Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Reverse av DNS

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har noen spørsmål om reverse DNS.

Jeg har fast IP og router. Eier noen domener og lurte litt på ting ang reverse dns.

Hva skal til for å få det?

er det noe jeg kan stille på i routern min? skal jeg sette opp egen dns server og bruke den i steden for min ISP sin? har prøvd å spørr litt rundt, men er ikke mange som peiling på sånt. Har egen server som jeg kan sette opp dns server på såfall.

Uansett, noen som har litt peiling på sånt og har tid tiil å forklare så hadde jeg vært evig takknemlig :---p

- Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må snakke med ISP'en din ja. Du har sansynligvis bare 1 ip og da kan du bare får 1 reverse dns. Det som skjer er vel at ISP setter reverse dns server til din IP (du må ha fast IP) til en av ditt ønske, en som du styrer, og kan legge til en reversert dns. (litt dårlig formulert). Det skal vel litt til dette hvis du ikke har firmalinje og mulighet til å kjøpe hele subnet.

Et annet alternativ er IPv6. Du registrerer en tunnel hos f.eks btexact.com. Der kan du få deg et subnett med IP'er til du blir grønn. Du setter enkelt en reverse dns server i instillingene. Du kan f.eks sette deg opp en en bind server og bruke fpsn.net til å bygge sonefiler for deg. Har gjort det selv og det fungerer ganske greit. Eksperimenterer med noe free-shell greier.

- Azton

Lenke til kommentar

ehhh ok (har cisco og mcse men fatter ingening av hva du snakker om, håper du gidder å forklare? om du tenker på å kjøpe GYLDIGE vlsm subnett eller en hel 256 range er det vell kun hydro som har det i norge men de var tidlig ute, men aner ikke hva du skriver om)

du kan sette opp reverse lookupzone på egen server, dette gjøres på selve dns tjenesten, men reverse lookupzone er ikke instalert default så det må du gjøre (høyre klikk øverst å velg ny zone)

Forøvrig er det ikke ofte dette brukes, hvorfore mener du at du trenger det, videre kan du leie dns service der du kjøpte domenet mest sannsynlig, de som skall på dine sider trenger dinn dns for å få overersatt ip adressen til domene navnet (reverse lookupzone gjør det mostatte å brukes derfor sjeldent), derfor er det en tjeneste du må sette i gang, det tar også noen dager før den er oppe å går. Anbefaller deg å leie denne tjenesten (da får de ipen og dmoene navnet ditt, slik at de kan rute dette til deg)

Om du lurer på mer må du forklare bedre nøyaktig hva du skall

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

ISP'en min gjør det gratis, vet om en dude som bare sendte mail så ordna dem det. dem er veldig hjelpsomme.

uansett, hi at jeg får reverse på domenet mitt som er warezgoat.com, kan jeg selv da endre det til det.jeg.vil.warezgoat.com, f.eks boost.warezgoat.com ?

også, kan jeg ha flere reverse på 1 ip? (høres ikke logistk ut nei, men har ikke peiling) prøver å søke på google og lese, men finner ingen gode artikkler.

Men altså, nå peker warezgoat.com til min IP, er det ikke bare da for meg å sende en mail til min ISP og be dem om at min ip peker til warezgoat.com ?

takk for alle svara.

- Trond

Lenke til kommentar
OM de har tjenesten for deg så ja (om det du mener er at de kan sette opp reverse lookupzone for deg slik at de som skriver ip adressen din kommer til hjemme siden din, det er det som det dreier seg om?)

Ordinære DNS-opplslag settes opp hos det firmaet som man har kjøpt domenet av i normale tilfeller, dette peker vedkommende på sin egen IP.

Noen pranoide mailservere og andre tjenester sjekker reverse-DNS og stemmer ikke oppslaget eller enda værre intet svar på oppslaget vil gjerne medføre problemer.

Revers-dns må settes opp av de som eier IP-en, ikke alle ISP-er gjør dette eller lar kunden bestemme hvilket domene revers-oppslaget gir som svar.

Lenke til kommentar

Hmm..Nei er vel ikke bare Hydro som har det? Finnes vel flere såkallte "shell" firma med helt subnet. Jeg er ikke helt sikker i min sak, jeg har bare sammenlignet det med slik jeg har gjort med IPv6 subnettet mitt.

Slik jeg TROR det er:

ISP har mulighet for å sette hvilken DNS server som skal svare på requests for den IPen. Eller så kan de sette reverse zone på den. Det enkleste for alle ville vel hvert at ISP satt opp en DNS server av ditt valg som du har kontroll over, og lett kan skifte på.

Nei, jeg tror ikke du kan ha flere reverse på 1 IP.

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Det enkleste for alle ville vel hvert at ISP satt opp en DNS server av ditt valg som du har kontroll over, og lett kan skifte på.

Vil tro det er få ISP-er som setter opp annet enn det de selv bruker som reverse på sine kunde-IP. Noen små kan nok være så snille at de kan la en kunde sitt domene bli revers-dns svar. Vet ikke om noen ISP-er som lar kundene tukle med slike ting selv.

Man har vel heller ikke særlig behov for og endre dette, skal man kjøre seriøst med tjenester er jo fast IP et must uansett.

Lenke til kommentar

Hos NGT får du fikset reverse lookup'en uten noe bryderi, de er vel ikke små ? :)

Til de som ikke vet helt hvordan reverse lookup fungerer:

I DNS systemet så fungerer reverse lookup slik:

Ta ip'n og "snu" den så du får octetene i motsatt rekkefølge, f.eks. 10.50.100.200 blir til 200.100.50.10. Bak denne tekststrengen legges in-addr.arpa til, så reverse lookup entry for ip'n blir da 200.100.50.10.in-addr.arpa. Med dette domenenavnet kjøres en PTR lookup med vanlig DNS oppslag. Altså, man kan delegere og herje så mye man vil.

Lenke til kommentar

jepps, om du leier tjenesten så er det heller ikke problem om du en gang i mellom skulle få en ny adresse av isp din, noe som kan skje når feks isp skall renske opp rusk i servren, gjør endringer i dhcp poolen sin etc, da kan du bare informere de som du leier tjenesten hos om din nye ip adresse, så er det fort oppe å går igjen.

gjør dette selv, haddet først min egen dns også, men det førte til altfor mye sniffing på mine porter etc (brukte da også isa, i dag bruker jeg egen ruter switch med firewall nat og dhcp :w00t: )

Så lei tjenesten du, som nevnt over

Edit: Jeg ga opp hele webserveren ikke bare dns tjenesten, men har tenkt på å sette dette opp igjen når jeg får en liten server som kan stå som web server bak dmz sone som ruteren min har egen port til (gjør det enkelt å sette opp)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hos mange ISP-er kan man be om å få lagt inn reverse oppslag i deres dns servere. Derimot har jeg ennå til gode å høre om en som også delegerer dette videre til privatpersoner slik at en kan sette opp dette selv i sine egne dns-servere. Men kanskje de finnes? :) Sikkert mye greiere å få til hvis man har bedriftsabonnement.

Det er kun 1 stk. reverse record tilknyttet en IP-adresse. Det blir gjort oppslag av typen "115.163.93.81.in-addr.arpa"

19:04:52 noen@pc pts/8 ~/pz $ host 81.93.163.115
115.163.93.81.in-addr.arpa domain name pointer www.dagbladet.basefarm.net.

Som noen nevnte, for å styre reverse DNS kan man prøve å få tak i et IPv6 subnet. Mange leverandører er snille nok til å også delegere reverse sonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...