Gå til innhold

Installasjon av nye ATI-drivere?

Anbefalte innlegg

Jeg har installert de nye ATI-driverene. OpenGL-ytelsen virker helt forferdelig, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt. I glxgears får jeg rundt 4500 FPS, men hvis jeg prøver noen av OpenGL skjermbeskytterene i KDE, hakker de noe helt enormt. Det samme skjer hvis jeg setter video-output i Xine eller MPlayer til OpenGL.

Jeg kjører Slackware 10.1, og har et ATI Radeon 9800 Pro kort. Dette er hva jeg gjorde:

1. Lasta ned driverene for X.org, og kjørte rpm2tgz på rpm-pakken.

2. Logget inn som root, og kjørte installpkg på tgz-pakken.

3. Gikk til /lib/modules/fglrx/build_mod og kjørte make.sh

4. Gikk ned en mappe (til /lib/modules/fglrx) og kjørte make_install.sh

5. Kjørte fglrxconfig og svarte på alle spørsmålene.

6. Tok sikkerhetskopi av min gamle xorg.conf, og byttet den ut med den nye som fglrxconfig hadde generert

7. Restartet x.

Nå sier riktignok glxinfo "direct rendering YES", og i glxgears får jeg 4500 FPS (i motsetning til noen få hundre, som var tilfellet før).

Noen som kan fortelle meg om jeg har gjort noe galt, og i såfall hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha oppgradert til de nyeste ati-driverne samt skiftet til Linux 2.6.10-ck5, så har maskinen fryst tre ganger bare i dag. Jeg vet ikke om dette er relatert til kernelen eller om det er noe med fglrx-driveren. Uansett så har jeg lest om flere som opplever tilfeldige "hard locks" med fglrx-driverne.

Lenke til kommentar

fglrxinfo:

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic
OpenGL version string: 1.3.4893 (X4.3.0-8.10.19)

Du hadde rett objorkum, det var tmpfs. Når jeg kjørte fgl_glxgears fikk jeg feilmeldingene det var snakk om:

FGLTexMgr: open of shared memory object failed (Function not implemented)
__FGLTexMgrCreateObject: __FGLTexMgrSHMmalloc failed!!!
fglX11AllocateManagedSurface: __FGLTexMgrCreateObject failed!!

Etter å ha lagt til tmpfs i fstab virker alt kjempefint. Takk for hjelpen. :D

Lenke til kommentar
Etter å ha oppgradert til de nyeste ati-driverne samt skiftet til Linux 2.6.10-ck5, så har maskinen fryst tre ganger bare i dag. Jeg vet ikke om dette er relatert til kernelen eller om det er noe med fglrx-driveren. Uansett så har jeg lest om flere som opplever tilfeldige "hard locks" med fglrx-driverne.

Tja, ATi-drivarane støttar vel ikkje nødvendigvis kernelen din...

Lenke til kommentar
Det er en sykdom de har, etter litt lesing på forumet til rage3d.com finner man fort ut at det er flere med samme problem.

Maskinen min fryser også av og til, men mye sjeldenere med 8.10 enn de før.

Og jeg som trodde at ndiswrapper var synderen.... Jeg kommer iallfall til å nedgradere til den forrige driveren. Tror at jeg holder meg unna 2.6.10 også mtp. at 2.6.8 fungerer like bra(eller bedre)

Lenke til kommentar
Jeg har installert de nye ATI-driverene. OpenGL-ytelsen virker helt forferdelig, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt. I glxgears får jeg rundt 4500 FPS, men hvis jeg prøver noen av OpenGL skjermbeskytterene i KDE, hakker de noe helt enormt. Det samme skjer hvis jeg setter video-output i Xine eller MPlayer til OpenGL.

Velkommen til ATI på Linux ;)

Det er ikke noe i veien med installasjonen din, GLXGears sier 4500 da skal det fungere. Driverene til ATI er rett å slett møkk og er du uheldig så må du leve med den ytelsen. Prøv deg litt rundt med andre versjoner av driveren.

Lenke til kommentar

Wow, 4500fps i glxgears! Da begynner det å ligne ytelsen jeg får med gf4 kortet mitt! Synd jeg ikke kan si det samme om mr9700 kortet i laptopen, hvor jeg får sånn 1200-1400fps. Nei, ATI imponerer meg fortsatt ikke, samma om de sier selv at de jobber hardt med driverne. De har ikke engang tatt seg tid til å legge til mr9700 i lista over støtta kort!

Lenke til kommentar

Velkommen til ATI på Linux ;)

Det er ikke noe i veien med installasjonen din, GLXGears sier 4500 da skal det fungere. Driverene til ATI er rett å slett møkk og er du uheldig så må du leve med den ytelsen. Prøv deg litt rundt med andre versjoner av driveren.

Les tråden du. Han fekk det til.

Tipset eg ga han ligg på framsida til Linux-drivarane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...