PIIIpower Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Jaja, det måtte jo skje.... Jeg har innenfor vennekretsen blitt kjent som adsl-oppkobleren. Stort sett klarer jeg dette bra, fordi jeg ber folk velge en vettug ISP. Noen glemmer dette og ender opp med, ja nettopp, Telenor. Så her sitter jeg med ett Topcom 871BT modem og en DrayTek Viger 2900G WLAN router. Jeg får satt opp pc rett mot modemet med telenor sin CD. Når jeg prøver å sette opp DrayTeken så fungerer dette dårlig. Setter den opp til å bruke PPPoE, legger inn brukernavn [email protected] og passord, og håper på det beste....... Men nei da. Ikke noe WAN trafikk, ikke engang ipadresse får den. DrayTek FW er 2.5.4.3 Hva TopCom FW er aner jeg ikke for jeg veit ikke hvordan jeg får tilgang til det. Noen som vil noen hint om løsning? (skal prøve med Linksys routeren min på mandag, men det hadde jo vært fint å vite om det ligger noen sperrer i modemet, eller om det er kompabilitets problemer mellom topcom og DryTek'n) Lenke til kommentar
spurv Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 HALLO, stopp en halv!!! Du har kjørt CDromen til Telenor, gjett hva den gjør, jo den kjører inn PPPoE i modemet!! Du kan jo ikke kjøre PPPoE inn på Vigorn da! Kjør enten DHCP på vigorn, eller gå inn på topcom'en og gjør den om til bridge (anbefales på det sterkeste). Dette gjør du på 10.0.0.254 admin/password . Så kjører du opp Vigoren med PPPoE! Skylde på topcom'en på den måten, joa er nok ikke guds gave til adsl verden, men lær deg å kjøre før du setter deg bak rattet og klager på gamle kjærringer . Topcom 871BT fungerer ganske bra i bridgemode (dvs bare som modem). Lykke til . Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Noen glemmer dette og ender opp med, ja nettopp, Telenor håper du oxo har noe belegg for dette oxo da, + det lønner seg og lese om utstyret du skal sette oppp da Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Noen glemmer dette og ender opp med, ja nettopp, Telenor håper du oxo har noe belegg for dette oxo da, + det lønner seg og lese om utstyret du skal sette oppp da du kan mene hva du vil. Telenor har DEN minst kundevennlige måten å koble opp på. gidder ikke å diskutere dette videre her. Jeg veit også at TN har en tendens til å sende med proprietære løsninger på modemene, og jeg mistenker at det er kjernen til problemet her. Har satt opp mange enkle nettverk uten store problemer før. Så hvis noen har noen konstruktive svar er de velkommen med forslag! Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 tja du får lese post nr 2 da , der er løsningen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Jeg veit også at TN har en tendens til å sende med proprietære løsninger på modemene, og jeg mistenker at det er kjernen til problemet her. Her kommer du med en påstand som du vil få problemer med og begrunne. Online kjører PPPoE, noe som er svært vanlig for xDSL-ISP gobalt sett, en helt standard protokoll. Du må rett og sett sette opp modemet som bridge, de modemene som Online sender ut er nemlig kombimodeller med router og modem. Ergo må du skru av routerdelen i modemet slik at din nye router hånterer PPPoE-oppkoblingen, igrunn svært enkelt. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 thanx all... Jeg håper dette rocker, det vil vise seg i morgen! Men, dere må være enige i att "rett på nett" løsningen til de andre ispene er litt mer elegant en telenor sin Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 thanx all... Jeg håper dette rocker, det vil vise seg i morgen! Men, dere må være enige i att "rett på nett" løsningen til de andre ispene er litt mer elegant en telenor sin Joda, men grunnen til PPPoE har jo en naturlig forklaring. Det var velprøvd, det passet perfekt inn i kundebehandlingsystemet til Online i og med de sett derfra ikke skiller seg fra de på oppringtsamband. Protokollen støttes av alle hjemmeroutere og softwareklienter. NGT bruker den langt særere PPPoA og i dag hadde de sikkert valgt noe annet. Det er hvertfall den forklaringen jeg har fått fra de som jobber med dette hos Telenor. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 thanx all... Jeg håper dette rocker, det vil vise seg i morgen! Les eller skriv ut denne: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...-som-modem.html Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 thanx all... Jeg håper dette rocker, det vil vise seg i morgen! Les eller skriv ut denne: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...-som-modem.html Dette kunne jo online chat-support folkene fortalt meg da..... Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Weee... funka! Men hvorfor skal Viger Routeren reboote maskina når den skal bootes? Dette skjedde jo noen ganger (ikke soft-off, men instant-reboot) og installasjonen gikk til blikksberg.. (fikk retta det men..) Noen som veit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå