Gå til innhold

Ny 19" LCD ca 5K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville uten tvil valgt Samsung 19" LCD Syncmaster 193P.

 

Eller rettere sagt, jeg valgte den faktisk også sjøl. Ikke bare har den et fantastisk bilde til foto/video, men den ser også nydelig ut når den er slått av.

 

Merk at dette i utgangspunktet kun er en windows-skjerm i og med at den ikke har fysiske innstillingsknapper hvilket betyr at den kun kan stilles inn vha. medfølgende programvare som kun finnes i windows-versjon.

 

Responstid = 20ms.

Lenke til kommentar

Kommer HELT an på kvaliteten på skjermen. Men når jeg prøvde dette just nu, ble skjermbildet litt mer uskarpt.

Uansett ville jeg tro at bildet ikke blir komprimert, men at det bare ikke blir tilpasset skjermstørrelsen (dvs "tomme" områder på skjermen/litt scrolling må til). Nå kan ikke jeg så altfor mye om eventuelle bildebehandlingsprogrammer, da. Går du opp til 20", blir ikke problemet vesentlig.

Lenke til kommentar

Hva med denne her?

 

Samsung 19" LCD Syncmaster 913N Monitor, Silver, 8ms

 

Finnes på Komplett

 

8ms er vel ikke så dårlig?

 

Noen som har erfaring med den?

Kunne tenkt meg en lcd selv.

 

Hva er ulempen med lcd i forhold til crt?

 

Har hørt om ødelagte pixler og responstiden. Hva er responstiden på en vanlig crt?

 

Henrik

 

Sorry, så en annen hadde tipset om den skjermen alt :p

Endret av lie
Lenke til kommentar
Kommer HELT an på kvaliteten på skjermen. Men når jeg prøvde dette just nu, ble skjermbildet litt mer uskarpt.

Uansett ville jeg tro at bildet ikke blir komprimert, men at det bare ikke blir tilpasset skjermstørrelsen (dvs "tomme" områder på skjermen/litt scrolling må til). Nå kan ikke jeg så altfor mye om eventuelle bildebehandlingsprogrammer, da. Går du opp til 20", blir ikke problemet vesentlig.

20' lcd hadde vært fint, men han snakket om rundt 5k i pris.

Nå har ikke jeg så veldig erfaring med pris forhold, men eneste jeg fant i en kjapp sveip på komplett var

http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10402

 

Billigste er 10k :p

Lenke til kommentar
Responstid på 8ms er itj dårlig nei. Lcd er er som regel ofte bundet opp til eit bruksområde. LCD-skjermer ikke er fullt så skarpe i andre oppløsninger enn sin native. Gjennomslag av baklys. Fleire ting som spiller inn, men det var dette eg kom på i farta. :)

Litt off topic igjen

 

Hvordan er det med oppløsningene og hz?

Slik jeg kjører på min 19' nå er 1280*960(ca tror jeg) på 100 hz.

 

Eller fungerer lcd som "flimmerfritt" selv ved lavere hertz?

Lenke til kommentar
Responstid på 8ms er itj dårlig nei. Lcd er er som regel ofte bundet opp til eit bruksområde. LCD-skjermer ikke er fullt så skarpe i andre oppløsninger enn sin native. Gjennomslag av baklys. Fleire ting som spiller inn, men det var dette eg kom på i farta. :)

Litt off topic igjen

 

Hvordan er det med oppløsningene og hz?

Slik jeg kjører på min 19' nå er 1280*960(ca tror jeg) på 100 hz.

 

Eller fungerer lcd som "flimmerfritt" selv ved lavere hertz?

LCD er flimmerfritt samme hvilken hertz du har. Ja, tilogmed 60hz. Det er det jeg selv kjører. :)

Lenke til kommentar
Responstid på 8ms er itj dårlig nei. Lcd er er som regel ofte bundet opp til eit bruksområde. LCD-skjermer ikke er fullt så skarpe i andre oppløsninger enn sin native. Gjennomslag av baklys. Fleire ting som spiller inn, men det var dette eg kom på i farta. :)

Litt off topic igjen

 

Hvordan er det med oppløsningene og hz?

Slik jeg kjører på min 19' nå er 1280*960(ca tror jeg) på 100 hz.

 

Eller fungerer lcd som "flimmerfritt" selv ved lavere hertz?

LCD er flimmerfritt samme hvilken hertz du har. Ja, tilogmed 60hz. Det er det jeg selv kjører. :)

Men når jeg spiller f.eks CS.

Så får jeg maks 60 fps hvis jeg har 60 hz ( vet ikke om det har noen sammenheng )

Og 100 fps ved 100 hz.

Eller er jeg helt på jordet? Det skikkelig også? :p

Lenke til kommentar
Ser at 19" kjører oppløsning på 1280x1024. Dette gir jo et "fordreid" bilde på en skjerm i 4:3 formatet, dvs ved behandling av bilder er disse komprimert i høyderetning.

LCD-paneler er ikke i formatet 4:3, men 5:4. Bildet blir dermed ikke komprimert i høyderetning.

Det anbefales ikke å kjøre andre oppløsninger enn "native", da du får et uskarpt bilde. LCD-panelet består av 1280x1024 punkter, og disse punktene kan ikke flyttes på.

Lenke til kommentar
Ser at 19" kjører oppløsning på 1280x1024. Dette gir jo et "fordreid" bilde på en skjerm i 4:3 formatet, dvs ved behandling av bilder er disse komprimert i høyderetning.

LCD-paneler er ikke i formatet 4:3, men 5:4. Bildet blir dermed ikke komprimert i høyderetning.

Det anbefales ikke å kjøre andre oppløsninger enn "native", da du får et uskarpt bilde. LCD-panelet består av 1280x1024 punkter, og disse punktene kan ikke flyttes på.

OK, jeg snakket kun om erfaringene med CRT skjerm og trodde det samme gjaldt LCD. Det betyr at en 19" LCD på full oppløsning ikke gir fordreide bilder regner jeg med, hvilket gjør meg ennå mer sugen på ny skjerm....

 

JILDG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...