-Teddy- Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Speccs: AMD64 3000+ BOXED ASUS K8N-E DELUXE TwinMOS 1024MB RAM Leadtek Winfast A400 TDH GeForce 6800 128MB DDR 120GB Seagate Baracuda 80GB S-ATA Seagate Barracuda 20GB Samsung 2x PAPST 19dB 80mm vifter NorthQ 400W 12-17dB PSU Greia er, at jeg lurer på dette med overklokking, er er ganske grønn. Har lest endel artikler på overklokking.no, og har lært meg hva multipler og FSB gjør / er. Spørsmål: Kan jeg egentlig klokke? Har hørt at CPU'en er låst, men hva vil det si? Hvilket program trenger jeg for å klokke? Hva må gjøres under klokkingen? Hørt noe om minne som må klokkes synkront eller? Finnes det et bra program som jeg kan sjekke om systemet er stabilt mellom hver "klokk"? Evt hva heter det? Hørt om "AGP / PCI Lock", hva gjør denne og hvordan låser jeg? Har lest litt på forumet her og, søkt litt rundt, men finner ikke helt klare svar på alt. Litt rotete med mange forskjellige meninger. Håper jeg kan få klarhet i hodet mitt med noen svar her! EDIT: Leif Endret 19. februar 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Sink Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Kan jeg egentlig klokke? Har hørt at CPU'en er låst, men hva vil det si? CPUen er låst, det vil si at du ikke kan klokke med MP. Da må du klokke htt. Hvilket program trenger jeg for å klokke? BIOS, trykk delete i post (startup), eller clockgen Hva må gjøres under klokkingen? Hørt noe om minne som må klokkes synkront eller? Med ditt minne kan du nok ikke kjøre "1:1" på veldig høye hastigheter, prøv 5:6 elns. Finnes det et bra program som jeg kan sjekke om systemet er stabilt mellom hver "klokk"? Evt hva heter det? Prime95, google it! Hørt om "AGP / PCI Lock", hva gjør denne og hvordan låser jeg? Se om du finner AGP "etellerannet" og still den på 66, og pci på 33. Hvis noen andre han noe å legge til... kom med det. kanskje noen feil her og der sorry, er trøtt Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Kan jeg egentlig klokke? Har hørt at CPU'en er låst, men hva vil det si? CPUen er låst, det vil si at du ikke kan klokke med MP. Da må du klokke htt. Klokke htt vil si? Har bare hørt at det betyr "hyper threading technology" eller noe i den duren jeg, og at ht er for intel og htt er for AMD. Går det ikke ann å låse opp CPU'en? Hvilket program trenger jeg for å klokke? BIOS, trykk delete i post (startup), eller clockgen Har tittet mye rundt i BIOS og kan ikke si at jeg finner noe sted å klokke noe. På advanced elns og CPU er det bare valg om C'NQ skal være på / av. Hva må gjøres under klokkingen? Hørt noe om minne som må klokkes synkront eller? Med ditt minne kan du nok ikke kjøre "1:1" på veldig høye hastigheter, prøv 5:6 elns. Hvordan klokker jeg egentlig minne? Finner ikke noe i BIOS. Hørt om CPU-Z elns, hva er det? Hørt om "AGP / PCI Lock", hva gjør denne og hvordan låser jeg?Se om du finner AGP "etellerannet" og still den på 66, og pci på 33. Ok, dette gjøres i BIOS vil jeg tippe, skal se om jeg finner noe. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Minnet blir klokket sammen med htt. For å finne htt kan du sjekke i manualen! Lenke til kommentar
olaman Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Se etter "Jumper free configuration" i bios, der kan iaff jeg stille på fsb Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Bare gå inn på jumper free config en plass i BIOS, så kan du overklokke CPU'n enten manuelt, eller automatisk(5 eller 10%), kjører selv stabilt med 10% overklokking(200mhz) Husker dessverre ikke akurat hvor jumper free config ligger... Mulig under Advanced settings eller noe sånt... Endret 22. februar 2005 av klomp1 Lenke til kommentar
Heimen Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 For å finne overklokkingsgreiene i bios må du først aktivere C&Q. Da kommer det opp ekstra menyvalg under Jumperfree Settings Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 jeg vil annbefale deg å ikke klokke det minnet, er ikke serlig overklokkingsvennlig. "Belive me" jeg har samme ram, fikk ikke klokket langt før pcen begynte å henge seg opp... Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) jeg vil annbefale deg å ikke klokke det minnet, er ikke serlig overklokkingsvennlig."Belive me" jeg har samme ram, fikk ikke klokket langt før pcen begynte å henge seg opp... har samme ram, PC ville ikke lengre 2160 mhz( har amd 64300+) Pc ville ikke starte etterpå Endret 16. mai 2005 av hproslan Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Hmm, har tittet litt igjen, begynner snart å bli auktuelt med litt klokking. Har funnet ut at jeg kan stille "DDR Mhz" eller noe i den duren. Men kunne kun velge mellom "200, 266, 300 og 400" eller noe i den duren, er ikke det litt sotre hopp? Ellers var det mye "Cas Latency" osv. Ser folk skirver: "2.5-3-4-5" f.eks, uten at jeg vet hva det betyr. 2.5 er CS har jeg skjønt. Alt dette kunne jeg stille i BIOS'en. Et sted det står en forklaring på alt dette "2.5-3-4-4" greiene på RAM'n? CPU Kan jeg stille FSB på, så da vet jeg også hvordan jeg gjør det. Hørt at om systemet bli ustabilt kan man øke Vcore, hvordan gjør man det? Fant ikke noen instilling for det. Man kan også øke CS på RAM'en for å få høyere klokk har jeg hørt. Men er det ikke best med lav CS? Har funnet AGP Clock elns, den står på 66 fra før av og det er rett såvidt jeg har fått med meg. Har dog ikke funnet det samme for PCI, gjør det noe? Har lest nybegynnerguiden på overklokking.no. Skjønner det som står der iallefall. Ja jeg spør mye, håper du kan svare på noe av det. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Har klokka FSB'n fra 200 til 222 nå. CPU'n er på 2219Mhz. Alt virker som om det er stabilt og fint. Kjørt Prime95 Torture test i litt over en time og stoppa den nå, no errors og no warnings. Har ikke gjort annet enn å sette opp FSB'n, ikke gjort noe med RAM'en elns. Bør jeg øke RAM'en i takt med FSB? Så om jeg får FSB litt høyere kan jeg begynne å øke RAM Hz, eller er det ikke noe vits? Til slutt: Bør Prime95 egentlig kjøre mye lenger enn det jeg har gjort for å få utelukket alle feil? EDIT: Joysticken min føler for å ikke skru seg på nå, etter klokken. Altså, må reconnecte USB-porten bak for at led'sa skal begynnte å lyse. Gjerne flere ganger og. Har det noe med klokken å gjøre? Ville ikke tro det men. Endret 15. august 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå