cyberho Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Hei Vi er 4stk i 3 husstander som kunne tenke oss å sette opp et lokalt nettverk mellom husene. det er 50m fra mitt hus til nestemann og 10m fra nestemann til sistemann. Veien går rett nedenfor husene, derfor er det veldig bratt ned utenfor her så der er det ganske bra å legge kablene. Ikke så mange folk der liksom.. Hvilken type kabel trenger vi? og er det for langt med 50m? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 50m er ikke for langt... bruk cat5e eller cat6 kabler og det skal gå bra.... Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Eventuelt undersøk muligheten for trådløst nettverk. Kabler som ligger ute er utsatt. Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Er det mulig å få tak i kabler som tåler å ligge ute da? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Bare å islolere de inn i en strømpe eller noe. Skal gå bra det Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Er det mulig å få tak i kabler som tåler å ligge ute da? Slikt blir vel ofte litt dyrt kanskje? Man kan jo self hjemme snekre litt da, feks dra kablene igjennom en hageslange sånn at den er dekt av det kanskje? Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Har selv lagt TCIP-kabler ute (Cat5), til en liten bod hvor jeg kan arbeide i fred og ro. Det har fungert i over ett år nå, og vær, vind og kulde er ikke noe problem. Lenke til kommentar
JimE Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Jeg og naboen har en 50m cat5 mellom husene, den har nå 2 vintre og 1 sommer på seg. Og fungerer like bra som den gjorde da den var ny. Om du vil være på den sikre siden kan du grave de ned i de riflede hvite rørene, husker ikke navnet på de akkurat nå Endret 19. februar 2005 av FantaCx Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Høres veldig bra ut. Så en vanlig tpkabel tåler å ligge ute i snø og vind? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Skal gå greit med vanlig Cat5(E) kabel. Hvis du har mulighet for å grave den ned så vil jo dette beskytte kabelen fra eventuelle unger med spader osv. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Tja. Jeg ville ivertfall lagt dem i isoleringsrør. Is og snø er vel ikke spesielt godt for kablene. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg ville gravd ned kablene, frost + bevegelse er ikke bra, jeg snakker av erfaring. Hvis du skal grave kabelen ned bør du legge den i rør, helst et litt stivt rør slik at den kanskje stopper en eventuel spade som skulle forville seg ned i jorda. Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Skjønner, men hvor mye kommer dette til å koste? Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Har ikke hatt problemer med frost og is. I vinter var de dekket av snø og is, og har ikke hatt noen problemer enda. Har laget kablene selv med ledninger og hoder fra Biltema - og jeg vil ikke tro kvaliteten på det er noe bedre enn fra andre steder. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Trådløst nettverk da Aksesspunkt og ei antenne funker vel bra. Lenke til kommentar
dahlfr Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Eh... Trenger ikke å legge kabelen i noe rør. Når den tid at kabelen er blitt ubrukelig, så har det kommet noe nytt og bedre på markedet... Ta dere tid til å grave ned kabelen en 10cm+ i jorda så er jeg sikker på at den holder i MANGE år. Og K-rør som de ”rifla elektriker rørene” heter trenger dere ikke å kaste bort penger på. Det hadde ikke jeg gjort... Cat6 kabel har litt kraftigere yterkappe på seg, så hvis dere går for den så tåler den enda mer. FRD Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 K-Rør er for svake til at det er vits å bruke penger på, saken er jo den at hvis du legger kabel i rør så har du muligheten til å trekke om hvis det skulle komme noe nytt og bedre også da Lenke til kommentar
dahlfr Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Det er sant. Men det er jo fare for at det kommer vann i rørene, så fryser de og sprekker. Så er man like langt... FRD Lenke til kommentar
HEE Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 jeg her gjort akkurat det samme.. gravd ned cat 5e og dyttet den innn i en gammel hageslange. den ene delen ca en meter ligger litt utsatt til er stiftet på veggen ute.. og har fungert hele vinter til nå. alt ok! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå