Gå til innhold

6800GT Doom3 på Ultra Quality 1024x768 ?

Gundersen

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er teknisk mulig å kjøre Doom3 på Ultra quality og 1024x768 i oppløsning. :hmm:

Får en advarsel om at det krever over 500MB teksturerings minne, og at det ikke er anbefalt å kjøre i dette moduset.

Mener de at du trenger 500MB grafikk-minne eller er det RAM det er snakk om?

Kan ikke helt skjønne at det er grafikk-minne det er snakk om fordi det finnes jo ikke kort med så mye grafikk-minne enda.. (er vell like rundt hjørnet i følge hva jeg har lest)

Kortet mitt skal da vell klare doom3 på Ultra quality pluss AA og AF på fullt i den oppløsningen? (1024x768)

Takk for alle fremtidige svar! :D

Edit: Jeg har 1024MB RAM! ;)

Endret av Gundersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Ultra-quality komprimeres ikke textures. Dette betyr at de vises i original kvalitet, men også at de tar langt mer plass i grafikkort-minnet enn komprimerte. Derfor er det sterkt anbefalt med grafikkort med minst 512MB minne - dette fordi textures i enkelte scener kan ta over 500MB ukomprimert. Hvis grafikkminnet fylles, vil systemet bruke vanlig hovedkort-RAM istedet. Selv om også denne er rask, blir det en betydelig flaskehals når skjermkortet skal fôres.

I og med at Ultra details er laget for skjermkort med mer minne enn det som finnes på markedet pr i dag, er det ingen garanti for at kortet ditt klarer det. Full AA i et spill som DOOM3 (egentlig generelt, men jo mer detaljer jo tyngre) er også temmelig tungt å dra rundt. Jeg kan iallfall ikke gjøre det, og jeg har 6800 Ultra.

Endret av Papirpose
Lenke til kommentar

Det er riktig at Id anbefaler grafikkort med 500 MB minne når du kjører Ultra. I praksis betyr vel ikke det mer enn at det bor et visst potensiale i Doom 3-grafikkmotoren. Når du kjører et 6800GT-kort med ultra på 1024 x 768, med AA og AF på fullt, presser du definitivt grensene til dette kortet. Om det går er strengt tatt en definisjonssmak. Skal du har ett grafikkort har du sannsynligvis gjort det rette valget, men du vil ha en bedre opplevelse ved å kjøre to slike i SLI. Det finens en lang rekke tester av dette kortet under disse forholdene. Sjekk f.eks. her:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2146&p=3

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=13

Edit: Hm, hvor mange innlegg har jeg? :devil:

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Takk for svar! :D

Har prøvd og det kjører helt utmerket, bortsett fra at den står stille i ett sekund når jeg åpner en NY dør (bare noen steder).

Kommer til å kjøre SLI etterhvert, når GW kortet faller ned i en pris på 2000-3000,- (tror dere dette er lenge til?). Regner med at det tar bortimot en 6-12 mnd før jeg ser den prisen på dette kortet.

Edit: Har en annen tråd gående om kortet mitt på overklokking, kan dere ta en titt?

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=380987

Takk :D

:roll:

Endret av Gundersen
Lenke til kommentar
Kan ikke helt skjønne at det er grafikk-minne det er snakk om fordi det finnes jo ikke kort med så mye grafikk-minne enda.. (er vell like rundt hjørnet i følge hva jeg har lest)

Det har faktisk kommet, men det skjermkortet koster over 10.000 kr og er et AGP basert kort så det er overhode ikke vært pengene. ;)

Lenke til kommentar

Beklager, det var kanskje litt dårlig beskrevet i posten over.

Det jeg mente var om det var TEKNISK mulig og kjøre med alt på fullt, klart at når jeg kjører det så går det jo bra, men hva sier tallene og bokstavene om dette?

Igjen, takk for alle svar!

Sikkert at ingen vet noe om hvordan å fjerne standard-kjøling på GW 6800GT?

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=380987

Lenke til kommentar
Teknisk mulig er det jo å kjøre Ultra High. Det er jo kun minnet som kommer til kort. Den låner 256 minne hos ram ELLER "ekstra minnet" på HD og da blir det ikke en veldig behaglig opplevelse.

ble en veldig behagelig opplevelese for meg selv om pcen måtte låne 384 mb av systemminnet mitt. så det er bare oppskryt at man må ha 512 mb minne for å kjøre ultra high. mitt 128 mb kort klarer det i hvertfall veldig fint. har kjørt på ultra high en god stund nå.

Lenke til kommentar
Teknisk mulig er det jo å kjøre Ultra High. Det er jo kun minnet som kommer til kort. Den låner 256 minne hos ram ELLER "ekstra minnet" på HD og da blir det ikke en veldig behaglig opplevelse.

ble en veldig behagelig opplevelese for meg selv om pcen måtte låne 384 mb av systemminnet mitt. så det er bare oppskryt at man må ha 512 mb minne for å kjøre ultra high. mitt 128 mb kort klarer det i hvertfall veldig fint. har kjørt på ultra high en god stund nå.

Det er anbefalt å ha 512 mb skjermkort minne for å få full utnyttelse..

Lenke til kommentar

Det er anbefalt å ha 512 mb skjermkort minne for å få full utnyttelse..

ja vet jo det...men du skrev jo at det ble en ubehagelig opplevelse av å ikke ha 512 mb på skjermkortet...var det jeg reagerte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...