Gå til innhold

Athlon XP Barton vs Sempron

andnaess

Anbefalte innlegg

Vurderer å tyne en aller siste oppdatering ut av min nåværende socket-A platform. Da jeg for ca. to år siden kjøpte en Athlon XP 2000+ (266 FSB) kjøpte jeg minne som skal takle 333MHz FSB så jeg kunne gjøre en slik oppdatering.

Men mye har skjedd siden den gang, og jeg har ikke fulgt så godt med i timen. Nå ser jeg at gamle Athlon XP er på vei ut, og erstattes av Sempron. På netshop.no ser jeg at de selger en Athlon XP 3000+ (Barton, 2,167GHz) Boxed til 1350.-

Sempron 3000+ klokker inn på 2.0GHz, men har like stor cache (512KB) og samme FSB. Så bortsett fra den lille forskjellen i GHz har de altså samme PR-rating, like stor cache, men Sempron er 300 kr. billigere. Er det noen forskjell i ytelse? Noen som vet om benchmarks hvor både gamle Barton prosessorer og nyere Sempron prosessorer er med?

Og til sist, hva er din anbefaling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at ditt HK støtter Sempron, det burde du kanskje sjekke først.

Slik jeg har forstått det så har Sempron PR-rating mot Intel Celeron og Athlon mot Intel P4.

Personlig ville jeg gått for et 939 system viss du først skal oppgradere.

Men av valgene dine ville jeg valgt Athlon XP 3000+

Lenke til kommentar

Jeg har to muligheter, ny CPU til rundt 1000-1300.- eller helt ny platform til minimum 6000-7000, så selv om en 939 platform frister veldig er det ikke aktuelt for øyeblikket.

Men det høres jo ut som det enkleste alternativet er Athlon XP, mens de enda er å oppdrive. Noen flere meninger?

Lenke til kommentar

Bytta selv fra en XP 2200+ til en XP 3000+ forige sommer og vil anbefale deg å gjøre det samme, hvis du vurderer å bytte. Sempron er sikkert grei den også men jeg ville valgt en barton.

Edit: Men hvis du klarer deg fint i dag med d du har ville jeg heller spart pengene.

Edit2: Kanskje du bør vurdere en XP-M hvis de ennå er å oppdrive...

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
å bortsett fra den lille forskjellen i GHz har de altså samme PR-rating, like stor cache, men Sempron er 300 kr. billigere. Er det noen forskjell i ytelse?

Ja, det er ytelses forskjell. Vent litt med å oppgradere , lønner seg ikke så mye.

Lenke til kommentar

En ting som kan være verdt å nevne er at jeg i dag har et GeForce FX 5200 kort, ingen racer altså. Tenkte gå til innkjøp av et 6600GT, og det var i den sammenheng jeg tenkte at prosessoren kunne bli en mulig flaskehals? Utover det tror jeg egentlig prosessoren jeg har duger, selv om CD-ripping aldri kan gå fort nok :)

Lenke til kommentar

Hvor stort utbytte du vil ha av å bytte prosessor kommer helt ann på hva du bruker maskin til. F.eks hva slags spill. Det er stor forskjell på f.eks Ghost Recon o.l. som bruker mye prosessorkraft, og f.eks Age of Mythologi som belaster skjermkortet betraktelig mye mer.

Så hvis du spiller mye sanntids skytespill så er et prosessorbytte på sin plass, men hvis du for det meste spiller reinere 3d spill så vil bytte av skjermkort gi deg mer ytelse for penga.

Ace's hardware har kjørt endel tester rundt denne problemstillingen hvis du ønsker å lese mer.

Lenke til kommentar

Først, takk til alle for opplysende svar!

Jeg kom på et annet og langt kjipere problem. Hvis jeg kjøper et 6600GT kort til min nåværende platform må jeg gå for AGP. Følgelig blir det vanskelig å bruke dette kortet i en eventuell framtidig 939 maskin med PCI-E, og det regner jeg med blir rimelig standard i tiden framover. Eller er det slik at AGP fortsatt vil være å finne for socket A en god stund framover? Vil det f.eks. være vanlig med hybridløsninger? Eller vil det finnes adaptere eller lignende som lar meg bruke mitt AGP kort på en PCI-E platform?

Og til vidarkri: Hvis du har noen direkte linker til tester av CPU kontra GPU så tar jeg gjerne i mot, jeg fant ingenting på Ace's, men jeg så bare kjapt gjennom artiklene.

Lenke til kommentar
Først, takk til alle for opplysende svar!

