Gå til innhold

Nå kommer tordenværet drivende innover mot Oslo


Anbefalte innlegg

ADSL-modemet fra NGT tok kvelden i fjor etter et tordenvær. Ingenting annet var ødelagt.  

Det kjipe var at det tok nesten 1 mnd for NGT å sende meg et nytt. Jeg bruker Cisco modemet, og de hadde det ikke på lager akkurat da.  

 

Vurderte å sette igang tiltak i dag (trekke ut strøm osv), men det kom aldri nære nok til at jeg gjorde det.

 

Kjedelig...

 

Fikk litt sjokk for en stund siden (rundt 1 år), når etter et virkelig ille tordenvær nettverskortet mitt var dødt... ADSL modemet og hk funket som det skulle, men nettverkskortet var helt dødt...

 

Fant ut at det nok var liten vits i å prøve å overbevis If om det, men nå er jo heller ikke et nic så veldig dyrt....

 

Ang. torden i dag, nappet ut alle ledningene når jeg så vinduene riste (de stod åpne)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt nærkontakt med lynet, men jeg har alltid vært facinert av det. For ca. tre år siden så tok lynet med seg en pc+monitor, ett modem, en printer og en lampett(!) på veggen. Det som var det merkelige, var at lynet slo ned ca. 50 mil unna oss og forsikringselskapet hadde ikke noen andre rapporter om skader.

 

Det viste seg i etterkant at lynet gikk gjennom telefonledninga og gjennom modemet som tok med seg pc'en og printern. Det eneste ellers som ble ødelagt var en lampett. En annen datamaskin i huset merket ikke hva som skjedde (så og si). Det eneste var et heftig blink.

 

Det lukta svidd elektronikk ei god stund etterpå i stua...

 

Edit:

Det tok ca. 6-8 uker med forsikringselskapet. Hun som var på saken tok ferie(!) midt inni. Det var ikke noe spørsmål egentlig fra forsikringselskapet om at det skulle erstatte det.

Lenke til kommentar

Det eneste vi har fått herpa i tordenvær så vidt jeg kan huske, var en trådløs telefon. Ikke akkurat nyeste modell, så det var ikke det store tapet. Men så var det også den eneste gjenstanden som var tilkoblet strømnettet. Hos naboen hadde det meste som stod i røket, kjipt det når man nettopp har kjøpt ny TV og nytt stereoanlegg... Det skjedde under det voldsomme fyrverkeriet av et nattestordenvær som herjet store deler av Østlandet og Sørlandet natt til 2.juni (tror det var den 2.) 1997. Jeg har fortsatt radioopptaket på kassett der de snakket om dette dagen etter, da det står som et minne så og si. Det var så vilt, for lynene gikk rett over oss, det dundra og blinka smalt som rene dynamitten i ett kjør med lite eller intet mellomrom mellom lyn og torden, og intensiteten var MEGET høy. Ja, det var bortimot et helvete...tror det var mange skrekkslagne sør- og østlendinger som lå våkne den natta :D

Lenke til kommentar

Jeg er nabo til en radioamatør (han bor tvers over gata)

Radioantennen hans har fått seg mange smell opp gjennom åra.

Den er 25 meter høy og med en lynavleder i toppen.

Føler meg ganske trygg når det lyner :wink:

 

Det har selvfølgelig vært noen unntak da.

En gang slo det ned i flaggstanga og i et tre i hagen vår.

Drar som regel ut Hi-Fi/TV/PC/ADSL/ISDN o.l. når det lyner,

selv om jeg har installert lynvern på strøm og telefonlinjen.

 

Aldri stol 100 % på lynvern :yes:

Jeg var hos en kunde som hadde fått ISDN boks + lynvern sprengt i fillebiter av lynet. Det lå deler utover hele stua hans :o

 

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

Dette kan du nok venne deg til. Et polskifte har nettopp begynt (www.forskning.no / astro) og dette vil vri de magnetiske polene fra nord-canada til sibir noe som vil føre til massevis av "rart" vær, nordlys og strømbrudd i hele europa... høres litt rart ut men det er sant! Selv om det tar 5000 år før hele skiftet er snudd er det snakk om alvorlige katastrofer etter bare 10 år fordi jorden mister all magnetisme i noen tusen år før denne kommer igjen..

 

Hvis du ikke tror det så se etter på astronomisk institutt og forskning.no!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det torden og brak over størsteparten av sør-norge, og det er mye mer på vei! Her i Odda så jeg nettopp noe som må være et av de største lynene jeg noen gang har sett...og det er rimelig bra ekko mellom fjellene her, skikkelig rumling og dyp-bass. :)

 

Oppdater denne tråden med hva dere ser og hører...pass på å si hvor ting finner sted også.

Lenke til kommentar
Pangaea

Klokken 2 i natt var det lyn og torden i stavanger, strømmen forsvant i ca et kvarter,røkket ut alle kontaktene til tv og pc/telefon kontakten

Kjetil

 

Kødde du? Va på vei hjem fra byen då eg... Ingenting torden og sånt då i allefall... Og på Tananger va det stilt og fint :)

Lenke til kommentar
Det tordna helt for j.vlig istad her is seljord. hele vest-telemarl tror jeg.. måtte jobbe for brannvesenet med diverse oversvømmelser istad..! :D:yes:

 

Kjørte forbi der. Smalt bra ved Shell/Select stasjonen :grin: De fjellene skaper en grom akustikk!

 

mm, thats for sure!!! :yes:

Lenke til kommentar

Dritvær er dritkult sålenge ingen og ingenting tar skade av det :) Naturkrefter er raw power, og god unskyldning for å sitte inne og knotte om det ikke er for dårlig vær da :)

 

Noen forsikrings selskaper dekker lynskadede apparater, dette må dere bare sjekke opp med det selskapet dere er forsikret hos. Jeg var forsikret i Gjensidige da en TV og DVD gikk med i en storm, men det blei dekket :) har også fått noe PC utstyr dekket, men ikke 100%

Lenke til kommentar

ca kl. 20:00 tok jeg meg en liten dukkert ved Mørkfoss (Østfold). Det var overskyet, men ellers ganske varmt i luften. Etterhvert nærmet det seg et tordenvær, og jeg valgte derfor å gå opp fra vannet. Minutter senere slo lynet bare 50-100 meter unna ut på sjøen! Gjett om jeg skvatt?! Tror jeg slo ny rekord når det gjaldt omskifting fra badebukse til vanlig bukse (altså skifte under håndkledet (?)). :) ...heldigvis stod ikke bilen så veldig langt unna.

 

ps. kjøre 80km/t i ØSENDE regn med defekte vindusviskere = nervepirrende opplevelse!!!

Lenke til kommentar

mac1334: Gikk strømmen eller? Så lysene på bensinstasjonen slo seg raskt av og på igjen i det et lyn lyste opp både det ene og det andre.

 

ps. kjøre 80km/t i ØSENDE regn med defekte vindusviskere = nervepirrende opplevelse!!!

 

Jupp. Men det som er litt kjipt er at lynet skal være temmelig nære før du hører det når du kjører bil i plaskende regn :/

 

BTW: Det blir torden i store deler av Sør-Norge (inkl. Vestlandet og Østlandet) i morra og!

Lenke til kommentar
mac1334: Gikk strømmen eller? Så lysene på bensinstasjonen slo seg raskt av og på igjen i det et lyn lyste opp både det ene og det andre.

 

 

Ja den gikk flere ganger... Irriterende og ta inn og ut strømmen på pcen flere ganger, vondt å komme til der ass...! :grumpy: :smile:

Lenke til kommentar

Her hjemme har jeg fått oppgradert pc'n min to gsnger de siste to åra pga lynnedslag.

 

Første gangen fikk jeg igjen 25000 på en 3 år gammel IBM og andre gangen fikk jeg 15000 på en pc som var verdt maks 7000.

 

Har fått vite at jeg bor på ett utsatt område.

 

Liker lynet litt jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...