Gå til innhold

Diverse spm om Ubuntu; Konvertering fra Win.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjører ikke jeg ubuntu på laptopen min, men jeg kjører det på en stasjonær pc, og der er det 2.6.8.1 som er kjerneversjonen. På min laptop kjører jeg bare en vanilla kjerne, og fikk ikke støtte for dothan prosessoren min før i 2.6.9. Om ikke ubuntu har backporta noe av støtta fra nyere kjerner så er muligheten der for at prosessoren kommer til å kjøre på full hastighet hele tiden. Det er litt upraktisk. Men det kommer ann på hva slags utgave av Pentium M som er i maskinen.

Når det gjelder strømstyring, så er det ihvertfall fortsatt problemer med (vanilla) 2.6.10 på 1557GLS. Jeg får ikke satt maskinen i hvilemodus (sleep to mem) enda. Håper det blir fiksa snart. Jeg har ikke prøvd APM da, kun ACPI.

Lenke til kommentar

kom kanskje ikke helt klart frem, men du bør IKKE ha ntfs på mediapartisjonen din. fat32 gjør akkurat samme jobben, og da kan du tygt skrive til den i linux.

ang å se diskene i windows, legg inn slikt i /etc/fstab

#win disk

/dev/hda1 /mnt/windows vfat uid=1000,gid=1000,umask=000,noexec,nosuid 0 0

men det står i ubuntuguide ja, så kos deg med den.

hos meg funket speedstepping OotB. så jeg sier bare aaaah! =)

sleep 2 mem skal komme i hoary. og ang modprobe kan du jo prøve med sudo forran.

edit: hehe. vi snakker i munnen på hverandre

Endret av ways
Lenke til kommentar
kom kanskje ikke helt klart frem, men du bør IKKE ha ntfs på mediapartisjonen din. fat32 gjør akkurat samme jobben, og da kan du tygt skrive til den i linux.

Joda, det kom klart nok fram det. Med de partisjonene med NTFS er de eg hadde fra før. Svidt eg vet kan man ikke konvertere fra ett filformat til ett annet uten å miste data, så foreløpig blir det med NTFS, helt til eg er hundre prosent sikker på at det er Linux som skal brukes :D

Lenke til kommentar

ATI (fglrx) Graphics Card

Note: requires linux-restricted modules >= 2.6.8.1.1-1

Note: Currently, ATI Drivers for AMD64 are only available in Hoary

1. sudo apt-get install linux-686 if you haven't already.

or -k7 or -686-smp or -386... whatever matches your kernel.

Angående installasjon av ATI-driverne, hvordan finner jeg ut hvilken kernel jeg har?

Lenke til kommentar

ATI (fglrx) Graphics Card

Note: requires linux-restricted modules >= 2.6.8.1.1-1

Note: Currently, ATI Drivers for AMD64 are only available in Hoary

1. sudo apt-get install linux-686 if you haven't already.

or -k7 or -686-smp or -386... whatever matches your kernel.

Angående installasjon av ATI-driverne, hvordan finner jeg ut hvilken kernel jeg har?

Kjør "uname -r" for å få vite navnet på kjernen.

Kjør "uname -m" for å få vite arkitekturen "i686 etc".

Kjør "uname -a" for å få vite alt.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Har nettopp lastet ned Debian-pakken av Skype:

http://www.skype.com/products/skype/linux/

har nå skønt at det å installere ting på linux er en komplisert affære, noen som kan gi meg en walktrough? Er det ikke mulig å bruke Synaptic?

edit: er klar over at det står i ubuntuguiden, men hva om det er ett program som ikke står der?

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Bruk Synaptic hvis du kan, hvis pakken ikke er tilgjengelig i Synaptic laster du ned pakken og installerer med "sudo dpkg --install pakke.deb".

edit: er klar over at det står i ubuntuguiden, men hva om det er ett program som ikke står der?

Det som står i Ubuntuguiden er bare eksempler. Det er over tusen programmer tilgjengelig med apt-get og synaptic.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Har holdt på litt med ubuntu, og er relativt fornøyd. Er en del å sette seg inn i, spesielt ved installasjon av programvare. Har vel egentlig bare to problemer som irriterer meg skikkelig:

-Speedstep fungerer framdeles ikke, noe som gjør ubuntu nærmest ubrukelig.

-Volumet i ubuntu er alt for lavt

Klarer vi å løse disse problemene blir det mindre masing fra min side framover :thumbup:

Lenke til kommentar
Har holdt på litt med ubuntu, og er relativt fornøyd. Er en del å sette seg inn i, spesielt ved installasjon av programvare. Har vel egentlig bare to problemer som irriterer meg skikkelig:

-Speedstep fungerer framdeles ikke, noe som gjør ubuntu nærmest ubrukelig.

-Volumet i ubuntu er alt for lavt

Klarer vi å løse disse problemene blir det mindre masing fra min side framover :thumbup:

1. Tror Ubuntu Hoary (den har nyere kjerne med mer bygget inn) støtter SpeedStep. Merk at Hoary er under utvikling, så den er litt buggy.

2. Kjør "alsamixer" fra en konsoll og skru opp PCM- og Master-volumene.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Har akkurat installert Ubuntu (Warty) på Acer-laptopen min, der fungerte Speedstep som en drøm out-of-the-box (og Intel WiFi-kortet.)

Prøvde også å installere cpufreqd for å teste det i forhold til ACPI som var i Ubuntu, men cpufreqd hadde bare to "steps", mot fire i Ubuntu.

Problemet er at den fortsatt spiser batteri særdeles grådig....

Lenke til kommentar
Har akkurat installert Ubuntu (Warty) på Acer-laptopen min, der fungerte Speedstep som en drøm out-of-the-box (og Intel WiFi-kortet.)

Prøvde også å installere cpufreqd for å teste det i forhold til ACPI som var i Ubuntu, men cpufreqd hadde bare to "steps", mot fire i Ubuntu.

Problemet er at den fortsatt spiser batteri særdeles grådig....

Hvis jeg ikke tar feil har du sikkert en tidligere versjon av Pentium M-prossesor (banais?). Den nyeste versjonen av Pentium M, Dothan, er det ikke støtte for i Warty, men i Hoary er det.

Har endelig fått tingene slik som det skal være. Speedstep funker, fordi jeg oppdaterte kjernen til 2.6.10, og lyden er slik som den skal være takket være tipset fra Gimper.

opprettet en tråd på ubuntuforumet angående speedstep, hvis noen har problemer med det:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=16281&page=1&pp=10

Da blir det nok permanent Ubunutu på meg, XP må vekk :D

Bare sjekke at ET funker først ;)

edit: ja, man går fra ett problem til ett annet. Nå fungerer ikke driverne til grafikkkortet lengre. Har 5FPS på en screensaver?!

brukte disse driverne før eg oppdaterte kjernen...

http://www.ubuntulinux.org/wiki/BinaryDriverHowto

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...