Gå til innhold

er ikke feit, men har litt "vomm"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor da uttrykket "ølmage"?

Ølmagen er en myte.

jepp, ølmage er vanligvis folk som sitter i sofaen hele dagen.

grunnen til at det kalles ølmage er nok fordi de vanligvis drikker øl hele dagen.

de eter nok også en del snaks og greier, så jeg ville ikke skylde alt på øllet :)

Nuvel. Rolig med avskrivingene her, folkens.

Det på det rene at øl er en svært sammensatt drikke - øl inneholder et utall aromatiske forbindelser, som ofte blir satt i forbindelse med hormonnivåer. Det er derfor ikke utenkelig at "ølmager" rett og slett kommer av endret kroppsfasong som følge av hormonelle forandringinger. Såklart teller kaloriene, også, da, men likevel. :)

Lenke til kommentar

helt enig! Dummeste jeg har hørt.

Men en ting som indretts utøvere passer litt på er å ikke spise for mye karbohydrater sent på kvelden, men dette er ikke noe å tenke på for vanlige folk da. Bare nevnte det pga. kveldsmat/på-kvelden-mat var ett tema her nå...

Lenke til kommentar

For å nevne det:

1 øl (0.33) inneholder, merk mitt ord: ca. like mye kalorier som 1 rusbrus. 1 rusbrus (0.25) inneholder ca. like mye kalorier som 1/2 liter brus.

Tenk deg da at du drikker 8-10 pils på en kveld (0.33), eller en 5-6 halvlitere... da er du plutselig oppe i samme kalorimengden som i 6 liter brus... på 1 kveld/natt...

Å spise mindre og trene mer funker bare en liten stund, men ikke i lengden. Man får fort ned en 3-5 kilo, men så er det fullstendig stopp, og man blir gjerne veldig sliten og slapp om dagen... Fordi når du spiser mindre begynner kroppen å forbrenne på det som er overflødig, men etter en stund finner den ut at "heisann, nå kommer det ikke mer energi til meg, nå må jeg spare" og da vil kroppen slutte å forbrenne like mye som før. Noe som resulterer i at du blir veldig sulten, slapp og dårlig konsentrasjon.

Kutte ut søtsaker (og annet med sukker) er den beste måten å gå ned på IMO (og av egen erfaring). Veldig feit mat er heller ikke bra, men fett er fortsatt noe kroppen trenger... Trening/Aktivitet er også viktig. (og det hjelper ikke med treningsstudio x antall ganger i uka, hvis man bare trener styrke... det øker muskelmassen, og muskler veier enda mer enn fett...)

Lenke til kommentar
Det på det rene at øl er en svært sammensatt drikke - øl inneholder et utall aromatiske forbindelser, som ofte blir satt i forbindelse med hormonnivåer. Det er derfor ikke utenkelig at "ølmager" rett og slett kommer av endret kroppsfasong som følge av hormonelle forandringinger. Såklart teller kaloriene, også, da, men likevel.

Men sprit går helt fint ikke sant?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
man skal ikke spise noe etter kl 19.00!

hvorfor? fordi om kvelden forbrenner ikke maten så fort.

bare av og slutte med det kan du miste en del fett  ;)

6638371[/snapback]

Hum, hvor har du dette fra? Min erfaring er det stikk motsatte, at dersom jeg spiser kveldsmat (normalt noe brødfor med mye lette karbohydrater i 10 tiden) så er jeg mye mer sulten\tom i magen om morgenen enn dersom jeg ikke spiser etter middag.

Kan være at dette går mer på fordøying enn forbrenning egentlig, men det er nå min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...