Jeg kom på et annet og langt kjipere problem. Hvis jeg kjøper et 6600GT kort til min nåværende platform må jeg gå for AGP. Følgelig blir det vanskelig å bruke dette kortet i en eventuell framtidig 939 maskin med PCI-E, og det regner jeg med blir rimelig standard i tiden framover. Eller er det slik at AGP fortsatt vil være å finne for socket A en god stund framover? Vil det f.eks. være vanlig med hybridløsninger? Eller vil det finnes adaptere eller lignende som lar meg bruke mitt AGP kort på en PCI-E platform?

Og til vidarkri: Hvis du har noen direkte linker til tester av CPU kontra GPU så tar jeg gjerne i mot, jeg fant ingenting på Ace's, men jeg så bare kjapt gjennom artiklene.

Socket A vil ikke komme til å bruke PCIe løsninger. Og det fikkes ikke adapter for å kjøre AGP og en PCIe port, men det finnes HK med AGP og PCIe på samme kortet. Hvor lenge AGP kommer til å eksistere, vet ingen. Det slutter å produsere kort for denne løsningen når etterspørselen blir liten. Ett 6600GT er ikke en veldig stor investering, så når du skal oppgradere ved en senere anledning kan du få ett mye bedre kort, til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Hopper på her med et lite spørsmal :D

Hva er standard FSB på en AMD Athlon XP 3000+ ?

Den står på 100. Lurer på om det er derfor skjermen blir svart og så går tilbake hele tiden :>

Athlon XP 3000+ finnes i 333 og 400 mhz FSB. Når du ser i bios og det står f.eks 100, er det i praksis 100*2=200 mhz fsb. Du må sikkert flytte jumpere/endringer i bios for å få det til å fungere, eller at hoverkortet ikke støtter så høy FSB.

Lenke til kommentar
Jeg har to muligheter, ny CPU til rundt 1000-1300.- eller helt ny platform til minimum 6000-7000, så selv om en 939 platform frister veldig er det ikke aktuelt for øyeblikket.

Men det høres jo ut som det enkleste alternativet er Athlon XP, mens de enda er å oppdrive. Noen flere meninger?

Hva med 3 mulighet da ?? Selge den cpu+hk+ram du har no for 1k da har du 2200-2300 å rute med. Da kan du få:

Antall Webpris Totalt

AMD Sempron 3100+ 1.8 GHz Socket 754, 256 KB cache, BOXED

Varenr.: 301878

Lagerstatus: 100+ stk på lager 950 950

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Abit KV8Pro V1.1 Hovedkort Socket 754 K8T800PRO, SATA, GbLAN, ATX, Raid -Demo

Varenr.: 302480

Lagerstatus: 1 stk på lager 550 550

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 113518

Lagerstatus: 500+ stk på lager 599 599

Alt sammen 2099 + porto. :thumbup:

Personlig så sitter jeg med Sempron 3100+ på KV8MAX3 med 2x512TwinMOS

og får 60-70fps i CS S (1024x768 4xaa4xaf) med så gammelt GPU som 9700Pro.

Så hvis du har cash til S754 oppset no, og har cash til 6600GT etterå alle spill skal gå rimmelig bra da. (Ved å ta utgangspunkt i mitt S754 oppset med 9700Pro :thumbup: )

Lenke til kommentar
Vurderer å tyne en aller siste oppdatering ut av min nåværende socket-A platform. Da jeg for ca. to år siden kjøpte en Athlon XP 2000+ (266 FSB) kjøpte jeg minne som skal takle 333MHz FSB så jeg kunne gjøre en slik oppdatering.

Men mye har skjedd siden den gang, og jeg har ikke fulgt så godt med i timen. Nå ser jeg at gamle Athlon XP er på vei ut, og erstattes av Sempron. På netshop.no ser jeg at de selger en Athlon XP 3000+ (Barton, 2,167GHz) Boxed til 1350.-

Sempron 3000+ klokker inn på 2.0GHz, men har like stor cache (512KB) og samme FSB. Så bortsett fra den lille forskjellen i GHz har de altså samme PR-rating, like stor cache, men Sempron er 300 kr. billigere. Er det noen forskjell i ytelse? Noen som vet om benchmarks hvor både gamle Barton prosessorer og nyere Sempron prosessorer er med?

Og til sist, hva er din anbefaling?

The Thoroughbred-B model of the earlier Athlon XP is also now sold under the brand name Sempron. However, the top-of-the-line model, the Sempron 3000+, does not come nearly as close to the Socket 754 Sempron 3100+ processor as the product designation would seem to imply. We also expect Sempron processors to appear for Socket 939, which should further enhance the attractiveness of this platform in terms of value for money.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...