Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikkje på nett

Anbefalte innlegg

Ny stasjonær pc.

Har installert xp.

oppkobling til bredbånd er ok. Fungerer fint til ein bærbar pc, men ikkje til den nye, stasjonære.

Cd-rom med drivarar til hovudkort, (intel i 865pe) ser ut til å vera øydelagt. Den lar seg ikkje opna. Har difor lasta ned nye drivarar frå Intel, flytta over og installert.

Men kjem ikkje på nett.

Trudde det med xp berre var å setja i kontakten så skulle det gå bra.

Nokon som veit kva som kan vera galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Ja. Blei kanskje litt seint då dette blei formulert igår.

Men altså;

Kjem ikkje på nett på min nye pc.

Og trur det må skuldast at drivarane til hovudkortet ikkje er skikkeleg installert.

Drivarane er lasta ned frå nettet v.h.a. ein annan pc, lasta inn i min nye pc og opna.

Ser ut som om xp ikkje registrerer bredbåndkoblinga, som elles skal vera i orden.

Ja. Kanskje vanskeleg å finna svar på dette her. Men ville nå prøva.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt vanskelig å ressonere seg frem til hva som er feilen her.

Hvis du høyre-klikker og velger Egenskaper på "Mine nettverkssteder" i start-menyen, har du noe som heter "Lokal Tilkobling" der? Isåfall så har du nok installert driveren til nettverkskortet.

Om du ikke har det, så har du nok ikke installert driveren til nettverkskortet riktig.

Har du integrert nettverkskort? (Dvs. at nettverkskortet sitter i hovedkortet)

Hva er navnet på hovedkortet ditt? Hvis du har det, så kan jeg finne riktig driver for deg, og forklare deg hvordan man installerer denne riktig.

Ettersom dette er en ny pc; kom den ikke installert med operativsystem og drivere?

Endret av jh_
Lenke til kommentar

-Ved å høgreklikka og velga egenskaper på "mine nettverksteder", får eg "1394-tilkobling".

-Har integrert nettverkskort

-Hovudkortet er Intel i 865pe

-pc er kjøpt utan at operativsystem og drivarar er førehandsinstallert (lang historie bak det)

-Pc-en er nå installert med xp sp2. Windows brannmur er for øyeblikket slått av.

-Brukar router. Både trådlaus og kabel fungerer greit til den bærbare. Har sjekka forskjellige kablar og portar. Alt fungerer til den bærbare.

-Er ikkje sikker på om "motta ip automatisk" er på. Fann ikkje heilt fram til det.

Opplevde elles at det oppstod ein "ukjent feil" då eg satte i den medfølgande cd-rom-en med intel sine drivarar. Den lot seg altså ikkje opna. Tenkte det kunne ha noko med sp2 å gjera.

Harddisken med os er forresten ein s-ata, viss det er viktig.

Elles tusen takk for tilbakemeldingar så langt.

Lenke til kommentar

gå på kontroll panel-nettverkstilkoblinger- høyre klikker på Lokal tilkobling(eller noe sånt, nettverks kortet iallefall) og velger egenskaper...

Da kommer det opp en boks der.. Velg Internett-Protokoll og trykk "egenskaper" knappen.

Der ser du om det er merket av for Motta Ip automatisk.

Lenke til kommentar
-Ved å høgreklikka og velga egenskaper på "mine nettverksteder", får eg "1394-tilkobling".
Mange nye brukere av windows XP pleier å klø seg i hodet over denne tilkoblingen som står under nettverks-instillinger. For dette er nemlig ikke nettverkskortet ditt, men firewire-kortet, selvom firewire-kortet egentlig blir brukt til å koble til videokamera osv. Jeg skjønner ikke hvorfor MS har valgt å legge denne under nettverks-instillinger.

-Hovudkortet er Intel i 865pe
Her er en side med alle drivere til hovedkortet ditt, dersom du ikke har problemer med noen andre drivere enn nettverks-driveren så skal du laste ned denne. Dette er da nettverks-driveren.

- For å installere driveren, så pakker du ut filen du lastet ned ved å høyrelkikke på filen, og velge "Pakk ut alle"

- Deretter går du på Start > Kontrollpanel > Legg til maskinvare

- Trykk "Neste", deretter vil den spørre om maskinvaren er tilkoblen, dette svarer du ja på

- Nå vil du få velge hva du skal installere driver til, her skal du velge "Ethernet adapter" e.l.

- Merk av på "Installer maskinvaren som jeg velger manuelt fra en liste (Avansert)

- Velg deretter nettverkskort, og trykk neste

- Velg "Har diskett", deretter velger du "Bla gjennom..."

- Nå skal du bla deg frem til der du pakket ut filen du lastet ned tidligere

- Filer du skal ha ligger under Realtek\WINXP, her skal du velge Netrtlx.inf, trykk deretter Ok, og Neste

Nå vil den installere drivere til nettverks-kontrolleren til hovedkortet ditt, denne vil automatisk sette seg til å motta ip-adresse automatisk, så du trenger ikke å gjøre noen instillinger på denne.

For å sjekke at nettverks-driveren har blitt installert, så kan du gjøre som jeg ba deg om tidligere; Gå på start-menyen, høyreklikke og velge "Egenskaper" på "Mine nettverkssteder", og sjekke at du har et ikon som heter "Lokal tilkobling". Om du har det, så skal det bare være å plugge i nettverkskabelen.

Det kan hende du må starte maskinen på nytt for at det skal fungere.

-Pc-en er nå installert med xp sp2. Windows brannmur er for øyeblikket slått av.
Dette vil ikke hindre deg å komme deg på nettet, men det vil f.eks. hindre at andre pc-er i nettverket vil komme seg inn på deg.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Takk skal du ha.

Nærmar meg nok då.

Har elles same problem med drivar til lydkort, som òg er del av hovudkortet.

Reknar med at drivar til ethernetkort og lydkort må lastast ned kvar for seg?

Som jeg nevnte tidligere, så er siden med alle driverene til hovedkortet her.

Som du ser så ligger det en oversikt over drivere til lyd, nettverk, usb osv..

Du må ha separate drivere til lyd og nettverk ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...