Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk turbo- humbug?


Tha sims

Anbefalte innlegg

Jeg liker diy projekter, og etter et tips fra en venn fikk jeg denne linken.

http://www.esuperchargers.com/

 

Det denne gjør er å gi en konstant flow med luft til luftfilteret (slik jeg har forstått det). Vill denne gi en bra ytelse kontra en vanelig turbo? Hvis jeg har forstått det rett, gjør jo en vanelig turbo samme jobben. Pumpe luft til luftfilteret. Hva mener dere? Hvis det funker, hadde det jo vært artig å prøvd ;)

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

den funker.

funker greit på r4 motorer med liten effekt.. får ca 5hk +/- merker ytelses forbedring etter montering...

 

men egentlig så er det bare tull.

Lenke til kommentar

He he, for å være ærlig føler jeg et lite behov for å gjøre som de andre her, dømme denne greia nord og ned!!

Men litt sånn av prinsipp lar jeg så godt jeg klarer, vær og uttale meg for bastant om ting jeg ikke VET, og jeg har da ikke fått prøvd denne saken.

 

Eneste erfaring jeg har, er fra noen prosjekter for ca 20 år siden med min Honda cb125. Jeg lagde da noen varianter av turbo i hårfønerklassen.

Det var den gangen mildt sagt misslykket :blush::D

 

Men må jo si at det oppgitte trykket i seg selv jo ser imponerende ut, nettsiden forøvrig med grafer/kurver og ikke minst "gode beviser" i form av en bil som starter og kjører av gårde gjorde meg mer skeptisk enn overbevist.

 

Virker umidelbart litt fantastisk at en elektrisk vifte i et rør klarer det oppgitte trykk også syns nå jeg, lurer på hva strømforbruket i såfall er?

Uten at jeg som sagt VET, lurer jeg også litt på hvor velykket det er å kjøre 2psi konstant trykk inn i forgasseren/injection på enhver motor (CB 125 likte det ikke...men så var jeg neppe oppe i det trykket heller)

 

Sånn helt i prinsippet har du jo rett i at dette blir som en turbo eller kompressor, bortsett fra at de følger turtall, og turbo også belastning, samt at det gjerne er litt regulering.

 

Og i MC verden har jo Honda og andre tatt etter meg i senere år med RAM AIR og hva det nå heter, altså rett og slett trakter som sørger for en hviss overlading ved høye farter. Såvidt jeg vet, skal dette gi en effektøkning på rundt omkring ca 5-10 Hk ved ca 200Kmt. (Dette er da snakk om motorer med ca120-160Hk)

 

Uten øvrig sammenliknig kan man jo tenke seg at en elektrisk vifte som skal gjenskape trykket av fartsvinden i 200 Kmt er ganske heftig. Så om jeg husker disse tallene riktig, er også det med på å gjøre meg skeptisk til noe 40 Hk effektøkning...

 

Ja ja, som sagt jeg vet ikke jeg, men er helt ening i at det hadde vært gøy å prøve uansett. Tror bare det er greit og ikke ha for store forventniger :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...