Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage egen nettradio?

Anbefalte innlegg

Eg har altid hatt lyst til og lage min egen nettradio!

Høres kult ut :D

Eg har hørt om Shoutcast.

Eg har lastet ned programmet.

Men hvordan setter eg dette opp.

Eg har startet det men når eg skal logge meg på som admin så ber den om passord og brukernavn. Hva skal eg skrive der? Og hvordan endrer eg det?

Hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du laster ned serverprogrammet på www.shoutcast.com og redigerer config-fila før du starter serven. Så laster du ned DSP-pluginen til winamp og kobler til med det passordet du sa på porten du har angitt. Husk at hvis du har router så må du åpne for den porten du anga...

Lenke til kommentar

30 sekunders lesing i dokumentasjonen forklarer det meste du trenger å vite :

If you wish to configure the SHOUTcast server, the configuration file (sc_serv.ini in Win32, sc_serv.conf in Unix Varients) contains several options that can be changed.

[...]

You should set the password for your SHOUTcast Server like you would set any other password - make it as hard to guess as possible, and only tell it to people who will need to access the server. This password has to be the same as what you enter in the DSP configuration window.

[...]

Since version 1.10, SHOUTcast now has administrative features via webpage access per server. To gain access to the Server's adminsitration pages, open up your web browser of choice and in the Address field, type the following, of course with filling in the information that is relevent to you:

http://yourserver:port/admin.cgi?pass=yourpassword

Alt sakset fra http://www.shoutcast.com/support/docs/docs...?filenumber=110

--

Pie0pah

Lenke til kommentar

Husk for guds skyld at det ikke er lov å spille musikk på denne nettradioen om den er ment til noe mer enn privat og et par stk som hører på. Med en gang nettradioen ikke er privat lenger så må du faktisk betale avgift om du skal spille musikk. I Norge er det tono som holder de fleste artistenes rettigheter, så de må du ta kontakt med om det er store greier det er snakk om.

Lenke til kommentar
For å få shoutcast serveren og winamp til å samarbeide må du ha plugin.. Det får du også lasta ned hos Shoutcast. samt. må du også ha winamp 2.0

Hvis du trykker på DJ-mode så får du lasta ned pluginen.

Eg vil heller logge meg inn som admin i admin login.

Hva er standar brukernavn og passord?

Og hvordan endrer eg det?

Eg er inne nå!

Kan eg spille musikk fra admin kontroll panelet?

Det har eg nå funnet ut at eg ikkje kan.

Der står at eg må bruke winamp 2

Eg kan vel bruke den nyeste versjonen?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Først og fremst er radioen lokal for eg vil teste litt først.

Etter vært så kontakter eg tono og da blir kanalen lagt ut på nettet. For du må jo betale for og spille musikk på nettet ;)

Har fått dette til nå med winamp og shoutcast men på winamp kan du kun avspille musikk, eg vil snakke litt i mikrofonen og! hvordan fikser eg det?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Drit i tono. Du venter til DE tar kontakt med DEG. Legg en disclaimer på siden hvor du sier at radioen er kun til privat bruk fordi du vil ha tilgang til musikk samlingen din fra andre plasser enn hjem. Og at ingen andre har lov til å bruke den.

Hvis du er så seriøs som du høres ut som så ville jeg først og fremst sett meg om etter en god og billig shoutcast hosting. For en hjemmelinje vil ikke takle mer enn en eller to stykker på 128k samtidig uansett.

(IMHO ;) )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...