raathass Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Ærede forsamling, Skal kjøpe ny PC til hjemmekontoret. Den skal brukes til videoredigering, bildebehandling og en gang i mellom en runde med rally- eller sportsspill (ikke FPS etc). Har et romslig budsjett, men ønsker ikke å kaste bort penger på noe som er overkill/ikke passer sammen. En siste avsjekk før jeg handler: === Kabinett: Lian Li PC7B (795,-) PSU: MIST 500W (895,-) HK: ASUS P5AD2 Premium (~2000,-) CPU: P4 3.2 (good tradeoff mellom pris og hastighet) (1900,-) RAM: 1 GB men usikker på valg (se under) (~2750) Grafikk: Trenger ikke det heftigste og tror GF6600GT er et godt valg (se under) (~1800,-) DVD-brenner: Nec ND-3520A er vel et trygt valg (525,-) HD: Kjøper vel en 250/300 GB S-ATA fra Seagate eller Hitachi (har en bunke gamle IDE-drives som kan settes inn etter behov). (~1500,-) === Noen kommentarer og spørsmål: --- Ang HK: Synes dette ser bra ut, innebygget WLAN og en rekke S-ATA og IDE-tilkoblinger (har 4 stk 120GB som kan settes opp med RAID 0+1). Har også kikket på P5AD2-E, men 925XE er vel overkill så lenge jeg ikke kjører P4 EE? 915 er også et alternativ men det er kun et par hundrelapper å spare i forhold til 925X --- Ang RAM: Har lest til øyet blir vått, men føler fortsatt ikke at forståelsen er på topp. Har skjønt at jeg trenger DDR2, og at lav CAS og høy bushastighet er viktig. Erfaringsmessig har jeg hatt sansen for store moduler da det er lettere å bygge ut senere, men med 4 sloter kan jeg klare meg med 2x512 nå og så evt sette inn 2x512 siden. Har kikket litt på OCZ Platinum Edition EB DDR2-533 1024 MB (2x512) Rev 2 eller Corsair XMS2 TWINX PRO DDR2-533 1024 MB (2x512) men kunne godt tenke meg noen tips i denne kategorien. --- Ang grafikk: Usikker også her, både Leadtek, Gainward og XFX får hederlig omtale. Tror 2xDVI kan være bra å ha da videoredigering kan være behagelig med to skjermer. Ønsker også video ut. Video in er ikke nødvendig da dette gjøres via DV-Cam eller separat HTPC. Anbefalinger? --- Kabinettet har 2x120mm vifter. Burde jeg kjøpe en separat støysvak prosessorvifte/kjøler for å få støynivået ned - hvilken type bør jeg i så fall velge? --- Takker for mange gode tilbakemeldinger. Mvh Thomas R Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 har lite og klage på her. alt ser egentlig veldig veldig fint ut.. når det gjelder ram'n ville jeg bare valgt den billigste. tror ikke du slår feil med noen av de valgene dine. samme gjelder vel grafikk kort. er du opptatt av støy kan det være lurt og bytte ut litt vifter og kjølere ja, men dette koster jo selvsagt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå