Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Strekke kabler ute, mellom naboer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke være mer enn hundre meter... Kan hende du får tyna noen par ekstra meter. Selv opplevde jeg at når jeg 3m hadde utslag for link eller ikke. Skal ikke slå meg alt for hard på magen men, en hub forsteker ikke signalene slik som en repeater eller router.... Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at elektriker eller telemontør skal kontaktes ved legging av utendørs nettverk, dette på grunn av eventuelle farer forbundet ved dette, som lynnedslag eller lignende. Slikt er ikke godt likt av forsikringsselskaper etter en ulykke f.eks.

 

Uansett er lynnedslag noe dere må ta hensyn til om husene ligger litt utsatt til i geografien. En tp-kabel hengende i fri luft mellom to hus plassert høyt i geografien er ikke akkurat noen genistrek. Vil ikke påstå at det er "farlig" mtp lyn, men risikoen vil nok bli litt høyere.

Lenke til kommentar
Kjøp heller 5par ME kabel som er beregnet på å ligge i jorden... så holder det kanskje til neste generasjon. Koster ikke allverden det.

5par ME er kat.3

 

For at det skal funke over en slik avstand må det være min. kat.5

Det selges vaselinfyllte kat.5, kat.5e og "kat.6" kabler som tåler vær, vind og UV.

Lynskader skal ikke utelukkes selv om kablene ikke er høyere enn hustakene. Hustak har fint lite med lyn å gjøre, da lynet søker korteste vei til jord. Dersom kabelen i/på bakken har en lekkasje er faren for overspenning stor. Uansett høyde...

Det som vil være et problem dersom du legger vanlige kat.5+++ kabler er UV. Disse kablene er beregnet på innendørs bruk, og blir sprø i kappa av sollys. Selvsagt vil folk si "jeg har hatt innendørskabel på bakken i X-antall år og det funker" men skal du ha noe som funker lenge, legg kabel som er beregnet på utendørs forlegning.

Endret av FlatEric82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...