Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Strekke kabler ute, mellom naboer


Anbefalte innlegg

Likte hageslange-ideen jeg :) - Det er vel også den mest solide løsningen sett i forhold til pris - og som en skrev litt lenger opp i tråden så går det raskt å trekke en eventuelt ny kabel gjennom den.

 

Det siste trekket på 10 meter hadde jeg dog vurdert å bare la ledningen gå fra hus til hus gjennom luften uten noe mer beskyttelse (altså fra tak til tak eller noe så folk på bakken ikke kan komme borti den) - det er jo fort gjort å erstatte den hvis noe skulle gå i stykker.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hageslange er genialt. Var en eller annen som snakket på noe som vann og piss... Det skal ekstremt mye til for at en hageslange sprekker. Hvis den skal sprekke så må det komme vann inni den som fryser og utvider seg. Hvis man drar hageslangene helt inn i huset så vil det ikke komme vann i dem.

Når det gjelder hvor mye noe slikt vil koste, så vil jeg tippe dere kommer veldig langt med 1000,-. 100meter kabel får man for 400spenn elns på komplett, men dere burde kanskje vurdere STP eller FTP ettersom det blir et ganske langt strekk. Jeg antar dere har switch eller lignende fra før av så det blir ikke en utgiftspost. Som andre har nevnt her før, ta dere tiden og grav kabelen ned 10-20 cm hvertfall.

 

En ting dere også bør vurdere er om dere skal dele internett-tilknyttning. Hvis dere ikke skal det, må dere skru av alt som heter dhcp i routerne, sette alle router'ne på samme nettverk, sette manuelle adresser og hver og en sette gateway til sin egen router. Personlig ville jeg hvertfall gått sammen om en sdsl-linje eller lignende.

 

 

Edit: har dere andre nabo'er imellom husene kan det fort være lønnsomt å tilby dem inett gjennom dere.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, en hageslange får du ikke noen kabel gjennom etter at den er gravd ned, men det er en grei beskyttelse.

 

Hageslangen klemmes sammen når det kommer jord, så noen fleksibel løsning er det ikke.

 

Det spørs litt hvor du bor, men hvis du legger kabelen 10-20cm ned i jorden så vil telen dytte kabelen opp av jorden igjen. ca. 50cm ned i jorden bør kabelen være for at telen ikke skal ta den, ihvertfall her i tromsø.

Endret av Madusius
Lenke til kommentar
Jeg og naboen har en 50m cat5 mellom husene, den har nå 2 vintre og 1 sommer på seg. Og fungerer like bra som den gjorde da den var ny. :thumbup:

 

Om du vil være på den sikre siden kan du grave de ned i de riflede hvite rørene, husker ikke navnet på de akkurat nå :p

Det er nok k-rør du tenker på...? Slike som erektrikkerne bruker i skjulte annlegg!

 

Tenkte jeg skulle svare det jeg også men det blir kanskje litt i dyreste laget! 15-20kr per meter! Dvs mellom 900 og 1200 for det de skal ha!

Lenke til kommentar
En ting er sikkert, en hageslange får du ikke noen kabel gjennom etter at den er gravd ned, men det er en grei beskyttelse.

 

Hageslangen klemmes sammen når det kommer jord, så noen fleksibel løsning er det ikke.

 

Det spørs litt hvor du bor, men hvis du legger kabelen 10-20cm ned i jorden så vil telen dytte kabelen opp av jorden igjen. ca. 50cm ned i jorden bør kabelen være for at telen ikke skal ta den, ihvertfall her i tromsø.

Jeg syntes uansett hageslangen var en god ide jeg, men å grave 50 cm ned i baken blir vel kanskje litt for mye for deg. Ihvertfall hvis det dreier seg om en 50-100 meter.

