Gå til innhold

Voltmodde nedover

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dette er mye værre enn voltmod for høyere spenning. Det gjøres jo ved å lodde inn resistorer mellom spesielle bein på spenningsregulatoren. Altså øker man motstanden mellom de aktuelle benene, øker tydeligvis ut spenningen. Av dette kan man tro at man må MINKE motstanden mellom benene, før å oppnå lavere spenning ut! Er dette tilfellet, SLITER du ;)

Lenke til kommentar

Har ikke voltmodda sjøl men det høres ut som om du skal lodde denne motstanden i paralell, hvis du lodder en motstand i paralell med en annen motstand(en krets kan regnes som motstand), blir den totale motstanden mindre uansett hvor stor motstanden er, løsningen er å lodde den i serie, men da må den ikke være særlig stor(motstanden).

Lenke til kommentar

hmm, mange svar men jeg er nok like langt. som en sier vis jeg kobler en motstan i parralell blir ikke motstanden høyere uansett hvor stor den er. Har ikke lyst og kødde me di SMD mostandene.

Men jeg hørte noen snakka om man kunne teine over L7 (Trur det var L7) bronene på prosessoren for og endre spenningen. Noen som hvet noe om dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 00:44, tt22 skrev:

:D
Når du lodder på en motstand for å få høyere spenning, har denne mindre ohm enn det som opprinnelig var. Lodder du på enn motstand med mer ohm går volt ned.

Måte på til bråkjekk fyr O_o For alt jeg kunne vite, trengte det ikke være særlig motstand mellom benene på spenningsregulatoren fra før. Jeg tenkte litt kjappt, og "fant" ut at høy motstand mellom to spesielle ben, ga høyere spenning ut. For vi vet KUNNE dette vært saken. Hvorfor det blir høyere spenning ut med høyere motstand mellom to bein, trenger du ikke spørre om. For det ikke sikkert den forbanna spenningsregulatoren er så simpel at du ikke trenger å tenke lengre enn din egen nese! ;P

-Dermed tenkte jeg at jo lavere motstand det var mellom benene, jo lavere spenning ut ville det bli. Og da skulle man slitt. Hvis dette var tilfellet. For aner du i det hele tatt hvordan komponenten ser ut?! Av det du skriver virker det som du TROR det sitter påloddede motstander her og der på spenningsregulatoren :/ Men neida, her kan det være snakk om motstand inni den helvet** IC-brikka. Så, hvordan har du tenkt til å "lodde på en motstand som har mindre ohm enn det det opprinnelig var"..

For meg virker det som du snakker basic OHM's Lov. Øhh, høyere motstand, øhh mindre volt. Trokke du tenkte at det ville blitt snakk om parallellkobling av motstander i dette tilfellet ;) Men, KANSKJE jeg tar feil?? De fleste som har peil ville vel ikke "blandet" motstand og volt, men sagt motstand og spenning. Eller ohm og volt. Nå er jeg fae* meg pirkete, men du irriterte meg!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 17:53, Bøgge Bakken skrev:

Motstandene sitter ikke inni IC. motstandene sitter utenfor. De bruker SMD motstander

Mente ikke det var motstander inni IC'en. Mente det godt kunne være en ment (les viss) motstand der. Er ikke så blokka at jeg tror det sitter folk og lodder inn små motstander i IC'er, selvom det kanskje virket slik! ;p Men var irritert. Ferdig med Grunnkurs Elektro (TAF) og fikk 6'er på Elektronikk tentamen & eksamen :roll: Okei, så det sitter SMD (Surface Mounted Device) motstander ved IC'en et sted. Det forklarer litt. Da er sikkert de SMD resistorene koblet mellom de samme beinene man lodder på motstand -så blir det parallell.. Men det hadde du allerede klart for deg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...