femfulle Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 korleis gjekk det? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Nå kjører ikke jeg ubuntu på laptopen min, men jeg kjører det på en stasjonær pc, og der er det 2.6.8.1 som er kjerneversjonen. På min laptop kjører jeg bare en vanilla kjerne, og fikk ikke støtte for dothan prosessoren min før i 2.6.9. Om ikke ubuntu har backporta noe av støtta fra nyere kjerner så er muligheten der for at prosessoren kommer til å kjøre på full hastighet hele tiden. Det er litt upraktisk. Men det kommer ann på hva slags utgave av Pentium M som er i maskinen. Når det gjelder strømstyring, så er det ihvertfall fortsatt problemer med (vanilla) 2.6.10 på 1557GLS. Jeg får ikke satt maskinen i hvilemodus (sleep to mem) enda. Håper det blir fiksa snart. Jeg har ikke prøvd APM da, kun ACPI. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hvis du vil ha speedstep etc. støtte kan du prøve Ubuntu Hoary, som er i utvikling men likevell ganske stabil. Den inkluderer 2.6.10-kjernen. Lenke til kommentar
ways Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) kom kanskje ikke helt klart frem, men du bør IKKE ha ntfs på mediapartisjonen din. fat32 gjør akkurat samme jobben, og da kan du tygt skrive til den i linux. ang å se diskene i windows, legg inn slikt i /etc/fstab #win disk /dev/hda1 /mnt/windows vfat uid=1000,gid=1000,umask=000,noexec,nosuid 0 0 men det står i ubuntuguide ja, så kos deg med den. hos meg funket speedstepping OotB. så jeg sier bare aaaah! =) sleep 2 mem skal komme i hoary. og ang modprobe kan du jo prøve med sudo forran. edit: hehe. vi snakker i munnen på hverandre Endret 20. februar 2005 av ways Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 prøv modprobe apm morten@morten:~ $ modprobe apm FATAL: Error inserting apm (/lib/modules/2.6.8.1-3-386/kernel/arch/i386/kernel/apm.ko): Operation not permitted ] Antar det ikke funket.... Litt skuff dette, er jo fullstendig avhengig av at CPU'en kan klokke seg opp og ned.... Har forresten løst NTFS-problemet, takk til Leoric for den Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Du må være root for å kjøre modprobe Kjør "sudo -s" for å bli root. Endret 20. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 kom kanskje ikke helt klart frem, men du bør IKKE ha ntfs på mediapartisjonen din. fat32 gjør akkurat samme jobben, og da kan du tygt skrive til den i linux. Joda, det kom klart nok fram det. Med de partisjonene med NTFS er de eg hadde fra før. Svidt eg vet kan man ikke konvertere fra ett filformat til ett annet uten å miste data, så foreløpig blir det med NTFS, helt til eg er hundre prosent sikker på at det er Linux som skal brukes Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Du må være root for å kjøre modprobe Kjør "sudo -s" for å bli root. Dumme meg Men samme resultat uansett: morten@morten:~ $ sudo modprobe apm Password: FATAL: Error inserting apm (/lib/modules/2.6.8.1-3-386/kernel/arch/i386/kernel/apm.ko): No such device Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 ATI (fglrx) Graphics Card Note: requires linux-restricted modules >= 2.6.8.1.1-1 Note: Currently, ATI Drivers for AMD64 are only available in Hoary 1. sudo apt-get install linux-686 if you haven't already. or -k7 or -686-smp or -386... whatever matches your kernel. Angående installasjon av ATI-driverne, hvordan finner jeg ut hvilken kernel jeg har? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) ATI (fglrx) Graphics Card Note: requires linux-restricted modules >= 2.6.8.1.1-1 Note: Currently, ATI Drivers for AMD64 are only available in Hoary 1. sudo apt-get install linux-686 if you haven't already. or -k7 or -686-smp or -386... whatever matches your kernel. Angående installasjon av ATI-driverne, hvordan finner jeg ut hvilken kernel jeg har? Kjør "uname -r" for å få vite navnet på kjernen. Kjør "uname -m" for å få vite arkitekturen "i686 etc". Kjør "uname -a" for å få vite alt. Endret 20. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) uname -a vil fortelle deg hvilken kjerneversjon du har. EDIT: Treg gitt. Endret 20. februar 2005 av Teh Hoboman Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Takker.... Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Har nettopp lastet ned Debian-pakken av Skype: http://www.skype.com/products/skype/linux/ har nå skønt at det å installere ting på linux er en komplisert affære, noen som kan gi meg en walktrough? Er det ikke mulig å bruke Synaptic? edit: er klar over at det står i ubuntuguiden, men hva om det er ett program som ikke står der? Endret 20. februar 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Bruk Synaptic hvis du kan, hvis pakken ikke er tilgjengelig i Synaptic laster du ned pakken og installerer med "sudo dpkg --install pakke.deb". edit: er klar over at det står i ubuntuguiden, men hva om det er ett program som ikke står der? Det som står i Ubuntuguiden er bare eksempler. Det er over tusen programmer tilgjengelig med apt-get og synaptic. Endret 20. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Har holdt på litt med ubuntu, og er relativt fornøyd. Er en del å sette seg inn i, spesielt ved installasjon av programvare. Har vel egentlig bare to problemer som irriterer meg skikkelig: -Speedstep fungerer framdeles ikke, noe som gjør ubuntu nærmest ubrukelig. -Volumet i ubuntu er alt for lavt Klarer vi å løse disse problemene blir det mindre masing fra min side framover Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 du kan instalere debianpakken med dpkg - i <pakkenavn>, men skype krever vanligvis QT, men det finnes en statisk bygd pakke du kan bruke står om det her: http://www.ubuntuguide.org/#skype Ellers er det veldig enkelt å instalere ting med synaptic, enklere en windows, for du slipper jo til og med å finne og laste ned programmet selv. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Har holdt på litt med ubuntu, og er relativt fornøyd. Er en del å sette seg inn i, spesielt ved installasjon av programvare. Har vel egentlig bare to problemer som irriterer meg skikkelig:-Speedstep fungerer framdeles ikke, noe som gjør ubuntu nærmest ubrukelig. -Volumet i ubuntu er alt for lavt Klarer vi å løse disse problemene blir det mindre masing fra min side framover 1. Tror Ubuntu Hoary (den har nyere kjerne med mer bygget inn) støtter SpeedStep. Merk at Hoary er under utvikling, så den er litt buggy. 2. Kjør "alsamixer" fra en konsoll og skru opp PCM- og Master-volumene. Endret 20. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
OmBot Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Har akkurat installert Ubuntu (Warty) på Acer-laptopen min, der fungerte Speedstep som en drøm out-of-the-box (og Intel WiFi-kortet.) Prøvde også å installere cpufreqd for å teste det i forhold til ACPI som var i Ubuntu, men cpufreqd hadde bare to "steps", mot fire i Ubuntu. Problemet er at den fortsatt spiser batteri særdeles grådig.... Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Har akkurat installert Ubuntu (Warty) på Acer-laptopen min, der fungerte Speedstep som en drøm out-of-the-box (og Intel WiFi-kortet.)Prøvde også å installere cpufreqd for å teste det i forhold til ACPI som var i Ubuntu, men cpufreqd hadde bare to "steps", mot fire i Ubuntu. Problemet er at den fortsatt spiser batteri særdeles grådig.... Hvis jeg ikke tar feil har du sikkert en tidligere versjon av Pentium M-prossesor (banais?). Den nyeste versjonen av Pentium M, Dothan, er det ikke støtte for i Warty, men i Hoary er det. Har endelig fått tingene slik som det skal være. Speedstep funker, fordi jeg oppdaterte kjernen til 2.6.10, og lyden er slik som den skal være takket være tipset fra Gimper. opprettet en tråd på ubuntuforumet angående speedstep, hvis noen har problemer med det: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=16281&page=1&pp=10 Da blir det nok permanent Ubunutu på meg, XP må vekk Bare sjekke at ET funker først edit: ja, man går fra ett problem til ett annet. Nå fungerer ikke driverne til grafikkkortet lengre. Har 5FPS på en screensaver?! brukte disse driverne før eg oppdaterte kjernen... http://www.ubuntulinux.org/wiki/BinaryDriverHowto Endret 21. februar 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå