Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bilen gå uten dynamo?

Jim Pec

Anbefalte innlegg

På Bosch sine dynamoer ligger regulatoren i sammenheng med børstene

På andre kan regulatoren godt ligge utenom dynamoen,men mest vanlig at den er fastmontert.

Du sier 5 mm, det er vell lite ja, da blir det lite kontakt, og når det i tillegg står at det er minimum så vill du nokk ha stor sjans på at det er det som er feil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaha.... kanskje det er denne lille dingsen som er problemet?

Det var nemlig ikke en sånn på den jeg fikk fra høggern heller? Hvordan fungerer denne da?

Jeg hadde en Valeo..den var det en sånn "dings på". Jeg fikk en Bosch, og der var det ingen slik dings... :no:

Men skal jeg bytte dynamoen eller? Kanskje det enkleste. Men kjipeste hvis det ikke er det som er feilen...

Jim

På valeco så skal regulatoren ligge under det plastdekslet..

1600 for en dynamo hørtes unektelig dyrt ut.. det skal være mulig å få byttedynamo på merkverkstedet, har selv byttet 2 stk på min egen bil (volvo 440) og der har jeg fått byttet inn den gamle i en ny en med mellomlegg..

husker ikke pris.

Lenke til kommentar

Ja jeg skal jo selvsagt returnere dynamoen.... 1 mnd reklamasjonsrett hadde de. Så det må vel gå bra. Og hvis ikke så blir det behørig annonsert på dette forumet....

Jeg kan satse på regulatoren først ja... Kan jo satse litt på det da.

1. gang jeg startet etter "ny" dynamo så jeg helt tydelig at ladingen "slo inn" da det ble et helt annet skinn i kupèlyset. Men dette varte bare et lite sekund. Og siden har den ikke vært med på lading nei...

Kanskje det ja....

Takker for masse gode innspill!

Lenke til kommentar

Stig-Arne: Byttedeler er en fin ting, du har en fin garanti på at den funker, og det er billigere en nytt..

Så gå for noe sånt...

Gjorde det selv da jeg kjøpte starter til vinterbørsa.. (kom hjem, husket noe om at jeg trudde jeg hadde kjøpt kliss ny, OI!!!! Der snubla jeg over den i trappa ned til verkstedet :blush::blush: )

Men det gjør jo ikke noe å ha litt reservedeler....

Edit: Mista en del så måtte fylle ut litt mer :p

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Jeg vil komentere deg fra e-verket.

Dynamoene i en bil nå til dags er vekselstrømsdynamoer med likeretterbro innebygd.

Dynamoen må ha et magnetfelt for å produsere strøm, dette gjøres ved å sette spenning på statoren som igjen lager ett magnetfelt.

Når dynamoen begynner å lade så kan man koble fra betteriet forde den strømmen som magnetfeltet trekker er mye mindre en den strømmen som dynamoen produserer, altså den produserer strøm til seg selv for å opprettholde magnetfeltet, selv med det eksterne batteriet frakobla.

Skal du f.eks. trille i gang en gammel forgasserbil med veldig dårlig batteri kan det være den ikke starter forde det i utgangspunktet ikke er nokk strøm til å lage ett magnetfelt slik at dynamoen aldri får begynt å lage strøm.

Jeg har taua i gang en gammel bil med slepetau og ledninger til bilen.

Lenke til kommentar
Jeg har altid testa dett emed å starte bilen for dertter å koble fra + polen på batteriet.

Går bilen enda så har du lading, stopper den så har du ikke lading.

Da riskerer du og knekke generatoren samt kanskje brenne av endel elektronikk hvis generatoren lager en spenningspike når du fjerner lasten. Bør absolutt ikke brukes som metode.

Det skal da holde lenge med et voltmeter for og feilsøke slike ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle generatoren knekke?

Den er jo laga for å produsere strøm.

En annen ting, hvorfor skulle generatoren lage en spenningspeak?

De har jo også innebygget spenningsregulator.

Var det så farlig å fjærne last fra en generator i drift så var det høy risiko at man fikk farlige spenninger hver gang man blendet ned fjærnlysene.

Eller kjørte den store forsterkeren i bagasjerommet på fult, begge deler gir bråe variasjoner i lasten.

Det farligste man faktisk kan gjøre er å gi starthjelp med motoren i gang.

Da kan man knekke likeretterbrua på dynamoen mens den andre bilen starter, man kan også få høye spenningstransienter i det øyeblikket man kobler fra, som kan ta styringa til innsprøytninga, selv om ikke motoren går.

Forskjellen på å koble fra batteriet på en bil som går og gi starthjelp er flere hundre Ampere.

En bil trekker ikke mer en 20-25A på tomgang, dvs, fjærnlys, varmetråder, og varmeapparat avslått.

Det er heller ikke snakk om en ny bil full av elektronikknakker.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle generatoren knekke?

Den er jo laga for å produsere strøm.

Hva skjer hvis du tar av en generator som lader et defekt eller dårlig batteri?

Akuratt det samme som skjer når du kobler til startkabler, at det går bra i mange tilfeller er ikke det samme som at det bør anbefales som testmetode når man helt fint greier og finne ut dette med voltmeter og et enkelt amperemeter.

Lenke til kommentar

Ho ho, så er vi igang igjen med denne igjen Pyro :D

Det er som du vet ikke mye rundt her på forumets forskjellige deler jeg ikke støtter deg 100% i, men akkurat i disse "koble fra batteriet er helt ok" rådene er vi altså ikke helt enige...

Pyro

Var det så farlig å fjærne last fra en generator i drift så var det høy risiko at man fikk farlige spenninger hver gang man blendet ned fjærnlysene.

Dette er et eksempel på min teori om at batteriet tar seg av den utglattingen, slik at man trygt kan blende opp og ned... (ikke at jeg skal påstå at det hadde gått til helvete av så lite, men at dette er prinsippet...?)

Pyro

En bil trekker ikke mer en 20-25A på tomgang, dvs, fjærnlys, varmetråder, og varmeapparat avslått.

Riktig, og nettopp derfor mener jeg det er en totalt uinteressant opservasjon ifht å finne ut om dynamoen er bra eller ikke. Man vil se om den er helt død ja, men at den klarer 1/3 av kapasitet er ikke altsigende. Måler man spenningen får man svaret med mye mer nøyaktighet.

Pyro

Det er heller ikke snakk om en ny bil full av elektronikknakker.

Enig i det, og også at det sikkert akkurat som med startkabler i 99% av tilfellene vil være ufarlig. Men syns det i såfall bør presiseres om du feks legger det inn i FAQ tråd.

Som du sikkert vet er jeg alltid forsiktig med skråsikkerhet, og vi er heller ikke ekstremt ueninge, men er fortsatt altså litt skeptisk til hvor lurt det er å koble fra dynamoen. Jeg tenker ikke bare på spenningspeeker, men som du sier er de fleste dynamoer i utgangspunktet vekselstrøm, som blir likerettet med diodebro. Og da frykter jeg at det blir litt det samme som å kjøre fin elektronikk rett på en likerettet strømkilde uten glattekondensator...

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt ingen statistikk på dette men har gjort dette på flere eldre biler med hell.

Jeg har faktisk hatt såpass hell at jeg ga starthjelp til en lastebil med det resultatet at isolasjonen på startkablene smeltet, uten at dette skadet bilen min på noe vis. (Nissan Laurel 2,4SLX)

Jeg skal moderere meg med å si at dette stuntet ikke bør gjøre på biler med digital innsprøytning og/eller airbag.

På eldre biler med forgasser eller elektrisk insprøytning skal ikke dette være noe problem forutsatt at batteriet kobles fra bare for et kort øyeblikk.

Kommer ikke til å legge denne under FAQ ettersom det er såpass kontroversielt.

Folk får eventuelt prøve på eget ansvar.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk hatt såpass hell at jeg ga starthjelp til en lastebil med det resultatet at isolasjonen på startkablene smeltet, uten at dette skadet bilen min på noe vis. (Nissan Laurel 2,4SLX)

Til og frakoblingen som er problemet, når du først har forbindelse så spiller det jo liten rolle teoretisk hvor hardt du belaster startkablene så lenge du ikke brenner de av eller smelter batteripolene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...