Gå til innhold

Akseptabel tid for tilbakebetaling av retur?


Anbefalte innlegg

Sendte tilbake en skjerm med pixelfeil ece for ca to uker siden. Dette var avklart og godkjent med returansvarlig, han sendte meg en returbekreftelse som jeg printet ut og la ved pakken. Vidre bekreftet han tilbakebetaling av trekket og mine portoutgifter. Senere har jeg ringt og fått "bekreftet" at han skulle se på saken, han tok mitt tlf.nr. og skulle ringe tilbake - noe som naturligvis ikke har skjedd.

Jeg hadde naturligvis tenkt å bruke pengene ellers i livet, og siden jeg er student føkker det økonomien min ganske kraftig for tiden.

Så det jeg lurer på er:

 

1.Hvor lang tid er det akseptabelt at en webshop bruker på en slik tilbakeføring av penger?

2.Hva er anbefalte steg for å få de til å skjerpe seg? Forbrukerombudet? Politiet?

3.Er det noen som sitter inne med førstehåndskjennskap til hvilke lover o.l. jeg kan henvise til, da for å få de tid å sette opp tempo?

 

Forbannet nå :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du er blitt lovet pengene tilbake så skal/burde du få dem utbetalt så fort de har produktet hos seg.

Men om de må undersøke produktet, så tar det jo lengre tid. Og det er ikke sikkert du har krav på pengene tilbake. Kanskje du må nøye deg med ett nytt produkt.

Lenke til kommentar
Og det er ikke sikkert du har krav på pengene tilbake. Kanskje du må nøye deg med ett nytt produkt.

Har vel krav på det så lenge de døde pixlene jeg beskrev er tilstede. Merk: Kundeansvarlig sendte returbekreftelse; godkjente retur på bakgrunn av min beskrivelse. Hvordan skal jeg da kunne måtte nøye meg med et nytt produkt? I så tilfelle ender jeg opp med to skjermer, noe jeg ikke vil eller har råd til.

 

For å være føre var, det er vel en smal sak å hevde bruk av angrerett da jeg har returnert den innen 15 dager etter kjøp - selv om den tid nå har gått (uten at jeg har hevdet angrerett) i og med at jeg ikke har hørt noe fra de?

 

Edit: Leif

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
Og det er ikke sikkert du har krav på pengene tilbake. Kanskje du må nøye deg med ett nytt produkt.

Har vel krav på det så lenge de døde pixlene jeg beskrev er tilstede. Merk: Kundeansvarlig sendte returbekreftelse; godkjente retur på bakgrunn av min beskrivelse. Hvordan skal jeg da kunne måtte nøye meg med et nytt produkt? I så tilfelle ender jeg opp med to skjermer, noe jeg ikke vil eller har råd til.

 

For å være føre var, det er vel en smal sak å hevde bruk av angrerett da jeg har returnert den innen 15 dager etter kjøp - selv om den tid nå har gått (uten at jeg har hevdet angrerett) i og med at jeg ikke har hørt noe fra de?

Du kan ikke kreve angrerett på et defekt produkt.

Du kan ikke kreve angrerett sjøl om du har levert produktet til dem innen 14 dager etter at du mottok det.

Normal retursituasjon er nytt produkt. Heving av kjøp (få tilbake pengene) skjer kun hvis produktet er forsøkt reparert 3 ganger uten hell.

Hvis du hadde brukt angreretten har du krav på pengene tilbake innen 14 dager hvis jeg ikke husker feil. Akkurat reglene rundt angreretten har vært oppe ca. 1.534.234 ganger tidligere så et søk vil gi deg svaret på det.

Lenke til kommentar

pixelfeil er da ikke noen grunn for retur heller........

Spørs om du har bæsja litt på leggen her, siden du ikke har krevd angrerett på denne, den er dessverre ute fpr deg, og forhandleren trenger ikke gi deg pengene for produktet, de kan godt finne på å sende deg en ny skjerm, eller samme skjerm tilbake hvis ikke det er nok døde pixler på den

Lenke til kommentar
pixelfeil er da ikke noen grunn for retur heller........

Spørs om du har bæsja litt på leggen her, siden du ikke har krevd angrerett på denne, den er dessverre ute fpr deg, og forhandleren trenger ikke gi deg pengene for produktet, de kan godt finne på å sende deg en ny skjerm, eller samme skjerm tilbake hvis ikke det er nok døde pixler på den

Feil, det kommer helt ann på :

 

*Om produsenten har pixelfri garanti.

*Hvordan pixelene forekommer på skjermen i forhold til specs.

*Har du et tett cluster av pixelfeil så kan man som regel få returnert den.

 

Min mening : Kunden bør få returnert produktet og få et tilsvarende ett.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Du kan ikke kreve angrerett på et defekt produkt.
Da fordi jeg har krav på å hevde retur.

 

Du kan ikke kreve angrerett sjøl om du har levert produktet til dem innen 14 dager etter at du mottok det.
Om de godtok hevdelse av returrett på bakgrunn av feil ved produktet, for eventuellt senere å snu og trekke sitt utsagn om dette tilbake - forutsatt at de finner ut at jeg må godta de døde pixlene likevel, og deretter nekte meg bruk av angrerett fordi tid har utløpt og/eller fordi produktet har en feil jeg må godta, men ikke de? Er det det du mener og hvordan skulle dette kunne stemme - dvs. hvor har du det fra?

 

Normal retursituasjon er nytt produkt. Heving av kjøp (få tilbake pengene) skjer kun hvis produktet er forsøkt reparert 3 ganger uten hell.
Jeg mener det skal være mulig å forstå ut fra mitt første innlegg at retur av produktet og hevelse av kjøp, med tilbakebetaling av penger til meg som konsekvens, var avtalt og godkjent av kundeansvarlig ved shoppen. Jeg vet du skrev "normal retursituasjon," mitt poeng er at det ikke er det, og at det poenget ble gjort i første post. Forøvrig har jeg enda tilgode å se en shop som reparerer pixelfeil.

 

Hvis du hadde brukt angreretten har du krav på pengene tilbake innen 14 dager hvis jeg ikke husker feil.
Men hvis butikken ved et kunstgrep (og mot formodning) har forhindret meg bruk av angreretten - via å late som om de godkjente retus osv - som nevt ovenfor; så må da dette kunne bli forbrukerombudmat?

 

Jeg kjenner en kald, ekkel følelse i magen ved tanke på at de kan komme til å sende meg skjerm plutselig. Og jeg blir svimmel også, når jeg ser på regningsbunken som ligger ved skjermen :(

 

 

Edit: OBS! Kundebehandler har sendt meg en returbekreftelse, og vidre bekreftet over telefon at hevelse av kjøpet var iorden (ja, jeg vet det kan bli vanskelig å bevise, men en muntlig avtale er fremdelses juridisk bindende) og at jeg ville få tilbakebetalt pengene.

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
pixelfeil er da ikke noen grunn for retur heller........

Kommer vel an på webshoppens policy. Eller som Malvado påpeker, om produsenten har pixelfeilgaranti. Jeg har forøvrig BenQ FP937s, og den har såvidt jeg vet ikke garanti (noe +varianten derimot har).

De fleste produsentene følger ISO-standard når det gjelder pixelfeil. Dersom det var nok til å regnes som en defekt ifølge standarden når du fikk skjermen kan du kreve heving eller nytt produkt.

 

Så lenge butikken har godkjent heving av kjøpet, burde det jo uansett ikke være noe problem.

 

Når det gjelder det tråden gjaldt, akseptable tid for tilbakebetaling vet jeg ikke. Det må vel noen som jobber for en forhandler svare på tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...