ka1ser Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Problemet mitt er at jeg er koblet inn i et kablet nettverk med flere naboer. Han som hoster dette har da router som fordeler ip adresser osv.. VI mottar internett osv gjennom kabel fra han og har ett uttak på veggen fra han. Jeg har en Jensen Wireless High Speed Router, og lurer på hvordan jeg skal koonfigurere denne. Har nemlig hatt problemer, fordi min Jensen router ble stående som DHCP server, og laget ett nettverk "i" nettverket.. Han som hoster nettverket, sier at jeg skal bare slå av DHCP funksjonen på routeren, og sette kabelen fra han i en lokal port i stedet for WAN porten. Da klarer ikke den trådløs tilkoblede PC'en å finne nettverket.. HJELP!!! Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Vær så grei å svar! Lenke til kommentar
e321 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 hva med å skru på dhcp men ha nettet i f.eks port 1? Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Noen gode råd: Regner med at du har fått til wlan delen av lanet ditt, slik at maskina di er kobla på trådløst samt at maskina er satt opp til å motta IP fra en dhcp server. Så jeg hopper over den biten. 1. Start med å spørre naboen om hvilken IP range og hvilken subnet maske DHCP serveren deler ut IPer i. 2. Så går du inn i inn på konfigurasjonssida til trådløsroutern, der kan du sette en fast IP for denne. Velg en addresse som ligger i samme området som dhcp serveren til naboen din deler ut IPer i. Stort sett er det enten en IP i området 192.168.0.1-192.168.255.255 eller 10.0.0.0-10.0.255.255. Grunnen til at du vil ha den faste IPen til routeren i dette området er for at du skal kunne konfigurere denne etter at PCen din har mottatt sin IP fra naboen. For hvis din maskin får f.eks. 10.0.0.13 av naboen mens trådløsrouterens ip er 192.168.1.1 vil konfigurering av denne bli mer kronglete enn nødvendig. 3. Etter å ha satt en fast IP på routeren skrur du av DHCP serveren til trådløsrouteren. 4. Pcen din er nå forvirret siden den ikke finner noen dhcp server. For å løse dette kobler vi på naboen. Pass på at du kobler kontakta fra ham inn på en av LAN portene, IKKE på wan. Dette er fordi vi skal bruke routeren som en switch/accesspunkt istedet for en router. 5. Om alt går som vi vil skal du motta en ny IP fra naboen din (oppdater nettverkstilkoblingen). 6. Om det ikke fungerer test å koble til pcen via kabel. Husk at denne OGSÅ skal i en av lan inngangene IKKE NOE skal på wan. Om du ikke får tildelt IP nå heller får du heller klage på naboen til naboen din. Om du FÅR IP nå, så må du konfigurere trådløstilgangen din bedre Håper dette hjelper litt. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 takk for hjelpa, men deet jeg gjorde var å sette fast ip på min trådløse maskin, med maske, dns og hele pakka.. Da gikk alt greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå