Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bilen gå uten dynamo?


Jim Pec

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ladeproblemene på min Golf 2 fortsetter....

 

Nå har jeg fått meg et multimeter og foretatt litt målinger. Mens bilen er i gang viser den 8,2 Volt på batteriet. Hvilket det ikke blir noe lading av i det hele tatt.

 

Jeg sliter med å få målt ladingen på dynamoen...får ikke noe utslag på pluss og minusen i det hele tatt. Vil det si null lading da eller? Hvordan kan bilen gå da?? Har hatt den på en lang kjøretur i dag også. Så noensteder får den da litt strøm i fra.

 

Dynamoen er "ny" fra høggern, men den kan jo selvfølgelig være kaputt. Men den skulle da vel ikke gå da. Batteriet skulle jo vært utladet for lenge siden dersom den kjører på det.

 

Noen som har noen tips??

Har jeg evnt målt ladingen feil? Jeg har skrufeste på ledningen og tar pluss og minus på de to polene. Men som sagt, ingen utslag.

 

Takknemlig for alle tips som måtte komme?

 

Jim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har altid testa dett emed å starte bilen for dertter å koble fra + polen på batteriet.

Går bilen enda så har du lading, stopper den så har du ikke lading.

 

Kan være at børstene på den dynamoen du har satt inn er nedslitte så da har du litt lading en liten stund, eventuelt lading når motoren går på høyere turtall.

Du vill i dette tilfellet bli fri for lading etter ganske kort tyid og du vil tappe bateriet etter kort tid, avhengig om du har sterke pærer eller ikke på bilen.

8,2V på batteriet er ikke bra for ett blybatteri så det tyder på at dynamoen har gitt opp.

Har du forgassermotor vil du fortsatt kunne kjøre med 8,2V forde det bare er coilen som skal ha strøm for at moptoren skal gå, og den vil fungere selv ned mot 6V (egen erfaring) men da fusker motoren.

Lenke til kommentar

Det var et bra triks du! Det skal jeg prøve på i morgen.

 

Uten tvil skal jeg imidlertid kreve hver en krone tilbake fra høggern dersom dynamoen er gåen. Rusten og jævli var den også.

 

Men---> Dersom jeg HAR lading. Ergo dersom bilen går med frakoblet batteri. Og ladingen ikke vises ved måling på batteriet (13-14V) Så er det et eller annet galt mellom dynamo og batteri ikke sant?

 

Jim

Lenke til kommentar

så lenge du ikke klarer å måle noen spenning ut i fra dynamo (om du har målt rett da) så er det feil på dynamoen..

 

Få noen til å hjelpe deg, ene måler og den andre ruser motoren, da ser du om du får noe utslag.

 

Dette er veldig typiskt børste problem, da ved lave turtall så lyser ladelampen (for at dynamoen ikke lader) for så når du trør på, eller ruser motoren så spinner dynamoen nokk for rundt til å skape spenning i klaringen mellom børste og rotor..

 

Så prøv det du :)

Lenke til kommentar

Bra tips til Jim Pec her...

 

Fikk en kliss ny dynamo til ene bilen min for 250.- med mva... (Hadde stått på en annen bil i 4 timer så smalt han)

 

Som regel så har de fler mer "strøkne" deler på høgger'n, men de dårlige/gamle delene går først....

 

Fikk denna dynamoen fordi jeg var såppass heldig at kompisen min hadde blitt fløtta over på den høgger'n der de har Opel (noe de ikke hadde der han jobba før) derfor jeg også fikk såppass billig... (han som fortalte at de har mye bra, men selger det dårlige først)

Lenke til kommentar

Ja ja gutta! Saken fortsetter.

 

Jeg starter opp...bilen går fint, med startboosteren på. Kobler fra pluss på batteri....bilen stopper momentant. Ikke antydning til at den har lyst å gå mer i det hele tatt etter at batteriet er koblet fra.

 

Da er det dynamoen som ikke er i funksjon? Rett?

Gi meg et lite hint på dette i kveld da gutta.

 

Er det den så drar jeg rett på Torshov og river ut en nyoverhalt dynamo der. Det er siste sjanse.

 

Billån er jo foråvrig ordnet så Golfen skal få ny eier snart. Det neste blir vel reg.reimen....neida.

 

Som sagt fint om noen kan gi meg feedback i kveld :)

 

Jim

:hmm:

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål:

Er det ikke slik at dynamoen må ha spenning for å lade?

Dvs hvis du fjerner spenningen (kobler fra batteriet) så slutter den å lade.

Noen generatorer (dynamo) er slik i hvertfall.

 

 

Ett eksempel fra E-verkenes kraftstasjoner:

En Asynkron motor/generator må ha tiført spenning for å levere strøm.

En Synkron motor/generator trenger ikke spenning for å levere strøm.

 

 

Jeg vet ikke hvordan en 12 V dynamo i bil virker,

jeg bare lurer med andre ord...

 

 

 

Legger til at eksemplet mitt gjelder 3 fas.

Lenke til kommentar
Det verste man gjør med vekselspenningsdynamoer er å la den surre å gå uten batteri, eller forbruk.

 

Og ja, det er dynamoen som er gåen, gå å finn deg en ny (overhalt) en

Håper ikke du kobler til ett batteri til en vekselstrøms generator :p

 

Stakkars batteri....

 

Vekselspenning å likespenning går ikke spesielt godt ilag,

for å si det på den måten.

Lenke til kommentar

En kunne prate bil, den andre jobber på et E-verk... Men takk begge uansett.

 

Da satser jeg på at det er Dynamoen som skal byttes. Jeg håper det er den, for nå begynner dette å bli dyrt...

 

Det er en rar case i grunn. Ladelyset lyser ikke, ingen lading, ingen ladespenning på batteriet...bilen går når den er tilkoblet batteri.

 

 

:dontgetit: KAN DET VÆRE AT DERSOM JEG HADDE EN 65 AMPERE DYNAMO, OG SÅ SATT PÅ EN 55 AMPERE, SÅ BLIR DET LITT TULL I SYSTEMET? :dontgetit: For den er helt nødt til å gi litt strøm, men ikke nok til at den lader.... Jeg kunne kjøre helt fint med den lenge. Hadde på langlys og alt... Men ingen strøm på batteriet som sagt. Og den gir null spenning på tomgang som sagt.

 

Det ble mye spørsmål og svar dette her. Men det er vel derfor man har dette forumet...

 

 

Jim

Lenke til kommentar

da er ledningen til ladelampa ikke korrekt tilkoblet, sjekk at dette lyset lyser når du slår på tenningen.

 

Og til Tor Haakon, hørt om omformer?

 

Likestrømsdynamoer ble kuttet i bruk for mange veldig mange år siden.. har ikke sjekket opp hvordan det gjøres om man går om noe eller.. jeg bare vet at likestrømsdynamoer ikke er i bruk lengre..

 

 

Bytt dynamoen du..

 

en ting til, du alltis kan ha sjekket er regulatoren, som regulerer når dynamoen skal lade og ikke lade.

Lenke til kommentar

Ja....

 

Ladelampen lyser når jeg skrur på tenningen. Og den skurrer litt svakt når jeg har startet opp et par ganger.

 

Regulatoren er den som holder børstene ikke sant. Man kan liksom høre at den slår inn? Det kan brått hende at det er den som er gåen. Børstene var maks 5 mm lange, og det er jo minstemål ifølge "boken".

 

3-400,- for regulatoren, 1600,- for dynamoen.

Høyt spill dette her.... :ermm:

 

 

Stig Arne!!! Du er en grepa kar! :thumbup:

 

Jim

Lenke til kommentar

Ja det har jeg hørt om.

Hadde det ikke vært for den hadde vi ikke hatt likestrøm.

Og takk for svaret Stig-Arne!

Det med dynamoen var noe jeg hadde hørt,og ville ha et brekreftende svar.

 

Jeg blandet inn det med E-verket for å best mulig forklare hva jeg mente.

Beklager dette så mye om jeg har forvirret noen her.

 

Håper du får til det med bilen din Jim Pec!!

 

Dynnamoen kan måles med multimeteret ditt,

om du ikke hviste det....

Lenke til kommentar

Jeg har målt dynamoen...på alle tenkelige måter. Pluss og minus og om hverandre.... Men ikke utslag i det hele tatt. Null....

 

Men jeg fikk ikke svar på om laderegulatoren er den som også heter spenningsregulatoren? Og som holder børstene?

 

Det finnes vel ikke laderelè på en Golf 2??

 

Jim

Lenke til kommentar

Jaha.... kanskje det er denne lille dingsen som er problemet?

 

Det var nemlig ikke en sånn på den jeg fikk fra høggern heller? Hvordan fungerer denne da?

Jeg hadde en Valeo..den var det en sånn "dings på". Jeg fikk en Bosch, og der var det ingen slik dings... :no:

 

Men skal jeg bytte dynamoen eller? Kanskje det enkleste. Men kjipeste hvis det ikke er det som er feilen...

 

 

Jim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...