hauard Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har drivi og titta litt rundt etter dualboot-howtoe's, men finner omtrent bare programme som inkluderer PM og andre småtterier, som jeg ikke liker. :dongetit: Har planer om og dualboote mellom Windows XP pro og Mandrake 10.1 på en Medion laptop. HDD er på 40GiB, 256MiB SO-DIMM. Derfor lurer jeg på om dere har noen enkle grep som gjør dette mulig. Er godt kjent med partisjonering og filsystemer, trenger bare litt informasjon om hvordan det hele skal settes opp Endret 20. februar 2005 av hauard Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Du behøver bare litt tom/upartisjonert plass på slutten av harddisken så fikser installasjonsprogrammet resten. For å resize windowspartisjonen kan du f.eks. bruke PM (som du nevnte), ellers finnes det frie alternativer som f.eks. SystemRescueCD som er en egen bootcd som inneholder ntfstools. Den burde kunne resize NTFS-partisjoner uten problemer (ikke at jeg har prøvd det selv, men jeg mener å huske den klarer det). Lykke til! Lenke til kommentar
hauard Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Så, jeg installerer win først, så linux etterpå? hvordan trikser jeg da med boot-loader og legge til win i grub evt. lilo? Og installerer jeg loaderen på / eller MBR? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Ja, windows først, jeg trodde den allerede lå inne Boot-loaderen og partisjoneringen til Mandrake tar installasjonsprogrammet seg av. Hvis den spør skal boot-loaderen legges i MBR ja. GNU/Linux tar alltid hensyn til andre operativsystem, så dualboot er ikke vanskelig så lenge GNU/Linux får bestemme (dvs. den må installeres sist). Så for å oppsumere: -Lag en passe stor/liten partisjon til windows, la resten stå upartisjonert. -Installer Windows. -Installer Mandrake (bootloader går i MBR). -Drink a cup of tea, eller noe sånt. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Da prøver jeg det. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå