Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bilen gå uten dynamo?

Jim Pec

Anbefalte innlegg

Til og frakoblingen som er problemet, når du først har forbindelse så spiller det jo liten rolle teoretisk hvor hardt du belaster startkablene så lenge du ikke brenner de av eller smelter batteripolene.

Man kan ta med seg likeretterbrua på dynamoen i samme slengen dersom motoren går fordi dynamoen blir kortslutta i det øyeblikket starteren på den andre bilen slår inn, spesielt om starteren på den andre bilen er stor.

Dynamoen lader tross alt minimalt når man starter sin egen bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dynamoen lader tross alt minimalt når man starter sin egen bil.

Du får ikke overbelastet generatoren i og med disse er selvbegrensende på strøm, det som er farlig for diodene i likeretteren er spiker som knekker de.

Du kortslutter jo ikke med startmotoren selv om motstanden i den er liten.

Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26/02/2005 : 17:23

QUOTE (perpyro @ 26/02/2005 : 16:58)

En belastning som på en kald vinterdag trekker 250-300A av et 12V batteri vil jeg anse som en kortslutning. 

Vel, du kan jo bare legge en tykk leder mellom polene så vil du nok få se noe annet enn 250 300A. 

Jeg tør ikke påstå hvor mange ampere vi snakker, men det er jo rett nok ganske mye. Men jeg mener det som tar seg av den toppen i første rekke er batteriet på den "friske" bilen...Det er jo også forskjellen på startbatterier som man bruker i biler, kontra fritidsbatterier, at de kan levere flere hundre ampere i korte øyeblikk.

Forøvrig begynner jeg nå å tenke og frykte litt for at dette kanskje begynner og bli litt utefor trådstarters interesse. Så i såfall beklager jeg det Jim Pec :thumbup:

(Jeg syns bare det er både lærerikt og morro og diskutere slike spørsmål...)

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å starte verdens største diskusjon, skal heller ikke påstå at dette er helt ufarlig.

Sagen er bare at jeg har gjort dette på flere biler inklusiv mine egne uten å få komplikasjoner.

Er det så farlig som andre skal ha det til så får man jo gjøre dette på egen risk.

Jeg har gjort det flere genger med hell, det er det hele.

Lenke til kommentar
Pyro;

Sagen er bare at jeg har gjort dette på flere biler inklusiv mine egne uten å få komplikasjoner.

Er det så farlig som andre skal ha det til så får man jo gjøre dette på egen risk.

Jeg har gjort det flere genger med hell, det er det hele.

Jada, og det kan jo ingen påstå noe annet heller, og det er ingen som skyter deg heller.

Jeg syns bare det strider litt mot mine teorier. Og at det uten noe mer håndfaste argumenter som kan ta livet av mine argumenter, kanskje ikke var så lurt og legge det inn i FAQ som et godt/greit råd.

Nå har du jo også sagt du ikke kommer til å gjøre det, og derfor sånn sett greit.

Forøvrig det at du har gjort det en del ganger uten problemer tenker jeg er litt sammenlignbart med statisk elektrisitet i elektronikk/data.

Jeg har feks funnet ram-brikker ute på en søppelplass i en åpnet datamaskin i regnvær, hatt de i jakke-lommen, så lagt de til tørk- og inn i en pc. Det fungerte utmerket, vips 512MB i den gamle P3'n

Men det betyr ikke at dette er en håndtering jeg vil anbefale :no:

Statisk elektrisitet er jo en fare som er helt reell, men jeg har aldri klart å ødelegge noe med det, hvis du skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Jada, og det kan jo ingen påstå noe annet heller, og det er ingen som skyter deg heller.

Jeg syns bare det strider litt mot mine teorier.

Det er det som er forskjellen på meg og deg, du kan teorien til dynamoen, jeg vet bare hvordan den virker.

Det er derfor jeg har gjort som jeg har gjort, ingen fortalte at det var farlig så da ble det prøve og feilemetoden.

Når det da fungerte, noe det faktisk gjorde for trådstarter også så roper jeg som Espen Askeladd "jeg fant jeg fant".

Nå har jo flere kloke hoder sagt sitt om teorien så da kan vi vi vel legge diskusjonen død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...