Gå til innhold

Merkelig oppstart-feilmld, bios does not be instal

c-man

Anbefalte innlegg

Jeg har et ABIT VT7 HK, som har et merkelig feilsymptom av og til under kaldstart.

Det begynte etter at jeg installerte en SATA disk. Først ville ikke maskina innse at den var koblet til, dette bedret seg etter at jeg bytta ut SATA kabelen.

Nå, etter at maskina har vært avslått over natta, får jeg følgende mld etter oppstart og POST:

Scan devices, please wait.

Press <Tab> key into user window (jeg har usb-tastatur, og dette virker ikke her)

så venter maskina en stund før neste mld:

Hardware Initiate failed, please check device

The Bios does not be installed, press <g> to continue (igjen, usb-tastaturet virker ikke)

og etter dette så står alt.

Dette skjer et par ganger, som regel på tredje forsøk så starter den "normalt" og finner en maxtor disk. Da fungerer alt normalt.

Kan det være at bios-batteriet har tatt kvelden, og at det er dette som forårsaker problemet? HK er brukt i min maskin i 9 mnd. Jeg har flasha bios pga bytte av cpu, så det er siste revisjon som står inne. Kan det fortsatt være SATA-kablen som kødder med meg?

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til hk, og vet derfor ikke hvordan man setter usb-støtte i biosen og/eller strømstyring, men tipper saken har sin løsning der (hvis det ikke er som du antyder da: dårlig cmos batteri).

edit: evt. ta en titt på 'onchip pci device' om du kan skifte usb-støtte fra 'OS' til 'BIOS' - Bruker du WinXP SP2?

edit2: feilmeldingen er neppe korrekt, evt. svært dårlig engelsk.. - for å få treff bør meldingen gjengis slik den er.

Er det 'F'-tastelås på tastaturet, trykk den når maskina starter.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Feilmeldingen er korrekt, men det har intet med tastatur/mus å gjøre, men heller en SATA disk jeg har satt inn - misstenker jeg.

Jeg har sett overalt i BIOS, men kan ikke finne noen steder hvor jeg kan se eller fikse SATA-koblingen, eller oppsettet.

Jeg har winxp med sp2 inne ja, men når ikke maskina finner disken under oppstart kan jeg ikke se hvordan windows kan finne den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...