Hvis du ikke er villig til å grave ned kabelen 50 cm så ville jeg gått for en trådløs løsning. Dette er da egentlig mye lettere og åpner muligheten for å koble seg til nettverket flere steder enn bare i den boden.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Har selv ett nettverk med 7 naboer, rundt 600 meter med vanlig Cat 5 kabel, liggende både rett på bakken, noe under bakken og det mest forunderlige at har holdt er spennet OVER bakken (fra hustaket til han ene til hustaket til han andre, ca. 60 meter spenn, slappe som vi var hang vi bare rett og slett kabelen opp i sånn "fiske krok" lignende greie, har fungert i 5 år nå. den i luften har røket 1 gang grunnet store mengder snø på den, men da bare skøtet vi den sammen igjen, funka som en drøm (kjører 100 mbit full duplex (switchet) nett) og har 5 hub'er/switcher liggende i is-bokser pakket inn i aviser og plastikk poser. funker helt strøkent.

Lenke til kommentar

men den mest holdbare og letteste løsningen er å legge kabelen ett par 10 cm ned i bakken. letteste måte (som jeg fant ihvertfall) å gjøre dette på var å stikke spaden ned i plenen, "bøye" jorda til siden og dytte ned kabelen, tar 10 sekunder for hvert "stikk" og man tar rundt 15 cm for hvert stikk.. så kan du jo regne ut selv hvor lang tid det kommer til å ta ;)

Lenke til kommentar

Har lagt kabel fra meg til naboen (ca 100m) Hadde litt problemer og få link med to 1Gbit switch. Kappa kabelen litt og alt ble bra. Pga at kabelen ble nok litt over 100m. Har brukt uskjermet kabel kjøpt på komplett og den har ligget ute i dritt vær i over et år og fungere hel perfekt. Helt klart at en kan gjøre ting vanskelig, men hvorfor.... Kan jo hende den hadde vart i 10 år hvis jeg hadde rulla den inn i dasspapir tagget den i kamo farger. Tråløst er en fin ting (har det også med en helvetes stor 3com antenne på taket), men hastigheten da....

Men skjule den kan jo være en fordel så ikke småunger drar og tygger på den. Eller naboen kommer hjem fra byen og skal vise sine mannelige krefter i håp om og redde egoet sitt fordi han også denne gang ikke fikk med seg noe dame;-)

Og skulle den kabelen gå til helvet kan jeg bare legge en ny. Kabel er billig. Så jeg hadde ikke vært så redd for vær og vind...

Lenke til kommentar
Hageslange er genialt. Var en eller annen som snakket på noe som vann og piss... Det skal ekstremt mye til for at en hageslange sprekker. Hvis den skal sprekke så må det komme vann inni den som fryser og utvider seg. Hvis man drar hageslangene helt inn i huset så vil det ikke komme vann i dem.

Når det gjelder hvor mye noe slikt vil koste, så vil jeg tippe dere kommer veldig langt med 1000,-. 100meter kabel får man for 400spenn elns på komplett, men dere burde kanskje vurdere STP eller FTP ettersom det blir et ganske langt strekk. Jeg antar dere har switch eller lignende fra før av så det blir ikke en utgiftspost. Som andre har nevnt her før, ta dere tiden og grav kabelen ned 10-20 cm hvertfall.

 

En ting dere også bør vurdere er om dere skal dele internett-tilknyttning. Hvis dere ikke skal det, må dere skru av alt som heter dhcp i routerne, sette alle router'ne på samme nettverk, sette manuelle adresser og hver og en sette gateway til sin egen router. Personlig ville jeg hvertfall gått sammen om en sdsl-linje eller lignende.

 

 

Edit: har dere andre nabo'er imellom husene kan det fort være lønnsomt å tilby dem inett gjennom dere.

hva er STP FTP? kan denne type ledninger kobles til en vanlig switch?

Lenke til kommentar

I grunnen burde vel en litt feit TP kabel uten noe isolasjon rundt være best. Jeg kan umulig se for meg at et hageslange full av kondens som gjør at kabelene får et mest mulig ugunstig klima, vil være bedre enn å ha kabelen ubeskytta. Selvom den ikke har en "regnfrakk" på bør den vel allikevel holde bedre på sikt siden den stort sett har det relativt tørt??? :hmm:

Lenke til kommentar

Man anbefaler ikke at kabellengde overstiger 90m. Det er mulig at lengre avstand går, men man har ikke noen garanti for støy da.

Kommer man i grenseland med at kabellengde overstiger 90m med god margin må man vurdere og gå over til fiberkabel.

Men da snakker man jo om en helt annen kostnad kontra vanlig Cat5 kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...