Local settings\Application Data\Microsoft\Outlook\Outlook.pst Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Ahh, takk til dere begge Noen ganger er dette forumet virkelig gull. Måtte skru på visning av skjulte filer, og har nå funnet det jeg tror dere sier er riktig, det var litt mer forventet størrelse, og samme ikon som de pst filene jeg har brukt før. Det eneste som gjør meg litt usikker er at den bare heter "Office data File" Legger med et bilde til, så om noen vil bekrefte at jeg er på rett plass? Endret 20. februar 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Du er nok på rett plass ja Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 ronnyaa Skrevet 20/02/2005 : 18:49 Du er nok på rett plass ja Da får jeg sette meg litt inn i denne XP backup funksjonen, ser jo veldig grei ut, og det er vel rimelig og anta at det vil være den minst resurskrevende måten og gjøre dette på. Er jo greit og for en gangs skyld ikke gjøre ting mer komplisert enn de trenger å være. Men et par små ting til da før jeg går videre, mens jeg har fagfolk på tråden; Er det da slik at siden dette bare er en fil, dekker den både brev og kontakter? Og når jeg skal restore dette, kan jeg da stå i Outlook og importere fra fil menyen, eller er det bedre/nødvendig og manuelt legge den inn der jeg nå henter den ut? Den extend.DAT filen trenger jeg ikke bry meg med eller? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Pst-fila inneholder alle kontakter, mailer, avtaler, oppgaver, notater etc. Extend.dat inneholder kun oversikt over eventuelle tillegg som er installert. Du kan forøvrig lese mer her om hva de forskjellige filene gjør: http://www.slipstick.com/config/backup.htm Om du importerer den fra fil-menyen eller kopierer den tilbake har ingenting å si. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Da var det gjort, dagens backup tatt og ny hver dag Takk til Kjeklulf og Ronnyaa for raske og presise svar. Ser at den dat filen styrer med tillegg som du sier, og at den vil bli laget på nytt av Outlook av seg selv. Dette backup greiene i XP var virker jo til og være bra da, gode innstillingsmuligheter, og når det er intergrert i XP likevel er det ingen grunn til å ikke bruke det. Da kan jeg trygt sove, og raid0's evnt svakheter er ikke lenger et tema for meg Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Bare hyggelig, og takk for tilbakemelding Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå