Gå til innhold

Diverse spm om Ubuntu; Konvertering fra Win.

Anbefalte innlegg

Sitter nå å kjører Ubuntu fra en live-cd, og må si meg mektig imponert :D

Vurderer å skifte over til Ubuntu permanent, mens eg har en xp-installasjon bergnet kun for spill. Fungerer dette?

Uansett, for å slippe å bytte alt for ofte mellom xp og linux er det en del programmer jeg trenger å ha. Derfor lurer jeg på om disse programmene enten finnes i linux-versjon, eller om det finnes freeware-programmer som gjør samme nytten.

I tillegg opplevde jeg ett par småproblemer med live-cden:

-Kan ikke endre oppløsningen uten at det ser "fucket" ut

-CPU'en (P Mobile) kjører på full guffe hele tiden (speedstep funker ikke)

-den klarer ikke å spille av noen som helst form for media (mp3, avi)

Er dette problemer som forsvinner hvis jeg legger Linux inn på HD?

Programmene:

Bitcoment

Adobe PS

DC++

Daemon tools

Nero

Speedswitch

En ting til, fungerer disse specsene med Linux?

1557 ASL

-Pm 1.7GHz

-768mb ram

- radeon 9600 mobile

-intel wireless 802.11 b/g

-DVD-brenner

på forhånd takk :thumbup:

edit: endret tittel, har en mistanke om at eg trenger mye hjelp framover :p

Emnetittel redigert. "Ubuntu/Linux hjelp" er dårlig bruk av emnefeltet. Vennligst ta en titt

på hva nettiketten sier om dette, og prøv å lage en mer beskrivende emnetittel neste gang. Om den nye emnetittelen ikke er passende for deg, endre den til noe mer passende og beskrivende. PoleCat.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjølvsagt ikkje køyre program som er laga for Windows i GNU/Linux, men det finst massevis av programvare som gjer akkurat same jobben.

Så vidt eg veit må ein legge ein pakke eller to for å få i orden all multimedia...

Kvifor ikkje berre legge inn Ubuntu og prøve? Lag til upartisjonert plass på harddisken, og installer Ubuntu. Du kan fint velge om du vil starte Windows eller Ubuntu når maskina startar.

Lenke til kommentar
Du kan sjølvsagt ikkje køyre program som er laga for Windows i GNU/Linux, men det finst massevis av programvare som gjer akkurat same jobben.

Så vidt eg veit må ein legge ein pakke eller to for å få i orden all multimedia...

Kvifor ikkje berre legge inn Ubuntu og prøve? Lag til upartisjonert plass på harddisken, og installer Ubuntu. Du kan fint velge om du vil starte Windows eller Ubuntu når maskina startar.

Vet det, men ville forhøre meg litt først.

Lenke til kommentar
Sitter nå å kjører Ubuntu fra en live-cd, og må si meg mektig imponert :D

Vurderer å skifte over til Ubuntu permanent, mens eg har en xp-installasjon bergnet kun for spill. Fungerer dette?

-Kan ikke endre oppløsningen uten at det ser "fucket" ut

Dette løser seg med å installere driverne til skjermkortet ditt med apt-get.

-CPU'en (P Mobile) kjører på full guffe hele tiden (speedstep funker ikke)

Tror den skal fungere hvis du aktiverer APM.

-den klarer ikke å spille av noen som helst form for media (mp3, avi)

Grunnen til dette er at amerikanske lisensregler ikke tillater noen å ha med slik støtte hvis de ikke betaler for det. Det løses lett hvis du installerer noen få pakker med apt-get.

Programmene:

Bitcoment

Adobe PS

DC++

Daemon tools

Nero

Speedswitch

Bitcoment: Mange erstattere, Azearus etc.

Adobe PS: Gimp, vanskelig å sette seg inn i, men når du gjør det kommer du til å elske den. :D

DC++: DC++ for Linux, Valknut

Daemon Tools: Kommandolinjeverktøy, sikkert flere

Nero: GnomeBaker

Speedswitch: ?

En ting til, fungerer disse specsene med Linux?

1557 ASL

-Pm 1.7GHz

-768mb ram

- radeon 9600 mobile

-intel wireless 802.11 b/g

-DVD-brenner

De fungerer helt fint.

Lykke til! :)

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Takk for svar. Er jo helt ny i linux-verdene, noen som kan forklare meg ka apt-get og "pakker" er fornoe?

Noen gode ubuntu-guider på nettet?

"Pakker" er det samme som innstallasjonsprogrammer i Windows. I Ubuntu installerer du en pakke ved å gå inn i en konsoll og skrive "dpkg --install navn-på-pakke.deb". apt-get er et verktøy som laster ned og installerer programmer/pakker fra (i dette tilfellet) Ubuntus sentrale server, og løser alle avhengigheter.

En god Ubuntu guide finnes her.

Lenke til kommentar

Pakker er vel noe av det lureste som finnes :) . apt-er et system for å holde orden på pakken. eksempel:

apt-get install gimp

instalerer gimp pluss alle andre pakker(programmer) du trenger for at det skal fungere.

Men det mest geniale er:

apt-get dist-upgrade

som automatisk oppdaterer ALT du har av pakker til siste versjon.

Lenke til kommentar

Okey, da har eg begynt med innstallasjonen, og første propblemet er allerede møtt :(

Setter innstall-cd'en til ubuntu i cd-rom'en. Starter opp maskinen. Får opp en ubuntu-screen med følgende tekst:

"Press F1 for help, Enter to boot:"

Trykker enter, den ramser opp en lang liste i ms-dos stil, så blir skjermen svart og det skjer ikke så mye mer. Hva er galt?

Lenke til kommentar
Setter innstall-cd'en til ubuntu i cd-rom'en. Starter opp maskinen. Får opp en ubuntu-screen med følgende tekst:

"Press F1 for help, Enter to boot:"

Trykker enter, den ramser opp en lang liste i ms-dos stil, så blir skjermen svart og det skjer ikke så mye mer. Hva er galt?

Den 1557ASL saken du nevnte, har den skjerm som støtter 1400x1050 som 1557gls? På min 1557gls så fikk jeg også en svart skjerm. Når boot menyen dukka opp så skrev jeg:

linux vga=0x342

og trykka enter. Da fikk jeg en framebuffer på 1400x1050 istedenfor en svart skjerm.

Lenke til kommentar

før du starter installasjonen, vær veldig sikker på at du vet hva en partisjon er, og hvordan du oppretter en ny partisjon til linux uten å rote til windows.

jeg har kjørt ubuntu på min g556 siden desember nå, og er meget fornøyd med distro'en. legg litt arbeid i dette, så går det veldig bra.

mitt oppsett er

hda1 10 eller 20 GB til windows (husker ikke helt). installer windows først

hda2 ca 50 GB til ubuntu og media

hda3 1 GB swap (dette var alt for mye. brukes aldri. had 512 MB ram. lag en på 512 om du har samme.

om du kommer til å bruke windows mer enn linux en stund til, la media ligge på windowspartisjonen. bruker du fat32 på den, er den lett tilgjengelig fra linux.

Lenke til kommentar

sitter å kjører ubuntu nå :D

Installasjonen gikk smertefritt, etter tipset fra Blurpy.

Slik satt jeg opp partisjonene:

hda1 20gb til windows (ntfs)

hda2 26gb til media (ntfs)

hda3 9gb til ubuntu (ex3?)

hda4 1gb til swap

Men finner ikke windows-diskene fra ubuntu. Trodde ubuntu kunne lese NTFS, men ikke skrive, stemmer ikke det?

Noen tips?

edit:sitter nå i xp bare for å bevise at eg ikke ar gått i noobie-fellen ved å slette alle partisjonene :p

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Speedstep skal funke out-of-the-box med Ubuntu. Skal ikke være behov for noe ekstra pakker.

Ellers vil jeg si at man finner det meste man lurer på her:

http://ubuntuguide.org/

http://www.ubuntuforums.org/

http://www.ubuntulinux.org/wiki/FrontPage

NTFS problemet ditt er beskrevet i ubuntuguide og hvordan du får 3D akselrasjon på ATI kort finner du her: http://www.ubuntulinux.org/wiki/BinaryDriverHowto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...